Jump to content

Oberndorf Mauser 10,75x68


Mastodon

Recommended Posts

Jeg har brukt litt tid i Påska på Internett og søkt her inne, Robsoft, NitroExpress + flere andre sider og forum etter historie og opprinnelse til Mausers Afrika patron 10,75x68. Jeg kan spore at det finnes rifler datert tilbake til 1908 men ikke detaljer rundt utviklingen av patronen. Er hylsen unik, eller er den basert på et annet kaliber? Jeg har ikke lukkes å finne info rundt dette.

 

Er det noen her som har kunnskap om patronene historie og opprinnelse og ønsker å dele det på forumet?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg kan få mulighet til å kjøpe en original Obendorf Mauser i akkurat dette kaliberet. Jeg lurer også på hva verdien på et meget pent eksemplar som knapt er skutt med.

 

Det eneste jeg har å sette fingeren på ved riflen er at stokken er lakket med pensel, det gir en varig beskyttende hinne, men er ikke spesielt pent...

Ellers har den ikke okatonalt løp, men et rundt med skinne på toppen. Løpsbånd for fremre reimfeste. Snellert avtrekk og bladskur for 100, 200 og 300 meter. Den er nummerlik, til og med bladskurene er nummerert. Underbeslaget er hengslet med en lever for åpning.

Hva kan et slikt eksemplar være verdt?

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig og prissette et slikt våpen. Det er kun Wolfgang Romey som lager ammo....så den er vel å betrakte som ei rifle for spesielt interesserte med ladekunnskaper....hylser og kuler er å få kjöpt..

 

Lakken på stokken kan fjernes og erstattes med en oljefinish..

 

Snellert på et såpass grovt kaliber er jo litt merkelig synes jeg..

 

Men patronen er fin den...duger på elg og böffel i Afrika. Du kan lade 400 grain woodleigh kuler i denne da den har samme diameter som .404 Jeffery...det har blitt gjort av de som bruker den på böffel.

 

Romey: http://wr-munition.com/wolfgang-romey-munition.html

 

Hvis rifla er fin og pipa er i god stand....ca. kr. 8.000,-

Link to comment
Share on other sites

normal_10%2C75x68_a.JPG

Dette forteller noe, vi har en tråd her på Kammeret hvor en bruker har et prosjekt med en slik børse. Det er uansett en del styr med komponenter og patroner. I et annet oppslagsverk som Trond Strømstad og Vidar Andersen (meget godt arbeid) oppgis det at patronen opprinnelig er: Tysk - sivil - 1/1 produksjon. Utviklet 1904 - 11. Vi har hatt den som tema tidligere og jeg tok et bilde fra min samling.

normal_10%2C75x68_M.JPG

Fra venstre: .30-06 - 10,75x68 Mauser - 8x68 for sammenligninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også et par originale mausere.Har drevet med gamle,fine våpen i mange år,og det gleder meg at interessen for slike våpen ser ut til å øke.Kvaliteten på disse mauserene er topp,dette er våpen som i dag går under "custom" begrepet.Jeg ville tro at om man skulle få en flink børsemaker til å bygge noe som er i nærheten,så ville prisen bli høy.Jeg er ening med siste taler,en Oberndorf Mauser i fin,original stand,bør koste fra 10 K,og oppover.Det er mindre enn en masseprodusert Tikka T3......

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for alle svar!

 

Jeg har alltig likt våpen det er lagt litt sjel i å lage og denne riflen er noe jeg ikke bare vil ha for affeksjon eller henge på veggen, men også bruke til elgjakt på finværsdager.

Slik jeg har forstått det er det bruktmarked eller noen få litt sære hylseprodusenter som jeg må saumfare for hylser, men selger har 20 Kynoch patroner, samt en håndfull hylser.

Det holder lenge mtp 5 skudds prøve og 1-2 jaktskudd i året:) Woodleigh har 347grn Blyspiss til 15 kr stk, DET er billig. Lader da til under 20 kr smellen hvis en ikke regner hylsekostnad.

 

Nå har jeg mye mer informasjon i fem poster her enn hva jeg fant på Google med gjentatte forsøk!

Igjen takk for bidrag!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...