Jump to content

Godladning trening 6,5x55


Stihl Crazy

Recommended Posts

Fått bra presisjon med 45,5 gr vitavouri n 150 og sierra 85 gr varminter i rifla mi (6,5x55). Litt dyr kula å driva å trena med. Kven av 100 gr eller med vekt deromkring kulene pleier vera mest presise. Kanskje håplaust å overføra direkte fra ei rifle til ei anna men eg prøver meg nå allikavel. Har Hornady a max 100 gr kula. Av krutt så har eg N 150 som før nevnt, Norma 11 samt RA 10 krutt. Har til no ikkje fått allverdens presisjon med A max kula dette har vore med fra ca 38 gr til 41 gr Norma 11 etter hukomelsen. (klar over at eg bør føra logg)

 

Har kanskje tenkt på 100 grains scenar siå eg kjøpte ei øskja fabrikkamunisjon som gjekk ganske bra riktignok med dempar. Noken som har noken "gulladninger" å tipsa med, treng ikkje vera noke brennheite greie, men hadde vært fint med ei grei ladning for trening og som og passa til jaktfelt. Har kort løp kun 47 cm.

Link to comment
Share on other sites

Disse rekruttladningene bruker å gå veldig godt i de fleste våpen. Sierra eller Lapua Scenar i 800m/s( i 74cm pipa da så litt lavere i kortere) Ladedata står på baksiden av skytterlagskrutta(Norma sine) Eller du kan se om du finner noe her med N-150 krutt.

 

http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... auser.html

 

Ser hvertfall 100grs/6,5gram Scenar har de rekruttladning til med N-150. Samme ladning bak Sierra kula vil også gå bra. Merk dette er Match King og ikke Varminterkula. Men kan brukse der også, men den er endel dyrere.

 

Norma har også ei fin 100grs kule.

 

Ikke noe problem å skyte jaktfelt med disse ladningen. Du må bare finne ut hva du skal skru på kikkerten. Har selv skutt jaktfelt med mye rart med mye krommere kulebane enn du klarer å lade en 6,5x55 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når eg trene på eigenhånd har eg ikkje tilgang til elektronikk. Har ett stålmål/gong på 20x30 cm som eg kan bruka men for skyting på papp/papir ville de gått for dyrefigura eller noke anna? Tenkt litt på papptalerkna som eg stifter fast på ei fjøl som eg slår ned i bakken. Er jo ein detalj men litt greit å vita kva som fungerer bra og kva som fungere mindre bra. Dersom ein skyte på dyrefigura så må ein vel ha klistrelapper i forskjellige fargar det slip ein vel til papptalerkna da er det berre kvit som gjeld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trener nesten kun på papirskiver. Printer ut etter behov. Det ligger masse gode blinker her inne. På korte hold, ut til 300m blir skyting på gong lite intr. For meg. Vanskelig å se samling og treffpunkt. Kjøp en ok skivekikkert. (Biltema sin får faktisk litt skryt) Til trening bruker jeg Golden Target 130 grs kule med 44 grs n19 bak. Norma hylser, federal hetter. En enkel å grei oppskrift som funker bra for meg.

 

Andreas

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå startet jeg med jaktfelt da jeg var lei av å skyte på en svart ring på ei hvit/grå skive :mrgreen:

 

Mye mere spennende og slik å "felle" ett vilt på skytebanen.

 

Men om det blir for dyrt/eller hva hva problemet er. Så er det sikkert like god trening å feste opp A4 ark med en svart tusjring i forskjellige størrelse og avstander også.

 

Men for meg blir ikke det "moro" nok.

 

(Sikkert derfor jeg ikke orket mere enn 2 år i DFS) :mrgreen::roll::P

Link to comment
Share on other sites

Ja er sikkert litt meir spennande det å skyta på ein dyrefigur, får ta og bestilla meg noken så eg har står det relevant skyteavstand på baksida av dei eller noke sånt, eks vis ståande 50 m , sittande 100m og liggande 200 m Tenkte for å vita litt kva avstand eg bør setta den på for at det skal vera nokenlunde likt som i en konkuranse.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt store da? Må tenke på jaktfelt skal du ratt treffe ei skjere i vitalt området sittende på 50meter. Den innertreff ringen er ca 5cm stor :wink: Eller jerpe stående på 50meter. Litt større mål, men langt mindre enn ei plate på 23cm.

