Jump to content

Konkurrenter til Blaser R93


oveo

Recommended Posts

Hei, skal kjøpe meg rifle som skal brukes til rådyr, hjort og muligens villsvin en gang iblant. Blir sikkert felt noe grågås, rev og annet palgedyr i ny og ne og.

 

Hadde igrunn bestemt meg for en Blaser R93, men etter en del lesing om ulykker osv. så har jeg kommet frem til at jeg ikke vil utsette meg selv for en slik risiko.

 

Har tafsa mye på R93 og synes den er perfekt i balanse og lengde (er ikke store karen selv).

 

Så lurte på om noen kunne opplyse meg om andre rifler som er kompakte, godt balanserte og av god kvalitet.

 

Kalibermessig så tror jeg at det blir 308 win. Hadde egentlig tenkt 6,5x55 siden den ikke blir så lang i blaseren.

 

 

 

Takk på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt ikke objektiv, men hvis du ønsker ei kort og hendig rifle, kan du ta en titt på Sauer 101 Artemis, som er Sauer sin "Remington Seven"-versjon, altså ei nedkorta rifle med kortere pipe, kortere stokk og kortere avstand fra pistolgrep til avtrekker. Altså et våpen som er produsert med tanke på de som er litt mindre av bygning (ja, damebørse eller juniorbørse kan det vel også kalles)

 

s_101_artemis-neu_ohne-zeiss-fernrohr-4.png

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha løpsbytte ? Siden du vil ha en konkurrent til R93 :wink:

Meg kjent, finnes ingen som slår Blaser på løpsbytte/tilnærmet 0 treffpunktsforandring ved demontering, bytte av løp, kikkert, sluttstykkehode etc.

Du har sikkert ikke vunnet jackpot i lotto heller. Da hadde du ikke spurt her inne :mrgreen:

Det har heller ikke jeg, selv om jeg har spilt nesten hver uke siden det startet.

Jeg har også skutt med R93 i ti år, og trynet er fremdeles der, dog stadig styggere :mrgreen:

Og jeg har skutt mye med div. løp..

 

 

 

..and here we go again.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jada, her er vi på an igjen :wink: Browning x-bolt carbon(tror jeg den heter) med orginalt kort gjenget løp i 308 er kompakt, har kul stokk(for dem som bryr seg om slikt), veier 2,7kg og har en hyggeligere pris en finnlight. Skal du ha løpsbytte er M03 fin, men kanskje litt tung? Tror R8 er det nærmeste du kommer drømmerifla R93 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:lol:

R93 funker fint til slakting den, slakta en passe stor stut med min i vår. Perfekt d, rett før grillsesongen.

 

Skulle jeg hatt en annen kort og hendig rifle, ville jeg nok fått bygd meg en. På Rem Seven låskasse, med Hi-tech stokk. Pipeskift med piper i 7-08, 308 og 358. Liker godt de riflene som Rafdal bygger. Ser at det ligger en 700 I 308 til salgs der nå.

Link to comment
Share on other sites

Var innom den lokale butikken idag og stiftet bekjentskap med en sako finnlight, denne likte jeg meget godt!

Kjenner at det kvalitet.

Holdt i en tikka og x-bolt, men gav ikke den god følelsen som skaoen ;).

 

Synes det er litt dyrt med tanke på at jeg ikke har muligheten til løpsbytt.

Så mulig jeg får smøre meg med tålmodighet og overvåke bruktmarkedet :).

 

Så var det med kaliber. Brukte norma sin ballistics program og sammenlignet 308 og 6,5x55 på norma oxry.

Innskutt på 100 meter

 

Kulebane 308: 150m: - 49mm. 200m: - 152mm. 300m: - 554 mm

Kulebane 6,5x55: 150m: - 52mm. 200m: - 161mm. 300m: - 585 mm

 

Vet ikke om dette stemmer i praktisk, men om det er tilfelle, så er det lattlig liten forskjell mellom de.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal være for opphengt i det med løpsbytte. Få (men noen) som bruker denne funksjonen.

Har hatt 2 selv. Hadde en CZ455 med 22LR og 17HMR løp. Byttet løp en gang på 2 år og solgte den.

Har nå en Sauer 202 med 6,5x55 løp. Har hatt denne i ca 3 år og har aldri byttet løp. Har faktisk aldri giddet å kjøpe noen flere løp da 6,5x55 funker til alt her i Norge.

Denne vurderes nå solgt.

Fordi jeg har kjøpt meg en Sako 85 Finnlight. 308Win :D

 

Må innrømme at jeg har hatt sykt lyst på bå R93 og R8, men jeg vurderer ikke Blaser som trygg og tør ikke bruke slik. Er så skeptisk til den at jeg ikke ville lagt trynet bak en eneste gang for et testskudd om noen hadde tilbydd meg å prøve.

Hadde Blasers system med optikk på løpet kommet med bolt i stedet for retrekker så kanskje jeg hadde kjøpt og brukt system-biten.

Men akkurat nå tror jeg at jeg klarer meg veldig bra med Finnlighten uten løpsbytte og kun et fast løp i 308Win.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...