Jump to content

For hjemmeladeren: 30-06 vs 308 win.


magnitude

Hvilket kaliber hadde du valgt?  

88 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber hadde du valgt?

    • 30-06
      57
    • 308 win
      31


Recommended Posts

Avstemning for hjemmeladeren: På en rifle av ukjent merke med 60cm løp og lyddemper, hvis du bare kunne velge én, og alternativet var enten 308 win eller 30-06, og du var stuck med den for life. Du skulle ha en rifle som passet til absolutt alt fra knott til dinosaur. Hvilket kaliber ville du valgt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige innlegg (så enig at jeg mener det må gjentas).

 

Jeg har jaktet mye med begge kalibrene (rådyr, reinsdyr, hjort), og har etterhvert kommet til at fordelen med kort kasse ikke oppveier at 30-06 har bedre ytelse og er mer fleksibel mht. hjemmelading. Dessuten er 30-06 en penere patron rent estetisk.

 

PS: Hvis jeg skulle kjøpe våpen i dag, ville jeg ikke valgt 30-06 eller .308, men heller gått for 7x64.

Link to comment
Share on other sites

Eneste fordelen til 308 er at den går i en kortere kasse og brenner litt mindre krutt.
Dette er, i alle praktiske henseender, to like kalibre, 308 W er en 30-06, kortet ned så mye man kan, uten å miste hastighet med 150 grs projektiler. TS vil bruke 60 cm pipe, da kan man få utnyttet det større volumet til 30-06, og få god hastighet med projektiler på 200 - 220 grs. Er låskassa lang nok - velg 30-06.
308 Win' date=' fordi 30.06 med kort pipe bare gir ei helvetes ildmørja med kort pipe....[/quote']TS forutsatte 60 cm pipe. Og hvis du vil, kan du lade 30-06 med samme krutt som 308 W for den aktuelle kulevekta, du må bruke 2-3 grains mer, for å få samme hastighet. Dette gir neppe så mye "helvetes ildmørje" at du vil merke det med demper montert.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har begge og selv om jeg fremdeles er nyforelska i .30-06 takket være en gammel kriger jeg har kjøpt, så må jeg allikevel gå for .308 siden det eneste vi vet her er ei rifle av en eller annen slag i et av de to kalibrene.

 

Grunnen til at jeg valgte 308 her er litt sånn av shit-hits-the-fan-tankegang da det er større sansynlighet for å finne ammo til 308 (7,62 NATO er jo enda i omløp i det grønne) enn .30-06.

 

Begge to er kjekke kalibre å lade så som hjemmelader er det et vanskelig valg.

Link to comment
Share on other sites

For meg er gamle 30-06 favoritten av disse to. Har jaktet med begge men synest rett og slett 30-06 er mere jaktpatron i en universal sammenheng. Gir meg som hjemmelader også større fleksibilitet i henhold kulevekter. Har kort løp i min Tikka 695 men har fremdeles ikke satt i gang en skogbrann pga stikkflamme. Men smaker er som baken,delt i to..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...