Jump to content

Lee ladesett.


RolBer

Recommended Posts

LEE er gjennomprøvd, og vitterlig like godt som alt anna.

Det som skiller de forskjellige merkene er i praksis bare det at en RCBS presse kanskje går litt mykere og er penere å se på.

Billig er sjeldent best, men finishen på utstyret kan man fort spare penger på.

Man skal tross alt ikke vise målene man skyter på utstyret man bruker for å lage ammunisjonen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du er under tråden for Pistollading nå, og da må man anta at du lader for pistol.

Da er jo ikke dette akkurat helt det optimale.....(sånn diplomatisk mild sagt...), og

som nevnt ovenfor....å kjøpe billigt blir bare til slutt vannvittigt dyrt.

 

Det du skal ha som førstegangslader en en Lee Classic Turret presse. Det er skikkelig

god invistering som du aldri kvitter deg med. Den kan du også bruke som enstasjonspresse

om det er ønskeligt. Normalt drar du 4 ganger i spaken og ut kommer en patron og alle prosessene

med å sette inn hylse, hette og kule kan hele tiden observeres da det bare er 1-en ting som

foregår hver gang man drar i spaken.

 

Ellers er det ikke mye mere å si......og ikke bli fristet til å se på 'Lee Turret' fordi den er billigere...

Det er 'Lee Classic Turret' du skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Som en gammel mand en gang sagde til mig: Om mange år er der ingen der kan se hvor raskt det gik men alle kan se hvor pænt det blev.

 

Og mig bekendt er der ingen snobber der kan se på færdig ammo hvilket ladeudstyr der er brugt!

 

Så start med det du har råd til og hvis du så ønsker kan du altid opgradere!

Meget få starter som 18 årig med at køre i en Ferarri.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Jeg så noen nevne vekten, men jeg har en veldig nøyaktig digital vekt beregnet for edelstener som jeg kommer til å bruke.

Den lee classic turret har jeg råd til så da er det bare et diesett, UL vasker eller trommel jeg trenger så er jeg i gang, stemmer ikke det?

Dette står sikkert mange plasser her inne fra før, men har migrene så det er litt ubehagelig å lese mye. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Dette er dårlige greier!, styr unna!. Har hatt sånt sett før, og det var ikke brukbart. Pressa knakk nede i mekanismen etter noen måneder, tennhette istetteren av laget av noe veldig mykt metall som bøyde seg lett om hetta var litt tung å få på plass, vekta var plundrete og tungvindt å få til, og kruttmålet var laget av plast. Men 30.06 diene som var med settet av ok da. Dette er noen år siden(15 år kanskje), så det kan jo hende at dette billig settet til Lee har blitt bedre?, men kan tenke meg at det er det samme. Men Lee har veldig mye bra utstyr når en går litt over dette billig settet for å avslutte med det, men styr unna billig settet er mitt råd!.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Jeg så noen nevne vekten, men jeg har en veldig nøyaktig digital vekt beregnet for edelstener som jeg kommer til å bruke.

Den lee classic turret har jeg råd til så da er det bare et diesett, UL vasker eller trommel jeg trenger så er jeg i gang, stemmer ikke det?

Dette står sikkert mange plasser her inne fra før, men har migrene så det er litt ubehagelig å lese mye. :cry:

 

Første først: den pressa du har lenket til i første posten fungerer utmerket. Det er pressa jeg startet med for år siden.

Jeg brukte den i første omgang kun til riflelading, og deretter begynte jeg å lade pistol fortsatt.

I et par år brukte jeg kun den pressa.

Den fungerer utmerket!!! Hvis noen sier noe annet så:

1. har de aldri prøvd den før.

2. er merkesnobber (i og for seg merkelig da Lee sannsynligvis er største produsent av ladeutstyr)

3. har kjøpt noe mye dyrere selv og er misunnelig på at denne til Lee er like god.

Den har en svakhet og det er hastighet. Når man lader rifle lader man som regel ikke mange om gangen og det fungerer fint. Men skal du lade noen hundre pistolskudd så tar det noen timer.

Fordelen (utenom pris etc) er at du lærer selve ladeprosessen veldig godt.

 

Så til punkt nummer to: den Classic Turret pressen en eller annen ovenfor foreslo er også et utmerket valg. Det er presse nummer to som jeg kjøpte.

I da har jeg altså begge disse to pressene og jeg er mega-fornøyd. Ser ikke for meg at jeg har behov for noe større eller dyrere. Jeg bruker begge to om hverandre.

