Jump to content

Demontere merkel drilling mod 30


Mellomgaard

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe litt her. Har en mod 30 lux fra 1980. Denne har etter det jeg kan forstå en Blitz-lås. Knakk ene tennstiften på denne og sliter litt med å demontere den. Kan noen gi en kjapp veiledning? Har tatt av skruene under og avtrekkerbøylen men den kommer bare litt ut i bakkant så stopper det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har demontert noen drillinger, dog ikke denne. Det er to muligheter:

1. Gjennomgangbolt. Skru av kolbekappen og se om det er en gjennomgangsbolt du kan løsne. Hvis ikke;

2. Ta av avtrekksbøylen, bolten som er under avtrekksbøylen og som er fetet oppe i tangen, og fremre skrue under låskassa. Den lengst frem.

Edit: Det er skruen tilsvarende den stygge brune skruen på dette bildet som må ut, hvis du ikke har gjennomgangsbolt på din

a5.jpg.

 

PASS PÅ å bruke riktige skrutrekkere! Fort å ødelegge skruehodene.

Link to comment
Share on other sites

Si ikke det. Det er gjerne en loddrett sak for sikringen som denne bolten kan sitte foran.

 

Blitz og Blitz og bokslås, hmm. Drillingen din har vel låsene på underbeslaget, og det må kanskje fjernes før stokken kan dras av? Og da kan kanskje "kryssbolten" stå i.

Link to comment
Share on other sites

Her en Merkel mod. 32 drilling. Vil tro fremgansmåten er ganske lik:

 

Starter med bakerste skrue, bak avtrekkerbøylen:

p5020079.jpg?w=300&h=225

 

Når denne er ute, vris avtrekkerbøylen litt til siden, det er ikke nødvendig å skru den helt av.

En ny, gjennomgående bolt viser seg. Skru ut denne:

p5020080.jpg?w=300&h=225

 

Så er den den store bolten under baskylen, skru ut den:

p5020081.jpg?w=300&h=225

 

Så skal baskylen vippes fremover og ut. Avtrekkergruppen kommer ut som egen del:

p5020082.jpg?w=300&h=225

 

Som Skaubjønn skriver over her, brukt riktig verktøy. Forrige eier hadde ikke gjort det med denne, oppfriskning av skruehodene står på prosjektlisten til denne drillingen. Jeg bruker billige bits som jeg sliper til korrekt passform.

Den horisontale bolten som er diskutert over her, lar du bare være. Den er kun for å styrke stokken og har ingenting med innfestningen å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...