Jump to content

Kappe løp


KalleKnall

Recommended Posts

Det er ikke noe "punkt" hvor alt går til helvete. Under 40cm så blir det ulovlig, det er det eneste. Rifla blir i det hele enklere å bære og vanskeligere å skyte jo mer du kapper. Til norsk skogsjakt forstår jeg engentlig ikke at det fins rifler med mer enn 40-45cm pipe.

Men det er hver mann sitt kompromiss.

 

At det skal være verre å kappe 6.5x55 enn noe annet er enkelt sagt tøv. Hastigheten blir selvsagt lavere, og munningsflammen uten demper større. Det samme gjelder smellet, helst burde kanskje alle hatt 74cm piper ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mi 6,5-pipe er 49cm og gir "lovlig" hastighet med fabrikkladd Mega. Har heller ikke problem med å lade meg til kravet med Accubond, men har etter anbefaling fra andre lagt meg på 800m/s. Skulle jeg gjort det igjen så hadde jeg kappa på 50 siden det er rundt tall :wink:

Om du kapper ei vanlig jaktpipe til 50cm, så kapper du normalt 5-10cm, som normalt gir 15-30m/s mindre fart. At det skal være krise er som det blir sagt, bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Naturligvis skyldes det min gammelkonservative holdning, men bare tanken på å få ei ny flott jaktrifle i hus, og første handlingen er å kappe pipa..... :shock:

Jeg vet at i dag er demper like vanlig (spesielt blant hjortejegere) som I-phone i neven på en fjortis, men allikevel gremmes jeg en smule over en slik kastrering av et fint våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig med tanke på demper at man kapper løp. Jeg trives godt med hørselen min, og å fikle med hørselvern gidder jeg ikke på jakt. Dermed står demperen alltid på når jeg bruker rifla. At man også får mindre munningsvipp og lettere ser skuddreaksjon i kkkerten er et annet pluss. Reint estetisk er det dog finere med ei rifle uten demper, men forfengeligheten får dere ta dere av :lol:

Link to comment
Share on other sites

En Mauser M12 Extreme slår meg ikke som et "fint" våpen. Det er et kvalitets-bruksjern, det er det det er. Det er en type rifle som nettopp er i det skiktet man tilpasser akkurat så det fungerer perfekt, uten særlig tanke for estetikk. Function before fashion forresten er det ei rilfe som er så nær ei helt ferdig allround jaktrifle som en får kjøpt, på denne siden av en R8.

Har du ei custombygd Rigby - something - med grad 17 treverk, åpne sikter, og gud vet hva, så skjønner jeg at man sliter med å kappe pipa. Men på et bruksvåpen, der pipa ingenting er loddet på pipa, og pipa forbruksvare omtrent som stødemperene på en bil - jeg ser bare ikke argumentet for å bry seg om hvor lang den "bør" være, etter en eller annen norm om utseende. Det skal dog sies at ei slik "skamkappa" rifle ofte er noe møl å skyte med uten lyddemper - men det trenger man jo ikke, så hvorfor bry seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt M67, jeg mente ikke fint på samme måte som eksklusivt.

 

Jeg bor midt i hjorteland, og her er jeg en av outsiderne som ikke har demper på jaktriflene mine.

Men jeg er primært elgjeger nå, og hørselen er nok ødelagt allerede av en langt liv i støyende arbeidsmiljøer.

For meg funker elektronisk hørselvern de årene jeg har igjen å jakte, men jeg kan ikke hjelpe for at jeg syns korte piper og demper er stygt (så får det være så praktisk som det bare vil ) .

Derfor reagerer jeg også litt når første tiltaket etter å ha fått ny rifle i hus er å lete etter baufila :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 40cm løp på min 6.5, den samler veldig fint og har fart på 750m/s med jaktskudd, er kort og hendig og har påmontert atec Maxim demper. Jeg kjøpte den med slik løp, hadde jeg skulle kappe den selv så hadde jeg valgt 50cm løp. Nå som jeg har 40cm er det ikke mulighet for å kappe den mer for å endre gjengetype eller om gjengene ble ødelagt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...