Og la meg si det med en gang: jeg skyter ganske mange tusen skudd i året på både rifle og pistol, så de som sier at man må ha en Dillon 650 eller Hornady ammo-plant prater tull (de er forresten veldig krevende for ferske ladere å komme i gang med).

 

Og det fine med punkt en og to er at du sparer en haug med penger som du kan bruke på ladekomponenter og våpen :-)

 

La meg også si at Lees diesett er å anbefale. Da passer også expander/powder through dien perfekt til turret-pressen og kruttmålet :-)

 

Så til siste punkt: i teksten ovenfor som jeg har tatt med så nevner du at du skal kjøpe en "UL vasker eller trommel". Det trenger du ikke. Det er nice-to-have. Jeg ladet i mange år uten slikt. Jeg gjorde rent hylsene i ei vaskebalje med bakepulver. Hylsene ble skinnende blanke :-)

Først nå i år kjøpte jeg en UL vasker på salg til 299 hos Clas Ohlson.

Trommel? Næh. Har ikke behov for det.

 

Så mine råd for å oppsummere:

1. KJØP LADEBOKA!

2. Har du god råd kjøper du Lee Classic Turret pressen. Den finnes et et veldig komplett sett hos Brownells og inneholder da alt du trenger.

3. Hvis du vil holde igjen litt på kronene så kjøper du heller det settet du lenket til i starten (Breech Load settet).

4. Kjøp Lee dier

5. Forstod at du hadde en god digital vekt? Da kan du droppe dette punktet

6. Kjøp en god skyvelær. Kjøper du et et av settene i punkt 2 eller 3 så er det egentlig bare dette du mangler hvis ikke du har det fra før i verktøysettet.

7. Bruk resten av pengene på ladekomponenter. Sett deg nøye inn i hva du gjør, ta deg god tid, kos deg med lading og skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan folk får til å bryte istykker Lee presser skjønner jeg ikke??

 

Lees kruttvekt er fikklete og treig å stille inn; men-den er utrolig nøyaktig. Den som har flere kan teste; klipp en liten bit avispapir-1x1cm. Lee-vekta vil registrere denne; dyre jernklumper malt i rettte farger gir ingen utslag.

 

 

Favorittpressa for tiden er Lee classcic turret; dytter ut 200stk patroner på under en time.

Link to comment
Share on other sites

LEE sin vippevekt er utrolig nøyaktig, skjønner ikke de som synes den er fiklete heller. Den er jo kjempeenkel å stille inn.

Kruttmålet som er av plast er helt ok, og gir for alle jeg har snakka med konsekvente fyllinger.

Det er forsåvidt idiotisk å lade for presisjon med slikt utstyr, man kan fint bruke målet til å fylle på vekta før man trikler seg inn til den ladevekta man skal ha.

Jeg veier ihvertfall ALLE mine ladninger...

 

Jeg lader forøvrig 222 med ES nede på 1ms, ser ikke for meg at vekta da kan kalles dårlig.

Og de som knekker ladearmene, hva faen holder dere på med? Presses foringer til understell for biler med den??? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke si meg mer enig. I begge deler.

Lee's kruttmål er mega-nøyaktig. Jeg har selv sjekket det mot andre vekter.

Jeg bruker både det, samt en god digitalvekt.

 

Og som @barerobert så måler jeg hver ladning på rifle, mens på pistol bruker jeg kruttmålet.

 

Knekke ladearm? Hvordan er det fysisk mulig? Jeg har tatt i rimelig hardt noen ganger og ikke sjans. Og jeg er gørr-sterk i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte å knekke en Lee-presse for 20-25 år siden. Ved å helpresse 6,5-hylser til en hel dfs-familie over flere år. Tror egentlig jeg skulle klart å knekke hva som helst slags presse med det...

 

Lee er billig i utførelsen men i motsetning til for eksempel Lyman, som er ikke fullt så billig, så har de noen smarte løsninger, for eksempel collet dies, kruttmålet som taklet N15 og ei uknuselig vekt. Bytter man låseringene på diene er de helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Har ei trollgammel Lee-presse, den har produsert titalls tusen patroner, og fungerer i dag som sizer til hjemmestøpte kuler, samt litt lading av rifleammo.

Funker fjell.

 

Har ei stor blå presse med hylsemater ved siden av, men Lee-pressa forblir på ladebenken så lenge den holder koken!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...