Jump to content

Jamthund vs NEG


CatLikeFox

Recommended Posts

Sitter å tenker litt på hvilken rase jeg skal velge når neste elghund skal i hus. Har vokst opp med NES og Karelsk bjørnehund. Har jaktet mye med NEG og jaktlaget har nå en jamthundtispe. Planen er å bruke den som løshund. Kjenner godt til alle disse rasene og vet at de har sine særtrekk. Min opplevelse med jamthund er at de er meget rolige og avballanserte. Tispa vi nå har er 4 år og jakter meget bra, skarp mot elg, men snill som et lam mot folk. NEG har jeg blandete erfaringer med. Fra rolige snille hunder til skarpe kjettinghunder som du nesten må skyte for å komme inn på elgfallet..

 

 

 

Noen som har noen erfaringer å dele? Skal ha en hund som fungerer både som familiehund og sammen med andre hunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har NEG som Jakt- og familiehund, og har ikke vært borte i noen NEG hverken på jakt eller i andre sammenhenger som har hatt dårlig gemytt. En NEG kan ikke premieres på utstilling om den har et skarpt gemytt, det testes av de fleste dommere, særlig i unghundklassene. Gemyttet skaper du i stor grad selv gjennom hvordan du behandler hunden fra den er valp.

 

Jaktmessig er det vel ingen entydige forskjeller på disse rasene? Til løshund er det vel snakk om smak og behag hvilken man velger vil jeg tro. Flotte hunder uansett rase!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en NEG, den er jeg meget godt fornøyd med:) Kjøpte henne da hun var to år gammel, av en som skutte skyte henne fordi hun ikke var innteressert i elg. Kjøpte henne for en billig penge, og hadde tenkt å bruke henne som band hund. etter mange timer i skogen begynte hun å fungere bra, så jeg prøvde å slippe henne, etter mange slipp å mye trening har hun blitt utolig bra. Har blitt 5 elger for henne i los i høst. Snill som et lam og glad i folk. Skal stille på jaktprøve nå snart, så far vi se hvordan det går.

 

P.S, planlegger å sette valper på henne, så er noen interessert ta gjerne kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpe jemt for omlag 15år siden, var det for å få en større roligere hund, og de har vært som lam på fallet. Etter hva jeg ser og opplever nå, er vel antallet gale NEG i sterk tilbakegang, heldigvis har vel avl fjernet dette.

 

Med en god jemte, raske søk over større områder, kommer seg noen ganger foran og stopper/snur flyktende elg, overlegen i snø og kronglete områder.

 

Skal man ha vennlige rolige hunder som ikke bjeffer støtt, er jemt veldig greie. Men med pelsen på begge typer er ingen av de typiske inne hunder, men en gang i blandt går greit. Har på fålelsen at en hund som trives i snøfonna ute i mange kuldegrader, får det fort vel varmt inne i +20.

Link to comment
Share on other sites

Er det stor forskjell på framkommeligheten mellom rasene? Skikkelig gaupeterreng i valdet vårt.

 

En nordisk spisshund er nok i utgangspunktet en utehund og vil trives best utendørs.

 

Vet at gemytt er meget dressuravhengig, men min opplevelse er at NEG generelt har et skarpere lynne enn en jamt...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er jämten i forhold til gråhund når det gjelder påhengelighet? Gråhund er jo kjent for å henge på over to-tre fylkesgrenser, og det passer veldig dårlig for veldig mange. Laika er jo motsatt, den holder god kontakt med eieren, og noen av dem er mer kontaktsøkende enn mange elgjegere setter pris på. Er jämten en mellomting?

Link to comment
Share on other sites

Unghanen min (snart 2 år) hänger efter skenälgar 6-8 km, släpper sedan och kommer i bakspåren tillbaka till mig om han inte på tallbakagången får älg i näsan givetvis :wink:

Hans pappa (10 år) hänger efter skenälgar 4-6 km och släpper därefter och kommer åter. Mamman håller efter 3-4 km innan hon släpper och jobbar vidare på nya sök.

 

Om mina är typiska vet jag inte, men jag personligen vill inte ha längre förföljanden är så på skenande älgar som hundarna inte får stopp på.

 

Gångstånd däremot är en annan femma och där nog kan de hålla i många timmar och jobba för att få stopp på älgen och släpper inte förrän de blir inkallade eller när det börjar mörkna. Hur långt det går sådana gånger ( i km räknat) är olika, men oftast så går det inte rakt ut från markerna i alla fall, utan snurrar lite på några 1000 hektar.

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha vennlige rolige hunder som ikke bjeffer støtt, er jemt veldig greie. Men med pelsen på begge typer er ingen av de typiske inne hunder, men en gang i blandt går greit. Har på fålelsen at en hund som trives i snøfonna ute i mange kuldegrader, får det fort vel varmt inne i +20.

 

Støttes, men jämttispa mi har vært vant til å være inne fra hun var valp - og tives best der, særlig når det er skodde og regn :lol: En skikkelig familiehund, med supert gemytt. Ellers så er hun fin med det at hun sjelden henger på skremt elg lenge, 4-6 km så kommer tilbake. Grov i målet, og høres godt. Søker av store områder på kort tid, og er det elg å terrenget så finner hun disse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hvordan er jämten i forhold til gråhund når det gjelder påhengelighet? Gråhund er jo kjent for å henge på over to-tre fylkesgrenser, og det passer veldig dårlig for veldig mange. Laika er jo motsatt, den holder god kontakt med eieren, og noen av dem er mer kontaktsøkende enn mange elgjegere setter pris på. Er jämten en mellomting?

