Jump to content

Turret presser


vannebo

Recommended Posts

Lurer på å anskaffe en presse til for å lade litt kjappere på. Synes dog at man lett mister oversikten på en progressiv presse, og fyser derfor litt på en turret presse. Da har man jo ganske god kontroll over prosessen samtidig som man kan lade relativt kjapt. Så at Lee sin classic cast turret kom greit ut av det i en test i vapentidningen, noen som har erfaring med denne, eller andre turret presser? Hvordan blir kvaliteten på patronene kontra vanlig O-presse? Er snakk om å lade riflepatroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke ladet på den, men fiklet og tafset litt, og den gir et meget godt kvalitetsinntrykk. Mekanisk sett (nå vurderer jeg faglig) vil jeg påstå den er blant de mer solide på markedet. En detalj jeg liker virkelig godt er at turretene er plassert inne i ramma siden dette faktisk er ei O-presse - det gir gunstig utslag med tanke på mekaniske belastninger i konstruksjonen. USM1 har hatt en slik i bruk en god stund, og kan sikkert fylle inn noen praktiske tips. Selv er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at dette blir den neste pressa jeg kjøper - kanskje parallellt med Classic Cast Single.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet noen (20?) tusen skudd på den gamle modellen (som for alt jeg vet har har passert 100000 der den står i sitt tredje hjem), men brukte den aldri til rifle. Eneste minus jeg kan komme på er at turreten er en løs del som må ha litt slark for å rotere fritt. Siden diene står ute av senter kan dette medføre at diene blir stående en anelse skjevt ved pressing.

 

Ellers er jeg enig med Morten i at Lees løsning er mer betryggende enn feks Lymans.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid synes at Lee har vært litt puslete i konstruksjon. Men jeg har alltid ladet både Rifle og pistol.

 

Jeg startet med en Lyman turret presse, har en Projector og en Dillon. Holder du orden på fingrene fungerer de bra alle sammen. Jeg tror at den automatiske snuing av turret på Projector er det svakeste punktet når du innimellom får krøll på fingrene.

Slik sett er jeg mest fornøyd med Dillon 550.

Link to comment
Share on other sites

Selv uten å ha prøvd annet enn den gamle modellen kan jeg anbefale Lee Turret. Konstruksjonen er dønn solid, knekker du den har du nok gjort noen grove feil underveis. Og til alle som ikke ønsker å begynne med en O-presse, kjøp turret! Gjør alt en enstasjoner kan og mye mer, samtidig som den er mye raskere å lade på.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert en fin presse, men jeg ser ikke fordelen med L&L kontra løse topper. Da har man alle diene på ett sted og utskiftingen går enda raskere (i den grad det spiller noen rolle). Detaljer som jevn indeksering, pålitelig hettemater og enkelt skifte av hylseholder og hettemater er langt viktigere.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste progressive pressa man kan bytte toppen på er vel Dillon(?), men av en eller annen grunn har jeg aldri vært noen stor Dillon-tilhenger. Men jeg liker nå L&L-systemet; er diene innstilt i holderne, er det bare å smokke dem på plass. Andre morsomme ting til Hornady-en er jo selvfølgelig hylsemateren, som visstnok fungerer glimrende. Vet ikke om det finnes en kulemater, men det er uinteressant ettersom jeg foretrekker å ha følelsen med kuleisettingen selv. Hettemateren/isetteren fungerer visst også bra, og hylseplata er enkelt og rask å skifte. Indekseringen er presis, og rotasjonen av hylseplata foregår i to trinn pr stasjonsveksling (halvparten ned og halvparten opp igjen) - uten raske bevegelser som slynger krutt ut av hylsa. Og da har jeg det jeg trenger for masseproduksjon av mengdetreningsammunisjon.

 

Da gjenstår det bare å få tid til mengdetrening...

Link to comment
Share on other sites

Den eneste progressive pressa man kan bytte toppen på er vel Dillon(?)

 

Både Lee Pro1000 og Loadmaster har dette. Ser forøvrig at Lee nå leverer bushingsystem til Challenger, ser ut til å være brutte gjenger (kanskje 1-1/4"?).

 

Ellers er jeg enig i dette med indeksering, på Loadmasteren kan det bli søl om en er for uvøren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...