Jump to content

oppbevaring av ammunisjon


sleipner

Recommended Posts

I Bladet Jakt & Fiske nr 7 2016 Skrives det i JUSHJØRNET

 

Sitat " De fleste er vel trolig klar over att alle våpen og ALL AMMUNISJON idag skal være lagret i et FG godkjent våpenskap "

 

Dette er vel ikke korrekt ? Det står vel ingenting i Loven om at ammunisjon skal være låst inne i et FG godkjent skap ?? eller er det noe eg ikke har fått med meg :shock:

Link to comment
Share on other sites

Fra våpenforskriften: "Ammunisjonen skal oppbevares i nedlåst særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, adskilt fra våpen".

Det er ikke innafor å låse døra til laderommet.

Bruker selv et gammelt låsbart arkivskap, i stål. Kan absolutt anbefales, store oversiktlige skuffer som tåler å åpnes helt opp selv om de er dørgende fulle av ammo.

Link to comment
Share on other sites

Fra våpenforskriften: "Ammunisjonen skal oppbevares i nedlåst særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, adskilt fra våpen".

Det er ikke innafor å låse døra til laderommet.

Spørs litt hvordan det tolkes. Låst rom er jo en type låsbar innretning er det ikke? et slags stort skap. Men spørs jo hva Politiet synes om det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er en viss forskjell på låst ned og låst inn.

Det er helt klart mulig å få til gode praktiske løsninger, med en solid lås og dør til laderommet. Spesielt hvis det ikke er vindu i rommet. Bruk gjerne en slik løsning til daglig, det er helt klart bedre enn en låst kommode skuff.

Men jeg hadde i alle fall ikke vist dette stolt fram på en hjemmekontroll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...