Jump to content

Valg av telt / lavvu


dimex

Recommended Posts

Hei, jeg har sett at det nå er tilbud hos jakt og friluft, og lurte derfor på å kanskje anskaffe meg lavvu eller telt. Har tenkt å bruke det til fjellturer/jakt hele året. Vekt spiller igrunn ikke så stor rolle, men det bør være stort nok til 1-3 personer alt etter. Noen som har anbefalinger å komme med ? Lavvu frister endel for bålkosen sin del, men vil dette fungere i dårlig vær?

Prisen bør helst ikke komme over 8.000,-

Link to comment
Share on other sites

Lavo funker dårlig i kraftig vind, har dessuten en elendig plassutnyttelse. Jeg tipper at de ble laget slik av indianere og samer fordi den tid ikke tillot andre strukturer. En lavo er IKKE spesielt gunstig i mine øyne.

 

Hvor ofte brenner man egentlig bål inne i lavoen oppe på høyfjellet? Kjøp deg heller et kvalitets kuppeltelt. Jeg har erfaringer med både lavo og kuppeltelt og er ikke i tvil om at lavo er oppskrytt og får for mye kred bare fordi det er en tradisjonell konstruksjon brukt av urbefolkning bla bla bla.

Link to comment
Share on other sites

Lavo funker dårlig i kraftig vind, har dessuten en elendig plassutnyttelse. Jeg tipper at de ble laget slik av indianere og samer fordi den tid ikke tillot andre strukturer. En lavo er IKKE spesielt gunstig i mine øyne.

 

Hvor ofte brenner man egentlig bål inne i lavoen oppe på høyfjellet? Kjøp deg heller et kvalitets kuppeltelt. Jeg har erfaringer med både lavo og kuppeltelt og er ikke i tvil om at lavo er oppskrytt og får for mye kred bare fordi det er en tradisjonell konstruksjon brukt av urbefolkning bla bla bla.

 

Fordelen med Lavo i tur-sammenheng (les ikke ekspedisjon) er at man kan f.eks bruke feltseng(er),stoler osv. Høyden er praktisk. Men jeg ville fortrukket telt som Kriegh nevner (sammen med en primus omnifuel).

Link to comment
Share on other sites

Til den prisen anbefaler jeg helt uten tvil Bergans Fjellcamp Dome Telt!

Koster "kun" 6500,- og er bare helt vannvittig rått!

Full ståhøyde inni, har stort fortelt og innertelt med to store soverom som kan slås sammen til et.

Selvbærende konstruksjon, så det står uten barduner,

men med stormmatter og plenty av bardunfester om været slår seg vrangt.

Om/når vi får barn som skal med på tur så skal vi ha et slikt.

En kompis med kone og 3 barn har det, og jeg er like misunnelig hver gang vi er på tur.

Virkelig, virkelig verd å se nærmere på! :D

Link to comment
Share on other sites

Lavo funker dårlig i kraftig vind, har dessuten en elendig plassutnyttelse. Jeg tipper at de ble laget slik av indianere og samer fordi den tid ikke tillot andre strukturer. En lavo er IKKE spesielt gunstig i mine øyne.

 

Hvor ofte brenner man egentlig bål inne i lavoen oppe på høyfjellet? Kjøp deg heller et kvalitets kuppeltelt. Jeg har erfaringer med både lavo og kuppeltelt og er ikke i tvil om at lavo er oppskrytt og får for mye kred bare fordi det er en tradisjonell konstruksjon brukt av urbefolkning bla bla bla.

 

Har du noen "kuppeltelt" å anbefale ?

Link to comment
Share on other sites

Dra til Oslo eller Stavanger og kjøp deg ett Helsport Fjellheimen X-Trem telt til 3999,- på tilbud (Norm. pris 6700++) hos XXL, de har desverre ikke denne modellen på tilbud på deres internettsider :( Men Fjellheimen normal selges til samme pris, da er det uten storm-matter og like mange bardunfester.

