Jump to content

Demper eller ikke Demper!?


hjelme83

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal ha meg en Remington 597, 22 Magnum Rimfire.

Jeg har hovedsakelig tenkt å bruke den på jakt til småvilt, og etter erfaring fra jakt i finnmark hvor jeg hovedsaklig jakter. så er ikke jakt på rype, og masse lyd en direkte bonus.

 

Jeg har fått et tilbud som lyder.

Remington 597, 22 Magnum Rimfire. ( HalvAuto )

LeuPold 3-9x40 Vx1

A-Tec TMM5 ( Demper )

8500.- inkludert montering.

 

Det som plager meg er at Demperen alene koster 4000kr.

 

Så jeg lurer på hva erfaring folk der ute har fra 22 magnum og småvilt jakt. Er det virkelig vert og nesten doble beløpet for å få et litt mindre smell?

Link to comment
Share on other sites

Hei har ikke merket den store forskjell på 22lr og 22mag, men jeg har ikke brukt 22lr så veldig mye da.

Magnumen har større hastighet å kraftigere anslagsverdi.

Så jeg trur at 22wmr har rettere kulebane. så du får finne en kule som passer våpenet dit....

Trur også at du vil få en bedre samling med demper på mag.

 

skal du skyte på lengere avstand får du skaffe deg en tikka t3 varmint 22-250.. :wink:

 

Jeg fikk problemer med 597ern at den kilte seg med enkelte amo....

Link to comment
Share on other sites

Eg også har vel høyrd at 597`en har fått kritikk for diverse mate problemer. Skulle eg ha kjøpt ein halvauto i .22 LR, så ville nok ein Ruger 10/22 varmint stå høgast på lista. Det finst vel ikkje ei rifle, som du kan få så mykje gadgets til, som den rifla. Og den er av god kvalitet.

 

Så mitt tips er å kjøpe deg ein 10/22 varmint, ein A-tec rimfire demper og eventuelt den Leupold VX1 3-9x40. Og demper ville eg hatt på den rifla. Kjem ikkje til å vurdere å kjøpe ei rifle uten demper igjen, uansett kaliber. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en vanlig Sako 22Lr demper på min CZ452 i 22WMR, den demper like godt som feks med Hausken grovkaliber demper, men overlyds piskesmellet blir du ikke kvitt uansett demper. Min demper har overlevd flere tusen skudd, selv om det plast innmat på denne, Kan anbefales på det varmeste, samtidig som den er rimelig 5-600 kr.

 

Men vil du virkelig ha den Remingtonen til jakt??? Det finnes andre alternativer som er MYE bedre til dette i 22WMR. Feks CZ452, eller Zastava.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...