Jump to content

Samme kulevekt, annen diameter, forskjellig effekt?


elghundno

Recommended Posts

Hei.

 

Satt leste litt på 338 federal her om dagen, det var ett kaliber som vekket min interesse, men når jeg begynte å se på forskjellige forum så jeg Mange anbefalte 180gr kuler og det fikk meg til å tenke på 308'en jeg har.

 

Hvis jeg lader F.eks nosler accubond 180gr til 760m/s i begge kaliber vil jeg få mer effekt av 338 federal enn 308win?

 

Dette spørsmålet har surret rundt i hodet mitt i flere dager så håper noen her kan svare meg.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få litt mer effekt på mindre dyr når det er korte hold.

Under alle andre forhold vol du få mindre effekt.

På en 338 bør du ikke bruke mindre kulevekt enn 250 gr med konvensjonelle kuler og 210 med monolittiske.

Da har du mer effekt enn 308 på alle praktiske jakthold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du trenger 250 grains kule selv om 180 høres litt snaut ut i 338. Jeg har brukt 225 Accubond mye i 35 Whelen og det fungerer utmerket også på stor elg. Samme kulevekt i 338 Federal bør gi større inntrengning.

 

180 grain i 30 kaliber tilsvarer litt over 200 i 338 med tanke på tverrsnittsbelastning.

Link to comment
Share on other sites

Når en skal sammenlikne kulevekter i forskjellige kaliber bør en se på tversnittsbelastningen, dette er vekt delt på frontareal. Dette gir deg dybdevirkningen forutsatt samme hastighet og konstruksjon.

 

En 180grs .338-kule vil da ha samme TB som: 180*308^2/338^2= 150grs kule i kaliber 308. Ikke akkurat førstevalget til elg, eller hva?

Regner vi motsatt vei får vi: 180*338^2/308^2= 217grs. Altså må du opp i 217grs kule i .338 for å få samme ytelse som du har i 308 med 180grs kule.

Link to comment
Share on other sites

"Effekt" kan vel være så mangt? Større kulediameter gir større sårkanal og medfører hurtigere utblødning, derfor valgte jeg å få ei pipe i 358 win i tillegg til 308.

 

Så ja, jeg mener ei 180 grs kule i 338 har større "effekt" enn samme kulevekt i 308. Ikke pga av anslagsenergien, den er det nok rikelig av i begge kaliber for europeisk jakt, men pga større sårkanal og fordelene det gir.

Link to comment
Share on other sites

Dekk: I all hovedsak i viltet, men gitt samme profil bør det også gi en pekepinn om BC.

 

LisleArne: Du har rett i at økt kaliber gir økt sårkanal, men dette går på bekostning av dybdevirkningen. En 180grs 338-kule vil være sammenliknbar med en 150grs .30-kule når det kommer til penetrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Når en skal sammenlikne kulevekter i forskjellige kaliber bør en se på tversnittsbelastningen, dette er vekt delt på frontareal. Dette gir deg dybdevirkningen forutsatt samme hastighet og konstruksjon.

 

Hvordan blir formelverket når hastighetene blir forskjellige? Hastigheten blir vel gjerne ulik når vi sammenligner trege store kuler, med små raske.

Link to comment
Share on other sites

Dekk: I all hovedsak i viltet, men gitt samme profil bør det også gi en pekepinn om BC.

 

LisleArne: Du har rett i at økt kaliber gir økt sårkanal, men dette går på bekostning av dybdevirkningen. En 180grs 338-kule vil være sammenliknbar med en 150grs .30-kule når det kommer til penetrasjon.

 

Ja, det er jeg klar over. Men til norsk vilt så tror jeg dybdevirkningen av en 150/180 grs i kal. 308/338 er tilstrekkelig, selv om jeg selv ville valgt noe tyngre for å være på den sikre siden på f.eks. elg.

 

Spørsmålet blir vel hva som ligger i begrepet "effekt" i denne sammenheng, om det menes "evnen til avlivning" eller ren anslagsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Så ja, jeg mener ei 180 grs kule i 338 har større "effekt" enn samme kulevekt i 308.

Som jeg skrev tidlig i tråden så er dette riktig, men bare på kortere hold. BC på en kule i 338 blir dårligere enn i 308 slik at hastighetstapet gjør 30 kulen mer effektiv på lengre hold fordi den beholder farten og fremdeles vil gi god penetrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg du snakker om sjeldent lange hold mtp "normal" jakt. På normalavstander under 200 meter tror jeg fortsatt det er rikelig med joule å ta av.

 

Men ja, teorien er jeg enig i.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i Nosler BST 180 grs med en utgangshastighet på 800 m/s vil du på 200 m. ha ca 2450 joule i 338 og ca 2700 joule i 308. Begge hastigheter er nok til å få nedpå det meste.

Link to comment
Share on other sites

Større diameter gir eksponensielt større motstand i både luft og kjøtt ettersom tverrsnittet øker. Større kule og samme vekt mister raskere fart og har dårligere gjennomtrengningsevne. Men, på den annen side (eller egentlig samme), den overfører raskere egen energi til dyret enn hva ei kule med mindre diameter og samme vekt gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...