Jump to content

Full pakke til maks 10000


Jarlos

Recommended Posts

Hei, jeg er akurat ferdig med jegerprøven og er klar for å kjøpe rifle og komme i gang med å trene på bane. Er rimelig bestemt på at jeg ønsker kaliber 3006 (det første jeg skal jakte er villsvin i Sverige), og jeg vil ha med kikkertsikte og demper.

 

Jeg kan gå for:

 

1.) Pakke fra jaktdepotet: http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=26801918. Pris 6495.

2) Sette sammen denne selv: Weatherby-vanguard-hunter-30-06 (med trestokk), Nikko Stirling Diamond 3-12x56 M opplyst Ret 4 og Sonic 45. Dette kommer på 9500.

3.), 4,)..... osv

 

Det finnes sikkert mange andre alternativer også, men jeg finner ikke noe særlig som frister i bruktmarkedet nå. Før dere kommer med andre forslag, så er ikke budsjettet mulig å tøye. Jada, jeg får si og så som er mye bedre for 2000 til, men det er ikke tema.

Link to comment
Share on other sites

GMax selger Savage 111 Trophy Hunter XP pakke for 3000. Rifle (bedre enn Axis antakeligvis) med kikkert (ikke forvent en Swarovski.. ) i 30-06. Da har du 7000 for å få rifle gjenget og kjøpe en demper, evt. bedre scope fra finn.no.

 

Takk for tips. Ser samme pakke blir solgt for 7000 hos Intersport så da er det vel et godt tilbud? Det er vel sikkert ikke mulig å kjøpe uten kikkert, men det blir tross alt 1000 kr billigere enn mitt alternativ nr 2. Jeg setter da på samme kikkert og lyddemper (koster 5500) og ender opp på 8500. Absolutt noe å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Nikko Stirling 3-12x56?

 

Nå har alle Nikko-kikkerter jeg har sett i vært helt greie, jeg hadde vel en 4x32 en gang, søppel, men det gikk an å sikte mde den :roll: Men det er til å sikte med på banen.

 

At TS går for x56 tyder på at man ønsker seg en del lys, og villsvin lukter natt og skumring... Det går bare ikke sammen med billigkikkerter.

Kikkerter i denne prisklassen (2000,- ish?) er som regel søppel til å se i mørke med. "Både rødt og grønt lys" er igrunnen et "Stay away"-flagg om du skal bruke den til noe seriøst. Lyser alt for mye til å være nyttige gjør de også.

 

Skal du jakte slik at du trenger en x56 - så finn en brukt Meopta eller noe, denne f.eks. http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=77423537, og ikke kast vekk pengene.

Kjøper du en "søplekikkert" og er så uheldig å se i en europeisk en, så kommer du til å gnu fram penger til en, og penger for en Nikko får du aldri igjen. Euopeiske kikkerter har en 2. håndsverdi.

 

Går ikke en skikkelig kikkert inni budsjettet, så ta den som følger med pakka, ikke kjøp et ekstra kinarør.

 

Riflene som diskuteres her er jo billigrifler - Weatherbyen kanskje den som er best laget, og gir mest kvalitetsfølelse, men alle smeller, virker, og gjør det de skal - den Savagen er helt kurant, og jeg ville i TS sine sko, brukt minst mulig på rifle,og mest mulig på kikkert. På en måte kan mansi at alle rifler virker og gjør det de skal, det er en del snobberi og ønske om "kvalitet"og slikt, men de smeller og treffer.

Kikkertsikter er ikke slik. Ser du ikke viltet så er det nytteløst. OG det er lange perioder, kanskje mesteparten av tiden skumringsaktive dyr er ute, hvor en kan se godt nok i en Meopta eller Zeiss eller SuB, som en IKKE kan se noe som helst i jallakikkert. Og da sitter en der, med riflepakke til 10k, som er ubrukbar.

 

Forresten, du kan spare inn demper og gjenger også til å begynne med. Finn ammo med liten munningsflamme, og bruk pengene på kikkert. Demper kan du skru på senere. Det er vel noe bal med Sverige og dempere også?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Brukt er og ofte bra med tanke på våpen, her er for eksempel en Tikka M590 som er solide og gode våpen til rimelig penge, her inkl kikkert til 6900kr:

 

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=77327004

No-brainer. Løp og kjøp! Samme pris som billigriflene i butikkene, kvalitet hinsides over. Bruk kikkerten og spar 2000 til så har du en bra kikkert til neste sesong.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Støtter M67s utsagn fullt ut! Denne rifla er et røverkjøp - uansett kikkert.

 

Du vil ha 30-06, men hvis man ikke lader sjøl, eller vil ha kulevekter over 180 grs., er 308 W i praksis samme patron (diskutert i ørtenhundreogsekstifire tråder her inne). Den duger på alt nordisk vilt (unntatt vågehval!). Hvis mekanisme- og mangasinlengden er tilstrekkelig, kan du jo også få brotsjet opp de 12 millimetrene som mangler hos en børsemaker, hvis du absolutt vil ha en 30-06 (eller kanskje til og med opp til 308 NM - men da må også sluttstykket endres litt - er det gods nok?).

