Jump to content

Problemer med Zeiss V8 - innskyting


Doubletap

Recommended Posts

Hei Folks,

 

Jeg har kjøpt en Zeiss V8 1.8 - 14, såkalt "ubetydelig brukt" fra en forhandler. Jeg får ikke noe greie på innskytingen, og begynner faktisk å lure på om det er noe galt med denne kikkerten?

 

Jeg skyter f.eks. en samling ca. 5 cm til høyre og 3 cm. lavt (på 100 meter), og stiller da 5 klikk til høyre og 3 klikk opp. Da skvetter samlingen minst 15 cm. opp og til høyre, mye mer enn man skulle forvente. Stiller da tilbake igjen, og da flytter samlingen seg halvveis tilbake?

 

Enda verre blir det når jeg skal ta demperen av eller på. Treffpunktet flytter seg da ca. 20 cm. opp og 3-4 cm. til venstre på 100 meter, så man skulle tro det var en enkel sak å stille siktet. Men det føles nesten som bingo. Stiller 20 klikk ned og 4 til høyre, og treffpunktet flytter seg f.eks. 35 cm. ned og ikke noe til høyre. Vrir da 4-5 klikk mer over til høyre og litt opp, og vipps så er jeg for høyt igjen og 10-12 cm. over til høyre...

 

I og med at jeg også har slitt litt med presisjonen, som jeg trodde var rifle/ammo (jeg har ikke prøvd rifla med noen annen kikkert), så begynner jeg å tvile...

 

Kikkerten er ikke løs, jeg har ristet og vridd for å finne ut om det kunne være tilfelle.

 

Er det noen andre som har opplevd liknende?

Link to comment
Share on other sites

Hei Erebor :-)

 

Det er en Browning Maral i 30.06. og kikkerten er med skinne, picatinny-feste på børsa.

 

Det er ikke sikkert jeg simulerer så godt nei. Har liksom bare prøvd å kjenne etter, for se om jeg kan kjenne noe slark.

 

Jeg skal gå over skruene i kveld når jeg kommer hjem.

 

EDIT: ikke ASV nei.

Link to comment
Share on other sites

Okei, jeg kjenner ikke til våpenet og kan derfor ikke uttale meg om hva du bør sjekke angående det.

 

Men du bør, som du selv sier, gå over montasjeskruene og aller helst trekke til med riktig moment.

 

Kjenner du noen som har et kikkertsikte du kunne fått lånt kanskje? Det er jo fort gjort å bytte over, og da ville du kanskje fått klarlagt hvor problemet ligger før du evt. tar kontakt med forhandler.

 

Angående treffpunktsendring ved lyddemper av og på er det slettes ikke uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

Det der ville jeg sjekket på ert annet våpen.

Kunne tenkt meg å satt kikkerten på et våpen og sjekket Skutt et skudd opp 15 knepp. Og så høyre 15, ned 15 og venstre 15.

Vis du da ikke er tilbake på start treffpunkt. Hadde jeg levert kikkerten til Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Maral er vel, enkelt forklart, en repeterutgave av Browning BAR?

Altså bygget som en halvauto som ikke selvrepeterer men man må repetere som en rettrekker.

Man trekker sluttstykket tilbake og slipper det, så kamrer og spenner den opp selv.

Omtrent som en halvaout som ikke vil veksle. :lol:

 

Noen skryter disse opp i skyene, andre sliter med pressisjonen og selger fort igjen.

Det gjelder både Maral og BAR.

 

Så mitt spørsmål er derfor:

Er rifla prøvd med en annen kikkert før du fikk "problemkikkerten"?

Bare for å eliminere at feilen ikke ligger i rifla.

 

Ellers blir det å gjøre som allerede foreslått; prøv rifla med en annen kikkert eller prøv din kikkert på en annen rifle.

 

Lykke til, sånn som dette er ikke morro.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har ikke prøvd rifla med andre kikkerter enda. Men her er jo problemet at samlingen ikke flytter seg i henhold til hvordan jeg stiller kikkerten, ikke at samlingene ikke er konsistente.

 

Når det gjelder børsa, siden du spør, så gir den samlinger på typisk 3-4 cm på 100 meter, med det meste av ammo. Den har flutet pipe med presspunkt, så det kan godt hende at denne samlingen er så bra som man kan forvente av ei slik rifle. Men siden kikkerte ser ut til å oppføre seg rart, så lurer jeg jo litt på om samlingene også kunne vært enda bedre. 3-4 cm er dog godt nok for ei jaktrifle til mitt bruk (villsvin og enkelte hjorte- og rådyrturer).

 

Mekanismen og utførelsen på rifla forøvrig er super. Bygger på BAR som du sier, men har en fjærmekanisme istedet for gassdrift. Nydelig treverk, nydelig avtrekk, og mekanismen er slik at man lurer på hvorfor Blaser og Merkel gidder å lage så mye rallemikk. En ting som man kanskje ikke tenker på før man har prøvd, er at en slik mekanisme sikrer at bolten låser skikkelig, selv i en stresset situasjon. Man tar ladegrep som på en annen rett-trekker, men fjærmekanismen gjør at man har en bekymring mindre. Man skyter i praksis like fort som ved halvauto.

 

Vi får se, jeg skal teste litt mer. Hvis jeg får orden på kikkerten så blir dette bra, det :-)

 

PS: En ting jeg merket fort med Zeiss V8, er at den har en betydelig parallax-effekt. Så det er viktig å stille parallax-skruen til riktig avstand, ellers kan man få mange rare resultater :-)

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å høre om/når du finner ut av dette!

For om børsa samler skudd etter skudd etter skudd etter skudd helt til du begynner å skru

på kikkerten så er altså våpenets egenspredning utelukket.

 

Da er det, slik jeg ser det, kun to valg igjen:

Løs kikkert eller deffekt kikkert!

 

Monterte du kikkert og baser selv?

 

Ta den med til forhandler og forklar problemet.

Enten hever du kjøpet eller så "beviser" de at kikkerten ikke feiler noe.

Det er ihvertfall hva jeg ville gjort.

Link to comment
Share on other sites

Alle sikter med fokus justering (Side fokus i dette tilfellet), krever rimelig nøyaktig justering for å bli parallax fri og bli skarp på aktuell avstand. (Derfor liker jeg ikke sikter med slik justering til jakt der det går unna).

 

Noe er i hvertfall riv ruskende galt, siktet har cm justering. Så 1 klikk er 1cm på 100m hold.

 

Hva med å ta siktet til en børsemaker, som enkelt kan måle om der er problem med siktet montert på og av rifla? Koster ikke allverden, du får eventuelle avvik bevitnet på papir, og avslørt om det er spenninger i montasje eller siktet som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Om du setter paralellaksejusteringen på 100m, oppfører kikkerten seg som alle andre kikkerter uten manuelle justeringsmuligheter.

 

 

Sett bærsaus fast i skrustikke og plasser skive på 100m, merk av hvor korset er. Gå frem til skiva og tegn en 50cm lang strek opp, med vater. Så 50cm til høyre, 50cm ned og 50cm tilbake.

 

Det er viktig at børsa er i vater, sammen med strekene på blinken. Knepp deg langs strekene til du er tilbake på utgangspunktet, traff du? Med denne testen eliminere du rifla og montasje som feilkilde.

 

Ja?

 

Skyt ett skudd på 100m, gi så objektivet noen saftige rapp med håndbaken ovenfra og fra sidene, skyt igjen. Forandret treffpunktet seg?

 

Finn metoder for å eliminere feilkilder, å prøve den på en annen rifle er nok lurt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...