Jump to content

Stor "jaktknivtest" i Jeger .


seawolf

Recommended Posts

Ja så smeller Jeger til med en stortest igjen, denne gangen jaktkniver.

Da jeg av profesjon er en "grumpy old man" er det helt naturlig at jeg misliker utvalget jaktkniver som testes!

Nå er det sannsynligvis slik at de kun tester de knivene diverse importører/forhandlere stiller opp med/gir dem, så det er kanskje årsaken til utvalget?

 

Men når et jaktblad skal teste og kåre "Den beste jaktkniven" hadde jeg ærlig talt forventet et noe mer egnet utvalg.

For hva skal en si om Cold Steel Outdoorsman, Ontario Spec, Ka-Bar Utility, Schrade Uncle Henry, Schrade Extreme, 2x Bear Gylls , Gerber LMF og Fallkniven SI ??

Ingen av disse ville vært mitt førstevalg som "Den beste jaktkniven" i hvert fall.

 

Fallkniven har jo flere kniver spesiellt til jaktbruk, nemlig Hunters Knife og Hunting Knife #9 som etter mitt ringe skjønn er mye bedre egnet til jaktbruk enn SI.

Det vil si om man (slik som meg) definerer en jaktkniv som noe en skal slakte og flå vilt med.

Men Jeger legger visst også stor vekt på at de skal være gode å spikke med.

Der kommer etter mitt syn kniv nummer to inn i bildet, campkniven som skjærer brød, åpner hermetikkbokser, spikker opptenningsved og hugger raier (les, en bra samekniv eller lignende)

 

Kun to av Brusletto sine er med og ingen fra Helle.

Heller ingen fra Karesuando eller Marttiini.

For å si som Charlie Brown; good grief!

Link to comment
Share on other sites

..."grumpy old man"...

 

Jeg trodde det var en ærestittel og ikke en profesjon :wink:

 

Nå har jeg ikke sett testen, en etter det du refererer her så høres det ut som et særdeles lite relevant utvalg, hvis det faktisk er jaktkniver de tester :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt et stykke unna å fylle førti, og er inniblant (hele tiden, i følge slekt og venner) gretten gammel gubbe. Og jeg tenkte akkurat det samme som seawolf. Knivtest, javel. Jaktknivtest, ikke f*en. Altfor mye dill og altfor lite jakt. Jeg har en kniv type ka-bar, og det er min sameøks. SameKNIVEN er på størrelse med en vanlig norsk tollekniv. Den macheten folk kaller samekniv er nettopp det, machete/øks. Og komplett ubrukelig i mine øyne (og hender). Beklager digresjonen, men det måtte ut. En jaktkniv er en vanlig tollekniv, med eller uten "guthook", med en viss høyde på bladet, uten fingersperre og uten dype spor i skaftet til fingrene. Altså utgår alle rambo-varianter, inkludert min som er nevnt ovenfor. Den skal flå alt fra lemen til elg, og den skal stål som er kjapt å sette opp. Igjen utgår altså Bowie/Rambo/Ka-Bar og lignende. Har også en Buck Nighthawk liggende. Hadde vært fin som turøks, hadde ikke stålet vært så hardt at diamantbrynet blir sløvt av den...

Link to comment
Share on other sites

De har nok kun testet kniver de har fått tilsendt.

 

Tror neppe jeg hadde valgt noen av de du ramset opp til flåkniv. For meg er flåkniv synonymt med stutt blad, bukåpner og plastskaft.

For spikking gjelder tollekniv type Agder.

Jeg klarer en ekstra kniv i sekken i tillegg til den i beltet uten å knele. Man har igrunnen ikke noe valg for den ideelle kniven finnes ikke.

 

Hvilken kom best ut forresten?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fallkniven SI ble testvinner.

Men Cold Steel Outdoorsman fikk samme poengsum og tapte på målstreken på grunn av at Fallkniven SI har bedre skaft.

Med andre ord, her er det survivalknivene som gikk til topps.

 

For øvrig hjertens enig med Olesøn, skal en slakte et dyr i felt har en behov for å løsne både hinner, sener, blære pluss diverse inne i dyret, og på en stor elg må en ofte føle seg fram.

Et forholdsvis kort blad samt skaft uten dill og dall, er helt klart det beste (har en nylkypuukko fra Martiini som passer utmerket).

Storkniven fra Strømeng henger på sekken.

 

Når det gjelder Jeger, er det nå sagt opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kan ikke snakke for noen andre jegere, men selv setter jeg pris på en kniv som er god og bred når jeg skal flå. Spesielt fornøyd er jeg om det finnes et hakk foran til finger.

 

Det er jo også et enormt pluss om kniven kan brukes til å lage noen grillspyd, splitte litt ved, osv. Har merket meg at mange amerikanske anmeldelser og kåringer ofte vektlegger dette når det kommer til jaktkniv, men for alle som også jakter småvilt er det nesten like viktig å kunne lage bål og mat med kniven.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel med kniver som med kvinnfolk, brennevin, biler og våpen; vi har alle våre favoritter og preferanser :mrgreen:

For min egen del er dette de av mine kniver som ser mest bruk som jaktkniver, dvs. til slakting av vilt i felt.

 

Den øverste er en Scrap Yard Street Scrapper i INFI stål

Nummer to er en gammel kompis fra Marttiini i ukjent rustfritt stål.

Nestemann er flåkniven fra Victorinox

Og den siste er en customkniv laget av vår "kammerat" chhaug med blad fra Lauri.

 

Enkle og greie brukskniver uten dilldall, men med godt bett og fornuftig størrelse.

 

CIMG2098_zpskekpjlbs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...