 

Du kan nok fint bruke de. Men tegn på med tusj ringer med forskjellige dialeter som du skal treffe. Små ringer på korte hold og liggende litt lenger. Mellom for stående på korte til moderate hold og sittende lange hold. Store ringer til stående skyting mellom til lang hold sittende langhold og ligende lange hold.

 

Osv.

 

Ca 200meter er langt på jaktfelt så lenger er ikke vits å trene på. Stående på 50-120meter er helt klart det jeg sliter mest med.

Link to comment
Share on other sites

Står det ikke ladedata til 100grs kule på boksen? Det som er noe dritt med skytterlagskrutt så fort du skal bruke noe annet enn det som er oppgitt der av kulevekter er du på egenhand :oops:

 

Da er det mye likere med skytterlagskruttene til vithavouri N-140, N-150 og N-160 der finner du ladedata andre steder, men Raufoss(RA) og Norma endrer seg mye fra lott til lott så det som passet med sist lott kan være skumle greier med den nye lotten :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nei det gjorde ikkje det, men eg ombestemte meg og lada dei 100 gr A-max kulene med Norma 11 krutt istadenfor, 38 grain.

 

Men etterpå lada eg med RA 10 kruttet, tenkte eg skulle bruka opp noken 123 grains sierra match king kuler som eg hadde. Til dei sto det ladedata på boksen så da brukte eg den svakaste ladninga nemlig 43,2 gram. Såg COL var oppgitt til 77 mm men eg satte dei til ca 75,3 mm fekk litt vobbling med noken av dei ferdige patronene så da pressa eg kula litt bedre nedi hylsa og da forsvant det aller meste av vobblinga når eg rulla dei på ett heilt beint bord.

 

Men noke eg tenkte på, ser i ladeboka at rekruttkuler er oppgitt til 40,6 gr RA 10 dette gjeld 3 ulike typer av kuler dog ikkje amax kula. Eg trudde at eg kunne bruka desse tala i fra ladeboka til å lada ei snill rekruttladning med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i dag skutt 100grs A-Max med samling godt innenfor en klistrelapp på 100 m. Tipper ca 10mm

 

BRUK AV MINE LADEDATA ER PÅ EGET ANSVAR

 

Blaser R93 500/15mm pipe

Norma Hylser, (Skutt et ukjent antall ganger, helpresset og trimmet)

CCI LR Hetter

44grs Norma N19

COL 72

 

Eksakt samme treffpunkt som 130grs Swift Scirocco II i 830m/s

 

Skal kronografere ila ferien...

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bruker Nammo hylser, RA10 (lik N550) samt Lapua Scenar 8 gram kuler. COL 77mm. Lader vanlig til 820m/s (41.5 grains), super presisjon. På langhold drar jeg den opp til 920m/s, som er Max i en 74cm Sauer pipe. Fin jaktfelt ladning. Skutt tusenvis av skudd med disse ladningene. Endrer kule snart til Nosler CC 8 gram, da god pris på denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har innsett at til trening så er foreløpig "da mesta godt nok" presisjonsmessigt for skytinga mi i 6,5x55, er ikkje der begrensinga ligg. Har skåte opp alle resta av diverse kuler, kjøpte inn nye 100 grains rekruttkuler (sierra) i fjor og lader med 40 grain RA 10 krutt, enkelt og greit

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

å jøses ja vant alt eg stillte opp i :) hmm nei gjekk dårlig da, for å vera heilt ærlig så har eg vel funne ut at eg like mykje bedre å skyta for meg sjølv på beite heima. Mangle roen til å skyta konkuranse virka da som, for meg sjølv og på jakt er det lettare sjølv om ein merke adrenalinet på jakt. Har funne ut at eg treng heilt basic skytetrening og drive på å tørrtene med rifla fleire gonga i veka, trene på avtrekk sittande. Går heilt fint når eg tørrtrene men på banen går det ikkje så bra, skyte jo opp og sån uten problem men enten er det nerver eller så er eg skotredd eller så er det begge deler for har ein tendens til å nappa av skota så snart eg kjeme på banen. Uansett om eg vil aldri så mykje, på timen eg kjeme på banen å sete meg ned og skal pressa avtrekket roligt inn så klara eg da ikkje, det blir napping og middelmådig skyting. For å vera heilt ærlig så trur eg at eg er skotredd siå det går greit når eg tørrtrene, men det som er litt merkeligt at med ein gong eg kjeme i benk og rifla har støtte framme og bak så har eg ingen problem med å ta skikkelig avtekk. Like egentlig å skyta med minst mulig rekyl og smell så har egentlig planlagt ei 222 kanskje det kan hjelpa på skotredselen med den eller kanskje den gjere ting verre når eg skal til å skyta med 6,5 igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Blir fort litt nerver og slik. Jeg skøyt meg helt ut på sist stevne med 4 bomskudd :( Så ble strafferunder på banen med 22lr på meg :P Har tenkt tanken selv. Bruker 30.06 nå, og føler 30skudd med den rekylen så mister jeg litt fokus. Gjør tullefeil osv. Men nå er en .223rem på vei inn i huset til nesteårs sesong ;)