 

Til villsvinjakt bør du ha et brukbart sikte. Du kan jo prøve å selge det som står på til noen som ikke skal drive skumrings-/nattjakt, der får du kanskje 1000 +. Da er ikke veien lang til en Meopta, når du tar med de 3' du sparte på riflekjøpet. Se også på bruktmarkedet - jeg så nettopp en bra Zeiss på Finn for 6.000.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Brukt er og ofte bra med tanke på våpen, her er for eksempel en Tikka M590 som er solide og gode våpen til rimelig penge, her inkl kikkert til 6900kr:

 

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=77327004

No-brainer. Løp og kjøp! Samme pris som billigriflene i butikkene, kvalitet hinsides over. Bruk kikkerten og spar 2000 til så har du en bra kikkert til neste sesong.

 

 

K

 

Joda, men om jeg kjøper en splitter ny rifle til 3000, har jeg råd til Meopta Artemis 2000 3-12x50, Ret 4 med det samme (5490 hos jaktdepotet). Da havner jeg på ca 9000, dog uten demper. Er jeg heldig, får jeg 1000 for kikkerten som følger med Savagen?. Da er jeg i mål med full pakke (Sonic 45 til 2000 ferdig montert) om alt går min vei. Ingen tvil om at Tikkaen er et bedre våpen, men den koster 4000 mer enn Savagen, og "alle" sier jeg skal legge pengene i optikk.

 

Om jeg isteden går for Zeiss Terra 3X 3-9X50 Monocular (kr 4149) er jeg faktisk innenfor. Er denne mye dårligere enn Meoptaen?

Link to comment
Share on other sites

men om jeg kjøper en splitter ny rifle til 3000

Men du får ei søppelrifle som du vil ønske å bytte ut fra det øyeblikket du prøver ei anna :wink: Sakoen selger du neppe før du trenger penger, plass i våpenskapet, eller slutter å jakte.

Litt satt på spissen, men kanskje ikke så veldig mye heller.

 

Meopta Artemis 2000 3-12x50, Ret 4 med det samme (5490 hos jaktdepotet)

Da kjøper du heller den brukte 56mm kikkerten til 5000,- du får 490,- mer, og en mer lyssterk kikkert. Den brukte kan du dessuten prute på, og kanskje få 1000,- mer.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg svare for M67, men Savage 111 eller whatever billigpakker, er mange hakk ned i kvalitet, kontra det som selges brukt av Europeiske merker.

M67 prøver bare å hjelpe deg ( på sitt vis :wink: )

Fy f... så mye brukt jeg skulle kjøpt brukt dersom jeg hadde plass på våpenkortet 8)

Link to comment
Share on other sites

@ruger #1:

Samme spørsmål til deg som til M67. På hvilke områder er en Savage 111 mange hakk ned i kvalitet da? Er pipa slitt etter 100 skudd? Brekker stokken når man skyter med den? Treffer man ikke målet?

 

De reviews som jeg har sett er stort sett positivt ang. denne riflen.

Link to comment
Share on other sites

Om trådstarter skal jakte Gris i Sverige, så går jeg ut ifra at lysforholdene er dårlige (postering kveld/natt). Med dyr rifle og billig kikkert tror ikke jeg at det blir noe hyggelig..

 

Legg pengene i best mulig kikkert. Jeg kjøper alltid brukt. Om du kjøper ei rifle til 3-4 tusen, så selger du den og oppgraderer til noe bedre når du får råd. Jeg solgte nettopp en M98 ferdig gjenget for lyddemper, ny sikring og Houge stokk for 3500.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt med en slik Savage for et par uker siden. Rett fra Gmax eller hvor det var. Utrolig mye rifle til prisen. Den smeller, treffer, magasinet faller ikke ut, alt virker. Grei presisjon. God muligens.

Den ser jævlig ut, hugd ut med grovt verktøy, finish med #80 papir, kvalitetsfølelse, nei. Men likevel, det er utrolig å få ei så bra rifle til 3000,-

Vi hadde en Rem 773 eller 83 eller noe, og den vil jeg ikke anbefale. Men Savagen er helt grei. Jeg skrev at "søppel" var satt på spissen.

 

MEN, og det er poenget mitt, det er fryktelig langt til en Sako. Ta på dem, ta avtrekk, ta ladegrep, se hvordan de er laget

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for mange gode innspill. Jeg har gjort avtale om å kjøpe Savage-pakken på torsdag. Tør ikke feire før jeg har bekreftet det endelig. En butikkselger lovte meg tilbudet (2990) om jeg kom tilbake torsdag selv om den stod utstilt til 7990 i butikk. Han hadde ikke anledning/kurs for å selge våpen.

 

Da gjenstår jobben med å finne sikte og demper. Jaktdepotet har jo tilbud på ferdig montert demper til 2000, så den er grei. Lurte på Docter Vzf 3-12X56 Kikkertsikte til 5990 hos g-sport. Det samme ser ut til å koste 7995 hos jaktdepotet, så det må da være et godt tilbud?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...