Jump to content

Ventetid søknad Oslo


AndreasB86

Recommended Posts

Sist jeg søkte, for noen mnd siden, tok det 2 uker.

 

På søknadsskjema skal du bare bekrefte at våpenet blir oppbevart i et godkjent våpenskap, dette er et absolutt krav og tidspunktet for innkjøpet vil i så måte ikke akselerere saksbehandlingen.

Link to comment
Share on other sites

Vestfold pd opplyser på nettsidene om hva som skal følge en søknad for raskest mulig behandling

 

 

Vedlegg ved søknad om jaktvåpen:

Kopi av legitimasjon

Kopi av jegeravgiftskort

Kopi av kvittering på våpenskap, evt. bilder av FG-godkjenningen i skapet

 

Vedlegg ved søknad om våpen til øvelses- og konkurranseskyting:

Kopi av legitimasjon

Vedlegg til våpensøknad ? våpen til øvelses- og konkurranseskyting (Standard skjema)

Kopi av kvittering på våpenskap, evt. bilder av FG-godkjenningen i skapet

Kopi av medlemskort

Kopi av startbok for 1.gangs søkere

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har våpenskap så får du ikke godkjent søknaden så vidt jeg vet.

Du må vise til at våpenet blir oppbevart iht regelverket. Uten våpenskap kan du ikke ha våpen.

Uten våpen trenger du ikke våpenskap. Det er ikke noe i lovverket som setter krav til registrering av våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har våpenskap så får du ikke godkjent søknaden så vidt jeg vet.

Du må vise til at våpenet blir oppbevart iht regelverket. Uten våpenskap kan du ikke ha våpen.

Oslo har ikke noe krav om dokumentasjon på at man har kjøpt våpenskap, må bare bekrefte at man vil oppbevare våpenet i ett våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Hellu

 

Noen som kjenner til ventetiden på våpensøknad i Oslo?

Vil det telle positivt for søknaden om man kjøpe våpenskap før man søker kontra å kjøpe etter man får godkjent?

 

Takk for alle svar :)

 

Første gangen i 2012 tok det ca. 2 uker. Neste kom på under en uke.

 

Nå venter jeg på 3 uka. Hvis du ikke har fått innvilget en søknad siste 12 mnd, vil de sende brev til klubben for å få bekrefte at du er aktiv medlem. Dette gjelder uansett hvor mange våpen du måtte ha fra før.

 

Våpenskap skal du ha før du kjøper våpen. Jeg la ved bilde av kvittering og montert skap for sikkerhets skyld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk godkjent en søknad på CZ kadet .22 sett i mars, ca 3 uker inkl. brev til klubben, noe som vel egentlig ikke var nødvendig siden det er våpendel og jeg hadde vedlagt startkort og medlemskort med kvittering.

 

Hvis du legger ved bekreftelse fra klubben (hvis det er konkurransevåpen du søker på) går det raskere. Våpenskap skal man ha, men det er ikke noe formelt i veien for å kjøpe det samtidig med det første våpenet.

 

Derimot tar det flere måneder å få våpenkort når man kjøper fra forhandler, så ta godt vare på din gjenpart.

Link to comment
Share on other sites

Da lå godkjente søknader i posten :-)

 

Hvis du legger ved bekreftelse fra klubben (hvis det er konkurransevåpen du søker på) går det raskere.

 

Min er erfaring er at våpenkontoret i Oslo ikke bryr seg om medfølgende brev som bekrefter aktivitet.

Jeg sendte med et brev fra leder i klubben (stemplet og signert), men våpenkontoret tok allikevel og sendte eget brev til klubben for å bekrefte aktivitet. De sa at det var standard rutine.

 

Til og med om du har våpen fra før og legger ved aktivitetslogger og stevneresultater, så vil de sende brev til klubben for å bekrefte aktivitet, hvis det er over 12 mnd siden siste godkjenning.

Dette er nok en spesiell rutine i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Har stikk motsatt erfaring fra Oslo. For meg har det alltid holdt med stemplet vedlegg, kopi av startkort og medlemskort, og evt. litt dokumentasjon på aktivitet. Jeg har fått en søknad i retur pga manglende stempel på vedlegg en gang (selv om det ikke er spesifisert noe sted hvordan stemplet skal se ut, så jeg kunne i teorien lagd mitt eget klubbstempel av en potet).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har våpenskap så får du ikke godkjent søknaden så vidt jeg vet.

Du må vise til at våpenet blir oppbevart iht regelverket. Uten våpenskap kan du ikke ha våpen.

Snakket med våpenkontoret på telefon, de sa til meg at det ikke er nødvendig å kjøpe skap før man søker.. (Noe som er det eneste logiske)

3 søknader er sendt inn, salongrifle, hagle kal. 12, og rifle 6,5x55 (sendt i posten torsdag 19. Antar/håper de fikk den fredag 20 med mindre de har noe interne greier som også tar en dag.. )

 

Er det dumt å ringe og høre om/når de ble mottatt?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg søkte våpen. sendte jeg email der jeg spurte om søknad var motatt.

Innbiller meg at søknaden blir behandlet raskere hvis de vet at jeg venter på den :mrgreen:

Så får du også bekreftet at de faktisk har fått den da, posten er jo ikke feilfri de heller.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg søkte våpen. sendte jeg email der jeg spurte om søknad var motatt.

Tror de i utgangspunktet driter litt i om vi venter på den eller ikke, men mellom deg og meg..

Jeg synes de burde prioritere de som faktisk følger opp søknaden sin ;) Hadde vi bodd utenfor Oslo kunne det tatt alt fra 5 min til 3 uker..

 

Litt tullete at noe skal ta så utrolig lang tid..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg sendte med et brev fra leder i klubben (stemplet og signert), men våpenkontoret tok allikevel og sendte eget brev til klubben for å bekrefte aktivitet. De sa at det var standard rutine.

Til og med om du har våpen fra før og legger ved aktivitetslogger og stevneresultater, så vil de sende brev til klubben for å bekrefte aktivitet, hvis det er over 12 mnd siden siste godkjenning.

Dette er nok en spesiell rutine i Oslo.

 

Er det alle stasjonene i Oslo? Må man dra til nærmeste kontor? Jeg bor i Oslo, men alt av våpen har vært søkt om da jeg ikke bodde her, så har liksom ikke tenkt over hvor jeg evt skal henvende meg hvis jeg skal utvide garderoben (Men det er det nok lenge til uansett - i alle fall hvis jeg ikke står på eksamen i morgen tidlig :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...