Jump to content

Impregnering av sko


Sakura

Recommended Posts

Bruk fettbasert impregnering på Varg-støvler. Spray er best på nubuck, semsket og stoff. Ser at Kristiansen anbefaler ei stoffimpregnering, men det har jeg ikke helt troa på at har så mye for seg.

 

Litt skokrem derimot skader sikkert ikke for å pusse opp igjen finishen, men bruk det ev. etter impregneringa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tips om å kline på sånn minkfett og bruke hårtørrer for at fettet skal bli flytende, fordi det da trenger lengre inn i læret og er lettere å bearbeide. Vet ikke om det er hold i tipset, men det høres jo ganske logisk ut.

Det er hold i det :!: men føneren åpner også porene i læret og derfor trekker det bedre inn.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tips om å kline på sånn minkfett og bruke hårtørrer for at fettet skal bli flytende, fordi det da trenger lengre inn i læret og er lettere å bearbeide. Vet ikke om det er hold i tipset, men det høres jo ganske logisk ut.

Det er hold i det :!: men føneren åpner også porene i læret og derfor trekker det bedre inn.

Taiko

 

Varm opp skoene først så de er godt lunkne, varm så opp fettet, og klin på. Hvis du bare varmer fettet vil det størkne med en gang du har det på skoene. De bør dessuten være passe våte når de smøres, når du har klint fett over læret og kjører full guffe på hårtørkeren vil vannet trekkes ut gjennom innsida av læret og trekke fettet med seg inn i læret. Sies det...

 

Mine har fått et par slike behandlinger i høst, og det ser ut til å funke fjell...

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker Kiwi Camp bivoks (rett navn?) på mine isogaisa, og dei er absolutt vanntette.

 

Sist eg sette dei inn brukte eg ikkje hårføner, men klinte på eit godt lag, spesielt rundt sømmene, og sette dei på skotørkaren. Lot dei stå i ca ein time og tørka av det overflødige. Pusser så med svart skokrem for å holde finishen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Kiwi camp-dry beesvax på støvlen mine i noen år. Det funker greit som en slags beskyttelse av støvlene ved daglig vedlikehold, men å påstå at støvlene blir vanntette.... :roll: tror jeg ikke noe på. De støter vannet bort en liten stund, til lyngen sliter bort overskuddet.I høst røyk gore-tex'n på Chevalierstøvlene mine, og det merka jeg fort :lol: høyrestøvelen gikk første dagen i jakta, og jeg ble umiddelbart blaut på beinet..

Link to comment
Share on other sites

Ser det flere som anbefaler å varme skoen med hårføner eller skovarmer. Alfa derimot anbefaler ikke dette:

 

"Tørk aldri støvlene med sterk varme. Gjentatte behandlinger vil tørke ut støvlene og gjøre læret sprøtt."

Kan leser mer her om skoråd

 

Jaktfalken: Gore-tex membrandet er det stoffet du normalt sett har nærmest foten i en sko.Skinn ytterst. Skinn vill bli vått, men man prøver å forhindre at det blir det med å pusse skoen. Om du ble våt på bena må det ha gått hull på det innerste laget, Gore-tex'n, eller så tror jeg det må være en produksjonsfeil der. Ville ha klaget på det om det ikke var hull e.l. Men du sier ikke hvor gamle skoene er da :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Kiwi camp-dry beesvax på støvlen mine i noen år. Det funker greit som en slags beskyttelse av støvlene ved daglig vedlikehold, men å påstå at støvlene blir vanntette.... :roll: tror jeg ikke noe på.

Jeg grunnimpregnerer mine Varg Rastegaisa før hver sesong med Kiwi Beeswax og hårføner og reimpregnerer en til to ganger i løpet av sesongen. Jeg smører voksen utover romtemperert lær og varmer så akkurat nok til at smurningen smelter og trekker inn i læret, men ikke mer. Læret blir aldri varmet opp mer enn til "god og varm" slik at det ikke finnes ubehaglig å bruke neven til å jobbe smurningen inn i en og en støvel (som forøvrig er tørr før jeg begynner, jeg mener at fuktig lær vil yte motstand mot at den feite smurningen trekker skikkelig inn). De holder tett, de, selv etter en hel dag i trøndersk blautmyr 8) Jeg har prøvd litt forskjellig lurium på støvlene opp gjennom årene, og jeg synes Kiwi Beeswax fungerer absolutt best.

 

Lærkvaliteten har mye å si for hvor vanntette et par lærstøvler kan bli. Produsenter av støvler med membran satser på at membranen holder ting tørt, så både sømmer og lærkvalitet er av billigere/dårligere standard enn hos Varg som lager superstøvler uten membran, bare med en lav gummikalosjering nederst. Når så membranen ryker, er man fucked.

Link to comment
Share on other sites

Ser det flere som anbefaler å varme skoen med hårføner eller skovarmer. Alfa derimot anbefaler ikke dette:

 

"Tørk aldri støvlene med sterk varme. Gjentatte behandlinger vil tørke ut støvlene og gjøre læret sprøtt."

