Jump to content

Tikka T3 vs T3X Berserk


Lodderocken

Recommended Posts

Hei.

 

Da ser det ut til at det blir å gå til anskaffelse av ny rifle for sesongen.

 

Det står imellom:

 

Tikka T3 lite 6,5X55 med GRS berserk stock (11990kr)

Tikka T3X lite 6,5X55 med GRS berserk stock (14490kr)

 

Har sett på nye oppgraderingene på T3X vs gamle modellen, men da jeg heller ikke er kjent med gamle T3 vet jeg ikke

hvor stor betydning dette har? Ser at omtrent halvparten av det som er oppgradert ligger i selve stocken noe som blir irrelevant med grs berserk?

Er det verdt å betale de 2500kr ekstra er da mitt spm, da jeg helst kunne tenkt meg å lagt disse oppå budsjettet til en bedre kikkert.

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien testet T3x for en stund tilbake og var ikke spesielt imponert med bla. presisjonen og konkluderte vel mer eller mindre med at T3 var mer value for money.

 

Jeg ville kjøpt en T3 med berserkstokk og skiftet boltmuffa til en i metall (mener den kan fåes både i aluminium og stål).

 

Så står du fritt til å legge mer penger i optikk som er en fornuftig prioritering.

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien testet T3x for en stund tilbake og var ikke spesielt imponert med bla. presisjonen og konkluderte vel mer eller mindre med at T3 var mer value for money.

 

Kan ikke skjønne hvorfor t3x skulle ha dårligere presisjon enn t3?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er det forskjell på berserkstokken for t3 å t3x? Har en vanlig t3 lite som jeg vurderer å bytte ut om en stund. Vil ha stødigere våpen etter hvert for seljakt å vurderer da en super varmint t3x rustfri. Hadde vært bra om jeg kunne kjøpt en berserk stokk nu som jeg også kan bruke om jeg skifter børse.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne hvorfor t3x skulle ha dårligere presisjon enn t3?

 

Nei, si det. Det er ikke nødvendigvis slik at Jørund Liens test er fasit på hvilken presisjon Tikka T3x er i stand til å levere heller, men jeg tok det med som en merknad i mitt svar til trådstarter, da er han klar over det og står evt. fritt til å forkaste det, undersøke videre osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kjøpt T3x om jeg skulle ha ny. Hvorfor kjøpe gamle versjoner? Jeg har aldri sett en eneste Tikka som ikke har bra presisjon, så jeg har lite tro på at T3x skulle være noe dårligere. Jeg har hatt to stk. T3 selv og begge hadde utrolig bra presisjon. En annen ting er hvorfor det er et "must" å skifte ut boltmuffa på en T3? Jeg har gjort det selv, men kun av kosmetiske årsaker. Jeg har aldri hatt problemer med den originale i plast, og heller ikke hørt om noen med problemer.

Link to comment
Share on other sites

Råder deg til å ta et kjapt søk her inne eller ute på det vide internettet dersom du er interessert i å lese om opplevelser med sprukne boltmuffer på Tikka T3. Den sprakk også på min T3, og den ble derfor byttet ut i en av stål.

 

Hvorfor kjøpe gamle versjoner? Det blir opp til hver enkelt, men fortsatt er det mange som kjøper Sauer 202, Blaser R93 og andre gamle versjoner når de skal ha nye våpen.

 

Tikka T3 er et godt våpen til en rimelig penge, om man vil bruke noen tusenlapper ekstra for å få en T3x blir en jo også en vurderingssak for hver enkelt. Skulle jeg kjøpt et nytt våpen i den prisklassen ville det blitt en Sauer 101, men det er en annen sak ;)

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på nye og gamle T3, slik jeg har oppfattet, er bortsett fra stokken, noe større utkasteråpning, boltmuffe i metall og rekylklakk i stål. Boltmuffe og rekylklakk i stål fås kjøpt for noen hundringser, så om en likevel skal bytte stokk ser ikke jeg hensikten med å sleise ut tusenlapper ekstra for den nye. Når det gjelder presisjon så er nok den mer individbetinget enn modellbetinget.

Link to comment
Share on other sites

de nye har også borret kasse for andre baser. løpene virker mer velgjort selv om det er subjektivt fra meg. Den nye stokken er så bra at jeg hoppet over berserk, kjøpte nytt grep og ...vips..... passet meg perfekt. Er fornøyd med t3x selv om jeg ikke har så mye galt å si om eldre utgaver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...