 

Det varierer veldig det da !! Min ga seg stort sett etter 2-4 timer. Lengste hun sto i los var 7 timer bare 2-300 m inn på grensen til naboen. Så losen flere ganger men greide ikke og snu den :? Men , jeg må inrømme at vi hadde en som gikk over et par komunegrenser rett som det var og det er ikke gøy. Bruker for mye tid på og vente på hund.

Link to comment
Share on other sites

vil vel tro at det varierer veldig, sist helg var min NEG borte i 30 timer, ikke de nettene du sover best nei. men det må sies at dette var en blanding av ståloser og gangloser, og så lenge han har kontakt med dyret slipper han ikke før jeg kaller han av. men dyr som bare tar ut hele tiden pleier han å slippe etter en stund.

 

men det som sies over her me de illsinte kjettinghundene tror jeg neppe eksisterer lengre? kan med hånden på hjerte si at jeg kjenner ingen sånne gråhunder! utrolig fin gemytt på alle de jeg kjenner!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

ikkje meningen og kuppe tråden.men jeg sitter med samme spørsmålet.hvilken skal jeg velge,far min hadde alltid neg.men jeg har veldig sansen for jamten også.og etter vi skaut en flott 12 spirs okse for en jamt i helga har hverfall ikkje lysten på elgbikkje blitt mindre for og si det sånn,noe mere spennende jakt tror jeg ikkje man finner.har veldig lyst på ei jamt tispe,men har ikkje helt bestemt meg.må jo finne en hund med gode linjer,kan ringe avlsrådet og høre.

Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken...

 

Jeg sitter i grunnen med et inntrykk av at det er litt lettere å få til brukbar hund av NEG, enn Jämte. Men det er mitt inntrykk. Vil tro, med bakgrunn av mitt inntrykk av at man må jobbe litt mer med jämten. For den normale og moderne hundeeieren bør ikke det være noe stort problem.

 

Jeg er oppvokst med NEG, og har en hanne på 9 år. NEGs virkelig store problem er talgkjertler/fettkuler. Og værst av alt er at det virker som om rasering og avlråd ikke tar dette problemet seriøst. Da hunden min var valp spurte alle hva det var. Nå spør heller alle hva dem skal gjøre for å få bukt med problemet på sine egne hunder. Problemet er sterkt genetisk - og vi har jo sett veksten av forekomster de siste 5-6 årene....

Avgjørende problem for mitt vedkommende. Å fôre bikkja på kortison og antibiotika et par-tre ganger i året er ikke verdig for dyret selv. Tenk igjennom det også, hvis du velger NEG.

Skal jeg ha igjen NEG vil jeg se både mor og far til valpene - og saumfare hud og kropp på dem. Det koster litt - men veterinærkostnader og en kulete hund koster også - om ikke annet på min samvittighet.

Link to comment
Share on other sites

Har nå 2 Jemt tisper ei på 5 og ei på 17 mnd. Så jeg er nok litt subjektiv her :wink:.

 

Det er som blir sagt er nok "lettere" å få til en rein elgjeger av NEG. Men en har noen elementer som veide i retning av Jemt for meg. Er at det som oftes gir seg tidligere hvis dyret drar langt avgårde og de kommer som oftes hjem når det blir mørkt. Og at de er større og dermed har letter for å komme seg frem hvis det blir noe snø og div

 

Og ett annet moment, har enda til gode å se en sinna jemt på ett fall, mens der i mot Neg har jeg mange eksempler på hunder som jeg ikke ville hatt hjemme hos meg.

 

En annen ting som kan være til ulempe/fordel er at mange jemter jager ikke bare elg. Den gamle mi er fryktelig hissig på grevling, og loser både ekorn og storfugl. Kunne skutt mange av de respiktive arter.

 

Fordel hanne/tispe.

 

Jeg valgte tispe litt for de er litt mindre og kanskje er litt lettere å ha med å gjøre, det var i hverfall min tanke. Har i ettertid sett ett annet moment, er at hann hundene er ofte store og relativt tunge. Dette gjør at de kan slite veldig i varmen i september og begynnelsen av oktober.

 

Men så har du løpetida da, treffer den i jakta så blir det ikke så greit.

 

Det er alltid valgets kval.

 

Og javnt over er nok jemten litt senere jaktmoden enn Neg.

 

Det er ett moment jeg ville vektlagt da jeg leitet etter valpekull.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

en hund som ikkje henger på i milesvis hadde passet meg bra,terrengene her er ikkje av di aller største.terrenget her hjemme er på 11000mål.hunden kommer til og bli en ren løshund.og med 6 jaktdager i uka skulle jeg alltids klare å få til en elghund :D men så har jeg jo andre hunder også som trenger trening.en ting jeg er livredd for er at hundene mine skal ta sau.har fått sauerene hunder til nå men hvordan er det med jemt/neg?har jo hørt mye rart :roll:

Link to comment
Share on other sites

en hund som ikkje henger på i milesvis hadde passet meg bra,terrengene her er ikkje av di aller største.terrenget her hjemme er på 11000mål.hunden kommer til og bli en ren løshund.og med 6 jaktdager i uka skulle jeg alltids klare å få til en elghund :D men så har jeg jo andre hunder også som trenger trening.en ting jeg er livredd for er at hundene mine skal ta sau.har fått sauerene hunder til nå men hvordan er det med jemt/neg?har jo hørt mye rart :roll:

Jeg har ingen betenkeligheter med sau/hunddressur med strømming - utført av GODKJENT INSTRUKTØR.

Var skeptisk i utgangspuntet ja. Men gjør du unna den biten før du setter for fult i gang losbiten skal det mye til for at det kan gå galt...

Du kan gjøre større skade ved andre metoder. Har diskutert dette med flere instruktører, og spurt spesifik hvordan dette er ift. forskjellige jakthunder. Og samtidlige sier at det absolutt beste er under kontrollerte former, ikke bygde-dressur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...