Kan leser mer her om skoråd

 

Jaktfalken: Gore-tex membrandet er det stoffet du normalt sett har nærmest foten i en sko.Skinn ytterst. Skinn vill bli vått, men man prøver å forhindre at det blir det med å pusse skoen. Om du ble våt på bena må det ha gått hull på det innerste laget, Gore-tex'n, eller så tror jeg det må være en produksjonsfeil der. Ville ha klaget på det om det ikke var hull e.l. Men du sier ikke hvor gamle skoene er da :)

 

Ja, det var Gore-tex'n som røyk etter 5 sesonger bruk, og da krever jeg ikke mer :) ,så nå har jeg kjøpt Crispi med Gore-tex. Veldig gode å gå i, så da gjenstår det bare å se hvor lenge de holder.

Link to comment
Share on other sites

Ser det flere som anbefaler å varme skoen med hårføner eller skovarmer. Alfa derimot anbefaler ikke dette:

 

"Tørk aldri støvlene med sterk varme. Gjentatte behandlinger vil tørke ut støvlene og gjøre læret sprøtt."

 

Poenget med hårføneren er jo ikke å tørke læret, men å varme det slik at voks/fett trekker inn bedre, og at læret derfor blir mykere...

 

Skomaker'n på byen her som tipsa meg om dette, og han mente samtidig at jeg burde være forsiktig med høy varme og direkte varme (f.eks var det ikke bra å sette skoene rett på et glovarmt baderomsgolv)

Link to comment
Share on other sites

Ser det flere som anbefaler å varme skoen med hårføner eller skovarmer. Alfa derimot anbefaler ikke dette:

 

"Tørk aldri støvlene med sterk varme. Gjentatte behandlinger vil tørke ut støvlene og gjøre læret sprøtt."

 

Poenget med hårføneren er jo ikke å tørke læret, men å varme det slik at voks/fett trekker inn bedre, og at læret derfor blir mykere...

 

Skomaker'n på byen her som tipsa meg om dette, og han mente samtidig at jeg burde være forsiktig med høy varme og direkte varme (f.eks var det ikke bra å sette skoene rett på et glovarmt baderomsgolv)

 

Jeg bruker varmepistol (forsiktig) på mine m77. Kiwi skokrem i tykke lag, gjerne i klumper rundt sømmer etc, også forsiktig med varmen. Bare nok varme til at skokremen tørker inn. Pusser med tørr fille, og vann og søle preller av som ingenting. Jeg er mer redd for gummi og kunstoffdetaljer på sko mht varme, lær tåler jo stort sett ganske mye (sveisehanskene mine er av lær - uten sammenligning forøvrig). Jeg vil tro at mangel på skokrem lettere ødelegger læret og gjør det sprøtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ikke sko med membran, men lærsko med gummifot (jørnkangan)

Har par nr 2 nå, og har aldri vert våt på føttene, kan bli litt fuktig/rå ved ankelen, men våt, nix.

Smører inn tørre sko på morran med renapur lærsmøring, har aldri brukt noe form for varme på skoa.

Jeg bruker bukse med reimstramming rundt ankelen, og da kan jeg vade til skrittet uten å bli våt hvis buksa er tett.

Har tilogmed stått i vann til knea ca 20 min å fiska, uten å bli blaut på føttene.

Med andre ord, dette fungerer perfekt for meg.

 

Her får en stoffet.

http://www.qvi.no/index.php?page=8&id=2

Link to comment
Share on other sites

I garden (HMKG) brukte vi varmluftspistoler og skokrem for å "mette" læret med skokrem slik at de tålte noe mer fukt, nå snakker jeg om feltsko, ikke spittskoene.

Men resultatet er at skoene blir særdeles mye kaldere å ha på når det er kaldt ute, og du skal ha ganske bra fett i store mengder for å få til en noenlunde vanntett sko.

 

Hørte om en som duppet støvlene i en kokende fett og tjære blanding, de ble tette.

 

Personlig så går jeg i verdens beste fjellsko, LaSportiva Elk Anfibio. Disse får kun Camp Dry impregnering for Gore-tex. Mitt gamle par har fått litt fett utenpå også, men det var først etter en del års god bruk. De er fortsatt tette etter 5 års bruk!!

 

En viktig ting med Gore-tex sko og klær er at de ALDRI skal tørke i nærheten av ovner, skotørkere el. Da blir membranen sprø og går i stykker med en gang. Sett dem gjerne på en avis en plass kun lufttemperaturen tørker dem. Jeg foretrekker å la dem dunste fra seg ute og så tørke i vindfanget der det er ca. 15 grader.

En annen ting er at Gore Tex ikke lever lenge i maritime miljøer. Når saltvann, sjøføyke ol. får tørke på skoene eller klærne krystalliseres saltet og tetter porene i Gore Tex'en samtidig som det tørker ut membranen og gjør den sprø. Jeg holder Gore Tex produkter i god avstand fra saltvann og tar dem evt. inn i dusjen etter at de er eksponert for føyke el. for å skylle bort saltet.

 

Gore tex "svetter" også gjennom membranen der den er utsatt for trykk. For eksempel under skulderstroppene til sekken når du har på jakke og det regner, eller under snøringen på skoen, ved sømmer som strekkes ol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...