Jump to content

forskjelle på 50 og 56 lysåpning


HEPE

Recommended Posts

Hei, kikker etter kikkert til kal 223 som skal brukes til alt småvilt, topjakt, rev, rådyr.

 

Har sett på en zeiss z4i 3-12x50 til dette..

Men ser flere vill anbefale 56 lysåpning på jakt som dette da det vil foregå i "mørkere" tider.

Forhandler hadde ikke 2,5-10x56 i samme kikker liggende og var vist ikke mulig for han å få tak i som jeg forsto..

 

Helt ny på optikk, og spørsmålet er egentlig om jeg kommer til å angre på att jeg evt handler 50 når jeg kan få 56 til ca samme pris og legger ned så mye penger i optikk..

Vil forskjellene være store?

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom 50 og 56 er ikke all verden. Jeg har skutt vilt i skumring med en x42 uten lys, uten problemer.

Tenker kanskje det er en Swarovski z4i du har sett på?

Det er en kanongod kikkert og jeg tror ikke du vil angre på en slik. Selv hadde jeg valgt 12x fremfor 10x til småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på 56mm og 50mm i lysåpning er 25% mer lys som kommer inn i 56mm åpningen. For noen typer jakt, som revejakt på kveld og natt, samt rådyr, bever og Hjort kveldstid i overskyet, dårlig vær, eller mørk bakgrunn med lite kontraster vil jo selvfølgelig dette være en fordel. Prisen å betale er litt høyere kikkert... Det synes ikke jeg gjør noe i postsituasjon under slike betingelser, siden du vanligvis har litt tid, og velger da 56mm lysåpning.

Skal du jakte lite under slike betingelser, men gå mye, så ville jeg ikke gått for større enn 50mm.

Smak og behag, men optikk av høy kvalitet som Zeiss, Swarovski eller Schmidt & Bender med lys i retikkelet er meget gode valg og neppe noe du vil angre på. Her får du mye bra optikk på bruktmarkedet til vesentlig lavere pris enn nytt.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen i areal på eit 56mm og eit 50mm objektiv utgjer 25% av arealet på 50mm objektivet. Altså ei auke på 25%

Du har rett, det var jeg som ikke kan regne i hodet... Jeg har alltid visst at jeg ikke kan regne mes jeg skyter, men trodde det var håp når jeg ikke gjorde noe annet samtidig. Feil :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...