Jump to content

8x vs 10x56


lilleulv

Recommended Posts

Hei! Hvilken forstørrelse anbefaler dere på håndkikkerten til hjortejakt i dårlig lys? 8x eller 10x56? Har fra før en Zeiss 8x42, men er ute etter noe mer lyssterkt. Jeg er 41 år gammel og ser godt fremdeles.
Jeg er dessverre litt eldre, men jakter hjort og rådyr på "nattes tid" fra tidlig august og frem til jul- og vil uten tvil anbefale en 10x56. Jeg har en del kikkerter, og brukte tidligere en Swarovski El 8.5 x42 i skumringen. Meget bra kikkert. Jeg ha også et par kompiser som har Zeiss 8x56FL som jeg har sammenlignet med. Forskjellen var liten. Jeg kjøpte for et par år siden den nyeste Swarovski SLC 10x56- og den kan trygt anbefales. Du blir forhåpentlig vis også eldre etter hvert- det går farlig fort fremover- og siden du har en hendig 8x42 fra før- bør valget være greit. Kjøper du en SLC 10x56 får du muligens den beste redskapen som er å få innen normalt budsjett- til ditt formål. 10x forstørrelse er ikke noe problem ved postering- kun en fordel. Personlig liker jeg Swarovski håndkikkerter best, men på børsa sverger jeg til Zeiss når det er mørkt.. :wink:PS, jeg hører til stadighet at kompisen angrer litt på at han ikke kjøpte en 10x i stedet for 8x...
Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill. Jeg har vært inne på tanken om at 10x56 vil være bedre etterhvert som jeg blir eldre. Ser man på bruktmarkedet så er det definitivt mest 8x. Så lurte vel litt på om 10x gir større ulempe enn fordeler. Vekt er ikke noe problem da det er snakk om kikkert dedikert til postering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...