Jump to content

Er dette holdninger vi rypejegere har?


gordon setter

Recommended Posts

La dette inn i en annen tråd, men kunne tenke meg å vite om det er mange som støtte hans syn så legger det inn i egen tråd her.

Kunne egentlig tenke meg en avstemning på dette også, men vet ikke hvordan jeg lager det.

 

 

Lest i bladet jeger hund og våpen (det siste) på side 18.

Der står det at Paul-Anton Hermo ivrig hundemann fra finnmark (mener det var Alta, sto å leste inne på en butikk så husker ikke :P )

at han ville forby all jakt etter 1 nov. og heller ha det slik at folk konsentrerer seg om hundene sine på jakt.

Han ville forby også snarefangst og vinterjakt.

Samt nekte jegere sørfra å jakte osv..

 

 

Jakter selv med hund men må si jeg er ufattelig uenig i hans holdninger, jeg mener seinhøstjakta og vinterjakta har lengre tradisjoner en tidligjakta med hund.

Og synes at den holdningen som han og en del av prøvehundfolket har er ufattelig egoistisk, vil jo påstå at det er tidligjakta som tar mest fugl.

Og mange av disse som bare jakter høst over hund (prøvehunden), er jeg redd for at hvis man går tilbake i tid er av de som virkelig har høstet mengder av fugl, men nå går de i front for å forby jakt som de mener tar bestanden, vinterjakten.

 

Synes det hadde vært bedre at vi jegere står sammen, men slikt skaper splid, jeg for min del velger vinterjakt fremfor tidligjakt med hund.

Synes kansje og at Jeger hund og våpen er for flinke til å få fram denne typen holdninger, noe jeg ikke tror er representativt...i hvertfall ikke blant støkkjegere, ja og mange fuglehundeiere vil jeg tro og.

De fleste av oss liker rypejakta i sin helhet fra høstjakta til vinterjakta.

 

En av kollegaene til Paul (ivrig representant for prøvemiljøet, og dommer) står alltid fram nå for tiden og roper stopp vinterjakta, men husker utrolig godt da han sto på et møte i jeger og fiskeforeningen tidlig på 1990 tallet og skrøt av at han hadde skutt 70 ryper på en dag på vannøya utenfor Tromsø, og det er ikke eneste skrytet jeg husker fra den kanten....snakk om dobbelt moral! (håper du leser dette :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

typisk holdning jeg har sett fra endel folk med fuglehund ja.

 

Jeg har fuglehund, de fleste av minne jaktkompiser og, men ingen av oss har denne holdningen, skremmende synes jeg.

Men jeg sitter og med et inntrykk om at mange prøvefolk sitter med denne holdningen.

De er mer prøvefolk og hundefolk en jegere og dit kommer jeg nok aldri selv.

Link to comment
Share on other sites

typisk holdning jeg har sett fra endel folk med fuglehund ja.

 

Jeg har fuglehund, de fleste av minne jaktkompiser og, men ingen av oss har denne holdningen, skremmende synes jeg.

Men jeg sitter og med et inntrykk om at mange prøvefolk sitter med denne holdningen.

De er mer prøvefolk og hundefolk en jegere og dit kommer jeg nok aldri selv.

jeg kjenner noen som driver endel med prøver, å holdninga er kjent fra det miljøet ja. jeg sier ikke at det er alle, men det er noen som mener det

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Samt nekte jegere sørfra å jakte osv..

 

Nå skal ikke jeg kjemme folk nordfra over en kam, men er det ikke litt vel ofte vi får høre at folk som bor i sør-Norge ikke skal få jakte i nord-Norge?

Hva om vi skulle blitt slik med folk nordfra? "Statskog-sør åpen for alle, untatt for folk som snakker riksmål med nordnorsk aksent". Da hadde det blitt baluba om diskriminering av urbefolkning!

Håper ikke dere nordfra tar dette som personlig, for jeg har aldri opplevd slike uttalelser her på Kammerset :wink:

Link to comment
Share on other sites

Samt nekte jegere sørfra å jakte osv..

 

Nå skal ikke jeg kjemme folk nordfra over en kam, men er det ikke litt vel ofte vi får høre at folk som bor i sør-Norge ikke skal få jakte i nord-Norge?

Hva om vi skulle blitt slik med folk nordfra? "Statskog-sør åpen for alle, untatt for folk som snakker riksmål med nordnorsk aksent". Da hadde det blitt baluba om diskriminering av urbefolkning!

Håper ikke dere nordfra tar dette som personlig, for jeg har aldri opplevd slike uttalelser her på Kammerset :wink:

er det mange finnmarkinger som reiser til sørnorge for å jakte i stor grad? ;)

jeg kjenner ingen . . . .

