Jump to content

Mauser M98k - fortsatt hos noen forhandlere?


VordendeJeger

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter en Mauser M98 (30-06) og lurer på om det er noen forhandlere som selger rifla noe lunde i originalt utseende? Vet Landrø pleide å ha mauser, men det er tomt virker det som.

 

Hvor viktig er det at riflen er nummerlik?

 

Tusen takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar! :D

 

Jeg tviler sterkt på at det er tomt for sånne hos Landrø....

Jeg finner ikke noe om mausere verken i katalogene deres eller nettbutikken.

 

http://www.landro.no/Om-oss/E-Kataloger/Jakt-Friluftskatalog-2016

Og det er fullstendig uviktig at den er nummerlik for norske HV mausere.

Okai, så siden de er kamret til 30-06 istedenfor originalkaliberet så har de ingen samleverdi lenger?

Link to comment
Share on other sites

Okai, så siden de er kamret til 30-06 istedenfor originalkaliberet så har de ingen samleverdi lenger?
Kongsberg bygde om M/98 til "Nato"-kaliberet 30-06. For å kunne lade de noe lengre patronene med klips, ble det frest ut et halvmåneformet hakk i fremre låskassebro. Samtidig ble det slipt av ei flate på venstre side av samme låskassebro, der det ble slått inn nytt nummer, med "HÆR", "FLY", "SJØ" eller "K.ART" foran (tror jeg, "mentor" og "snapphane" drev med dette, så de vet). Samlerverdien av disse er akkurat kr. 0,00 over en eventuell bruksverdi.

 

Og den eventuelle bruksverdien, enten våpenet skal brukes omtrent slik det er, eller etter en evt. "ombygging", er avhengig av produksjonsår og -sted. Produksjonssted angis med en to- eller tre-bokstavers kode, det finnes ei liste over det. Produksjonen gikk godt så lenge Adolf hadde krigslykke, etterpå ble det så som så. Produksjonsår 1942 skal man være skeptisk til, våpen fra senere år er enda verre. Det samme gjelder våpen produsert på erobrede maskinfabrikker og bilverksteder.

 

Landrø kjøpte inn noen jernbanevogner med gamle M/98, så de har sikkert en del igjen. Men det er fare for at våpnene fra de beste fabrikkene og årene allerede er utplukket. Noe derfra med "samlerverdi" kan du hvertfall glemme.

 

 

P.S.: Velkommen til forumet!

Link to comment
Share on other sites

Tusen hjertelig takk for godt og utfyllende innlegg!

Jeg prøver å finne listen over bokstavkodene, er denne å oppdrive noen plass på forumet? Hva andre ting burde jeg undersøke før jeg kjøper?

 

Bor dessverre langt fra våpenbutikker, så blir enten brukt eller kjøpt over nett uten at jeg fysisk får sett produktet.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å trø feil med en gammel hv mauser så lenge løpet er ok. Ring landrø og spør på tlf etter en som har brukbart løp, de er rimelig seriøse.

 

Jeg skal gjøre det, takk for tips!

 

Hva kjennetegner et godt løp? Trenger man spesialutstyr for å undersøke dette (endoskop til å sjekke riflingen eller lignende)?

Link to comment
Share on other sites

Mauserene fra Landrø er nøye kontrollert, og det var lav terskel for skroting da jeg var der på 90-tallet som utplasseringselev. (Jepp, feteste arbeidsuka noensinne.) Vi kjørte dem inn på paller med karmer høyere enn meg. Noen var helt ubrukte, noen var rusta sammen, og de fleste var midt i mellom. Fatter'n kjøpte en, og den var neppe avfyrt i det hele tatt etter lagring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...