Jump to content

Taktisk stokk til Ruger mini 14


HobbyHunter

Recommended Posts

Minstelengde i innerste posisjon er 840mm.

 

Ref. Våpenforskriften kap. 1, §2

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm. [...]

http://lovdata.no/forskrift/2009-06-25-904/§2

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt den og den kan ikke foldes. Den kommer ferdig montert i en lang fin eske og har en foldeknapp som er helt inntrykt hele tida og ingen fjær og en roll pin gjennom hele stasen. Men den ser ut som foldestokken bortsett fra at kanppen er nedtrykt hele tida fjæra mangler og er erstattet av en stoppskive i plast. Så du skal ha skikkelig peil på ATI stokken for å se forskjell. :winke1:

Den fjerner også syndromet med at klipsen som holder handguard er festet i løpet. Handguard er skrudd i stokken istedet.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha testet Hogue-stokk, var ergonomien betydelig forbedret på min ved bytte til Archangel Sparta-stokk. Langt mer behagelig å skyte med i alle skytestillinger. Jeg kan ikke se at Hogue-stokken er nevneverdig annerledes utformet enn den som fulgte med (plast-stokken), men jeg har som sagt ikke prøvd den.

 

Det jeg kan si sikkert, er at Sparta-stokken var like stiv som originalstokken, og justerbar LOP og kolbehøyde var kjekt, til tross for at det jo er set and forget.

Link to comment
Share on other sites

Houghe overmold er litt lenger, bedre formgitt og har gummiert utside som gir et sabla godt grep. OG så er det jo det at selve utformingen, dvs klassisk riflestokk med pistolgrep (ikke spnn todelt pistol grep og kobe i ulike delr) er en ergonomisk god konstruksjon for å skyte, både presist og for hurtig skyting.

 

(Det er min sterke tro at den frittstående pistolgrep looken så mange onde svarte rifler har, skyldes at det er billigere og enklere å produsere, ikke fordi det har noen praktisk fordel.)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det frittstående pistolgrepet i seg selv jeg liker, men det at jeg får en annen vinkel på hånden. Jeg oppnår mye av det samme ved bruk av GRS-stokken min (uten sammenligning forøvrig). Sparta-stokken var forøvrig også svært god å holde i.

Link to comment
Share on other sites

Så absolutt, og som sagt; god og stiv stokk, spesielt sett i kontrast med ATI og Tapco-stokkene, men også sammenlignet med originalstokken.

 

Det var, for å si det slik, ikke fordi jeg ikke likte rifla, at jeg solgte den; den ble solgt for å dekke inn et akutt kontantflytproblem...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

You can try Vapen Soilen. They had an ATI tactical stock at least, which I was planning to buy after I got approval. Not sure if they have other stocks. They are fixing their website right now, so perhaps call and ask. http://www.vapen-soilen.no. I wasn't aware about the legal length of the rifle and the folding stock so good to know!

Edited by SpringbokRider
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...