Link to comment
Share on other sites

Siden hundejegerne ivrer sånn etter det kan vi jo forby all rypejakt med hund etter 1. nov :evil:

 

He he regnet med at du ble provosert :mrgreen:

Jeg og!

 

Er liksom slik at er man er hundeprøvemann som har gjort det bra med hundene sine så kan man plutselig heve seg over alle andre som ikke gidder disse prøvegreiene på samme måte. Og da kan man stå fram i jaktblader og rope høyt, og forby alt som ikke er av egen interesse.

Synes jeg ser noen nekter gammelkara hjemme å sette snare eller jakte vinterrype, det har de gjort siden de var gutter, merkelig holdning av en slik mann synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Samme gjenge som vil påby ettersøkshund på rypejakt antar jeg. Den gode gamle tradisjonelle måten å jakte ryper på er med en lang enkeltløper hagle. Da skyter man gjerne fuglen på bakken. Trenger nesten aldri ettersøkshund da. Synd hvis noen så tradisjonelt som støkkjakt må vike for nymotens jålegreier!

Link to comment
Share on other sites

For min del må folk få lov å jakte, også de sørfra.

Men er så synd at mange av de som kommer er rene hundefolk med denne typen holdninger da de kun skal jakte rype den første uken i september, og derfor ikke ser andres ønske om å jakte både seinhøst, vinter og kansje med rifle om vinteren, oftest kansje innenbygdsjegere med mulighet for å jakte hele sesongen.

 

For min del skal jeg etterhvert sørover og jakte rådyr, og etterhvert søke på reinsjakta også.

Har en stående invitasjon på rådyrjakt på privatgrunn, men kommer nok til å søke på statsgrunn og.

Regner med jeg er velkommen :P

Link to comment
Share on other sites

La oss være forsiktige med å skjære alle over en kam; hundejegere, Norlendinger, Søringer, prøvefolk og andre.

Det er gode og mindre holdinger ute og går, sannsynligvis hos de fleste grupperinger.

(Jeg har hørt om folk som tar ut 1oo ryper hver på en uke i Finnmark, og jeg skjønner meg ikke på hvorfor det på død og liv er om og gjøre å skyte mest mulig, men de om det.)

 

Det som er skuffende for meg er hvor mange som står fram og uttaler seg bestemt og bombastisk hvordan ting bør være, ikke minst siden de fleste som gjør dette nesten utelukkende snakker ut ifra sitt eget ståsted og med sine egne sær-interesser i tankene.

Det eneste som kanskje skuffer mer er vel at de samme "ekspertene" ikke selv ser hvor innlysende det er for andre som leser dette hvor egoistiske de er.

:?

Link to comment
Share on other sites

La oss være forsiktige med å skjære alle over en kam; hundejegere, Norlendinger, Søringer, prøvefolk og andre.

Det er gode og mindre holdinger ute og går, sannsynligvis hos de fleste grupperinger.

(Jeg har hørt om folk som tar ut 1oo ryper hver på en uke i Finnmark, og jeg skjønner meg ikke på hvorfor det på død og liv er om og gjøre å skyte mest mulig, men de om det.)

 

Det som er skuffende for meg er hvor mange som står fram og uttaler seg bestemt og bombastisk hvordan ting bør være, ikke minst siden de fleste som gjør dette nesten utelukkende snakker ut ifra sitt eget ståsted og med sine egne sær-interesser i tankene.

Det eneste som kanskje skuffer mer er vel at de samme "ekspertene" ikke selv ser hvor innlysende det er for andre som leser dette hvor egoistiske de er.

:?

 

Bra innlegg.

Tar til meg det med prøvefolk, ikke meningen å generalisere de :oops:

Men har lagt merke til en hvis økende motstand til vinterjakt blant noen av de som deltar mye på prøve, men dette gjelder nok ikke alle.

Deltar innimellom selv på prøve.

Link to comment
Share on other sites

Holdningene til Paul-Anton Hermo for stå for hans og journalistens regning. Men når han nærmest fremstiller seg som talsmann for "folk som driver med hundesport og mange jegere" blir jeg oppgitt.

 

Litt artig at han skriver at han skjøt mye rype før om årene. Er det synet og beina som svikter på gamlingen, så må alle andre også slutte å jakte?

Link to comment
Share on other sites

Holdningene til Paul-Anton Hermo for stå for hans og journalistens regning. Men når han nærmest fremstiller seg som talsmann for "folk som driver med hundesport og mange jegere" blir jeg oppgitt.

 

Litt artig at han skriver at han skjøt mye rype før om årene. Er det synet og beina som svikter på gamlingen, så må alle andre også slutte å jakte?

+1

Må dere huske på folkens at dere har mye å takke de samme folka som driver med jaktprøver for,de er hovedårsaken til at vi har fantastisk gode jaktbikkjer her i landet :D

Er "prøvemann" selv,men først og fremst jeger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...