Jump to content

Langhold med bøylerifle


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Howdy

 

Sitter å leser lurer på om jeg skal prøve meg på langskyting med bøylerifle.

Har diskutert kaliber med ett par cowboy skyttere og ett argument mot 30-30 er et det er vanskelig å lade med bly kule fordi trykket blir så stort at kula "pulveriserer", jeg ble derfor anbefalt 45-70.

 

Men hva med 38-55???

 

Er 38-55 et bra cowboy langdistanse kaliber, og hvor langt skytes det???

Oppfølgings spørsmålet blir jo hvilket våpen og sikte til dette......

 

Håper på en god diskusjon med mange argumenter begge veier

Link to comment
Share on other sites

Blir litt som å dra på joggetur med støvler.

Spørs litt om hva slags forventninger til presisjon du har. Men for all del, morro å lempe tunge kuler på drøyt hold selv om rifla fort kan prestere dårligere enn skytteren. Tang diopter er det du vil ha, egentlig ikke mer å tenke på.

Setter du kikkertsikte på bøylerifla (slik jeg forøvrig har), kan du jo like greit kjøpe en ok boltrifle til langhold ;)

Link to comment
Share on other sites

170-180gr kuler, som man skyter i en 30-30 har mer enn god nok ballistikk til å skyte på 300m, de har vesentlig bedre BC enn 300gr kuler som er aktuelle i 45-70. Sålenge en er begrensa til blykuler vil ha ca samme hastighet i 45-70 og 30-30, og 30-30 vil ha en fordel i skytbarhet (mye mindre rekyl) også.

Nå har jeg null erfaring med blykuler i rifle, men i revolver har du i praksis et tak på hastighet, først der du må ha gas checks, og så der et det blyer for jævlig uansett. Jeg tror ikke det er forskjellig i rifle.

I praksis vil det hele være begrenset av riflas presisjon, og skytterens ferdigheter, ikke minst det å sikte godt nok, med tradisjonelle sikter. Bedre ballistikk er fint å ha med, men med de bøylerifler jeg har skutt med, så tror jeg ikke det er der man henter seieren.

 

i cowboy må man bruke blykuler

Det tviler jeg ikke på, men det er like fullt merkelig å spesifisere det i et kaliber som ble introdusert med mantlede kuler, OG med røyksvakt krutt...

 

Jeg ville brukt 30-30 om jeg hadde tenkt å vinne, 45-70 om jeg bare skulle ha det gøy ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kobinasjon av CAS og langhold synes å være nærmere tidstypisk for bøylebørser :smile: Da får man en høyere "Qigley down under" faktor. Det må jo være en fin utfordring å se hvor godt man treffer med standardladninger på lange hold. Mulig at det allerede er klasser for langholds CAS? Det går jo legendepregede historier om gode treff (med svartkrutt) på langt hold med bøylebørser.

Men for all del - hvis man vil skyte knallharde ladninger på hold som er langt forbi presisjonspotensialet til geværet så....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...