Link to comment
Share on other sites

Gratulera med ny rifla, var det du som hadde kjøpt ei sauer 100? meinte eg leste da i ein anna tråd men huska ikkje heilt. Viss det var deg så får du komma med ein tilbakemelding når du har fått prøvd ho. Var innom xxl her på fredag og såg på ei, hadde supert avtrekk, beste eg har kjent ever.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, can skrev:

For å vera heilt ærlig så trur eg at eg er skotredd siå det går greit når eg tørrtrene, men det som er litt merkeligt at med ein gong eg kjeme i benk og rifla har støtte framme og bak så har eg ingen problem med å ta skikkelig avtekk. 

Hvor stor forstørrelse skyter du med ?

Det kan hende du holder roligere om du skrur ned forstørrelsen

Link to comment
Share on other sites

Var faktisk på ett kurs for ett par år siå i regi av skyttarlaget, det var innandørs i kjellaren ein plass med salongrifla med dioptarsikte. Var greie dei, men følte at den viktigaste infoen eg fekk var å halda geværet i ro å pressa avtrekket rolig av. Desverre så gjennomførte eg ikkje kurset noke som kanskje var litt dumt. For hadde kanskje lert litt meir etterkvart, men mest sannsynlig så har dei nytt kurs igjen. Utenom da så har eg ikkje fått noken innstruksjon nei.

Link to comment
Share on other sites

For morro skuld gjekk eg inn på sidene til skyttarlaget der eg er frå, ein mindre plass og ikkje der eg bur no. Blei litt forundra når eg såg resultatlistå fra ei eller annd dfs skyting dei hadde hatt. Ungane til dei som er på min alder,(eg nærmar meg 40 med stormskritt) var heilt i teten og bedre enn den gjengen som har skåte der så lenge eg kan huska, mange av dei gammle "travarane" har skåte der i både 30,40,50 og opptill 60 år. Ein av oldtimarane var tilogmed på kongelaget for noken år siå. Har ingen planar om pingvindrakt og dioptarskikte eg da, men korleis kan desse "smårollingane" ha blitt så gode på relativt kort tid. Er det trening, talent eller begge delar ? Begynnte kanskje litt seint eg da, utanom millitæret så hadde eg knapt skåte før eg var passert 30, syn hørsel og normal motorikk/koordinasjon er absolutt som det skal vera, men er litt skvetten av meg noke som sannsynligvis ikkje er det aller beste utg. pkt for skyting.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, can skrev:

Gratulera med ny rifla, var det du som hadde kjøpt ei sauer 100? meinte eg leste da i ein anna tråd men huska ikkje heilt. Viss det var deg så får du komma med ein tilbakemelding når du har fått prøvd ho. Var innom xxl her på fredag og såg på ei, hadde supert avtrekk, beste eg har kjent ever.

Stemmer det ;) Blir Sauer på meg. Gleder meg til å få den i hus. Knall avtrekk som du sier og likte vekta. Mulig jeg bytter stokken til en KKC, da jeg syns kolba er litt for lang for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 7/14/2016 at 4:17 PM, Andreasv said:

Jeg trener nesten kun på papirskiver. Printer ut etter behov. Det ligger masse gode blinker her inne. På korte hold, ut til 300m blir skyting på gong lite intr. For meg. Vanskelig å se samling og treffpunkt. Kjøp en ok skivekikkert. (Biltema sin får faktisk litt skryt) Til trening bruker jeg Golden Target 130 grs kule med 44 grs n19 bak. Norma hylser, federal hetter. En enkel å grei oppskrift som funker bra for meg.

 

Andreas

Hvilken hastighet får du på kula med denne ladingen ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...