Jump to content

kapping av løp, 300 win mag


9090

Recommended Posts

Har registrert at det på forumet er ulike meninger om kapping av løp ifm demping.

 

Jeg har en Sako 85 SS laminat i 300 win mag med 62 cm løp.

Jeg ønsker nå å sette en Hausken standard demper med oppgitt vekt på 470 gram på denne.

 

Noen som kan gi meg et råd på om jeg skal kappe i det hele tatt, og event hvor mye som er fornuftig?

 

Rifla skal brukes på elg og reinsdyrjakt og ballanse i våpenet er viktig.

Men hensikten med magnum kaliberet er jo å få en flat og fin kulebane med god anslagsenergi.

 

Mister jeg mye hastighet ved å kappe noen centimeter?

 

Forslag mottas med TAKK! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg knota med kappe-spørsmålet jeg også. Etter et par runder her inne og en telefon til Norma, lærte jeg at hastigheten blir mindre når du kapper løpet. Jeg lærte noe omtrent som at effekttapet øker mer dess saktere brennhastigheten er på kruttet du bruker. En 300 winmag bruker saktebrennende krutt, og trenger dermed et langt løp. Jeg tror det var essensen i det jeg lærte.

Link to comment
Share on other sites

300 winmag er et flott kaliber til elg og reinsdyr. Supert! Men hvorfor skal du putte på en demper? Hvis du bruker våpenet mens du er hundefører, kan jeg forstå det, men på post er det vel ikke nødvendig. Og på reinsjakt er du sannnsynligvis uten hund, og der inne er jo 470 gram dødvekt bare noe å irritere seg over :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Hva med å kjøpe avansert elektronisk hørselvern i stedet? Du vet det sikkert alllerede, men det finnes jo slike som forsterker lydene rundt deg oppptil fire ganger og som kutter smell og andre skadelige lyder. De kan kobles opp til jaktradioen. Det finnes til og med noen som er så små at du kan puttte dem inni øret. Snakk med Sako 30-06, han har gode kunnskaper om sånne små dingser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt noen dyre superduper støpte elektroniske plugger til tusenvis av kroner, men blir ikke helt venner med dem.

 

Synes de blir litt klumpete i øret og får støy ved vind osv.

Mister litt av jaktopplevelsen med pluggene.

Men det er kanskje bare vanesak.

 

Mister også litt av jaktopplevelsen når jeg hele tiden må tenke på å ta på hørselvern før skuddet skal gå.

Ikke noe stort problem på reinsdyrjakt som stort sett foregår liggende med anlegg, men i skogen på elgjakt sliter jeg.

 

Er villig til å prøve det meste for å kunne fortsette jaktingen.

Demper er en løsning jeg har blitt anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

Aha!

 

Da har jeg svaret: Bruk winmagen og hørselvern på reinsjakt. Og så kjøper du deg en kortløpet 9,3x62 til elgjakta, maks 50cm, og setter på en demper. 9,3 er nemlig veldig bra kaliber for korte løp, og dugandes på elg.

 

Dette er akkurat det rådet jeg fikk av Norma, da jeg vurderte å kappe løpet på en annen rifle jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info Truls.

 

Da fikk jeg akkurat det argumentet jeg trengte for å kjøpe enda en rifle.

For jeg selger ikke Finnlighten i 6,5, og 300 win mag`en er jeg så fornøyd med som bare det.

 

Med ny forskrift på gang må jeg snart over på systemvåpen.......

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg erfaring med 300 WM, men på andre børser betyr ikke kapping noe før du skal skyte over 250-300 meter (det er jo ikke akkurat jaktdistanser).

 

Vil si at det er viktigere med balansert børse enn treffsikkerhet på langt hold, men det kommer jo an på hva du prioriterer.

 

Har selv en kappet 308 som skyter godt helt ut på 200 meter (47 cm).

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Vel du må altså ta et valg. Du vil miste hastighet, ikke så mye for de tre første cm som de tre neste osv. Leon skrev om et konkret eksempel her for en tid tilbake. En 7RM som ble kappa fra 66 til 47 cm. (jeg tror det var det..), og den mista 100 ms, jevnt over . Man kan spørre seg om det er noe å bry seg med, eller man kan få panikkangst av at børsa likner mer på en 3006 ytelsesmessig. Prøv å teipe fast et eller annet med ca tilsvarende vekt/form som demperen på pipa, og sjekk om du synes balanse/vekt er ille. Kanskje det finnes en annen demper som gjør seg bedre en den du har sett på også.

Jeg har ei 300winmagpipe jeg har grubla på å få gjenga til demper, og har vel kommet til at jeg ikke kapper ned til kortere en 58-59cm. Jeg tror det blir her omtrent det virkelig begynner å tape seg, men en så lenge kan den få være som den er. ”Tårnfridkaliberet” 308 er nok mer egna til korte piper, så jeg tror heller jeg bruker penga på å ta av 7cm på den hvis/når eventuelt reglene sier 40 cm minimumslengde. Flat kulebane er etter min mening oppskrytt i jaktsammenheng, i alle fall for de hold som oppfattes som akseptable her i landet.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kikke på alternative dempere og kanskje finne en som er litt lettere en Hausken.

 

Problemet med 300 win mag og demper er vel at kruttmengden er ganske stor og krever volum på demperen som igjen gir større vekt.

 

Noen som har forslag?

Link to comment
Share on other sites

Hei, har du i det hele tatt skutt med demper før? Om du er plaget med tinnitus, så ville jeg uten tvil valgt elektroniske hørselvern. Fra en 300 wm smeller det endel uansett om du ikke har hørselvern på. smellet fra en 300 med demper, er skarpt og spisst , synes nå jeg..

 

Er nok heller andre kaliber du burde se på, om målet er å spare hørsel..

Link to comment
Share on other sites

Men har du tinnitus eller hørselproblemer? har det ikke selv men er plaget av dårlig hørsel selv og reagerer fort på for høye eller skarpe lyder. Piper i ørene mine lenge etter skudd med 30-06 og demper. 300 wm smeller enda mer.

Hilsn musiker med skadd hørsel.....

Link to comment
Share on other sites

Har ikke demper selv på min 300. Har 2 foter og da blir den grusomt framtung. Har flere bekjente som har demper på både 300 og 3006 og 308. Personlig synes jeg det er markant forskjell i lyden på 300'en og de mindre kalibrene. Både a-tec og hausken dempere er brukt, husker ikke hvilke modeller. Er nok kanskje hausken som demper mest i følge han ene..

 

Som sagt ville heller gått med hørselvern på hodet og heller tatt de på ørene når du skal skyte. Ikke ofte en ikke har tid til det, når det er snakk om riflejakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...