 

Stormmatter, rikelig med barduner, god plass i forteltet og laget for krevende norske forhold, vi turer rundt på fjellet i ett slikt nå og vi er storfornøyd. Vekta på 4kg kompenserer man enkelt ved å ha ett lett sommertelt til skogsbruk hvor det ikke blåser like mye.

Link to comment
Share on other sites

Lavo funker dårlig i kraftig vind, har dessuten en elendig plassutnyttelse. Jeg tipper at de ble laget slik av indianere og samer fordi den tid ikke tillot andre strukturer. En lavo er IKKE spesielt gunstig i mine øyne.

 

Hvor ofte brenner man egentlig bål inne i lavoen oppe på høyfjellet? Kjøp deg heller et kvalitets kuppeltelt. Jeg har erfaringer med både lavo og kuppeltelt og er ikke i tvil om at lavo er oppskrytt og får for mye kred bare fordi det er en tradisjonell konstruksjon brukt av urbefolkning bla bla bla.

 

Har du noen "kuppeltelt" å anbefale ?

 

Du kan jo vurdere en MSR Storm King, feks hos sportsnett eller fra USA. Slik ser det ut:

DSCN0661.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde en interresant opplevelse i august i år, var på slektstreff på yttersia av en øy i Troms.

Var lovt opptil liten storm i løpet av natta, stod tre telt på plenen utenfor huset der vi holdt til, ett hustelt, en lettvektslavo av råeste sort, var på test for ett forskningsteam der den skulle brukes til ekspedisjon i polare strøk og mitt 21 år gamle Helsport Dovrefjell 3 manns med stormmatter og stort yttertelt i ene enden.

Var faktisk storm styrke i løpet av natta.. :wink:

 

Husteltet plukka vinden fra hverandre bit for bit, de som bodde der måtte rømme inn i hus før midnatt.

Lavoen med ovn tok stormen og la flat bortover myra, men de som sov der rømte i vedskjåen da og sov natta der, bestod ikke testen for ekspedisjonsbruk...

 

Eneste som stod like bra var det gamletunnelteltet, dette teltet har vært på utalige turer hele året i Troms, anbefales stort yttertelt i ene enden for å kunne sette pulken inn i teltet med utstyr oppi.

 

Er jo kommet mye bra på markedet siden jeg kjøpte mitt da men det fungerer fortsatt glimrende etter 21 år - har noe erfaring med lavo men liker telt bedre..

Link to comment
Share on other sites

Lavo funker dårlig i kraftig vind, har dessuten en elendig plassutnyttelse. Jeg tipper at de ble laget slik av indianere og samer fordi den tid ikke tillot andre strukturer. En lavo er IKKE spesielt gunstig i mine øyne.

 

Hvor ofte brenner man egentlig bål inne i lavoen oppe på høyfjellet? Kjøp deg heller et kvalitets kuppeltelt. Jeg har erfaringer med både lavo og kuppeltelt og er ikke i tvil om at lavo er oppskrytt og får for mye kred bare fordi det er en tradisjonell konstruksjon brukt av urbefolkning bla bla bla.

 

En tradisjonell lavvo er noe helt annet enn de nymotens enstangslavvoene!

Men dette var ikke en diskusjon om samenes erfaringer gjennom ganske mange år. For brukstypen er litt annerledes enn vår bruk.

 

Anbefalingen min(som jeg også ser flere gjør), går til Holmeslet. Sjøl om jeg har en "tradisjonell" lavvo, så har jeg ønsket noe som er lettere, men dog komfortabelt. Holmeslet har stått øverst på ønskelista lenge, men den økonomiske prioriteringa er på andre ting for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg forsvinnende lite erfaring med lavvo av enstangstypen i dårlig vær, har bare brukt min en knapp sommeruke, men "same-lavvo" med raier og tung duk er etter min erfaring stabilt nok i massevis.

 

Ellers hadde jeg en uke i forsvarets lagstelt sist vinter og stormen blåste duken opp son en ballong til midstanga rett og slett ramlet ned, kan lpve at det ble frenetisk aktivitet da ja. :mrgreen:

 

Stabilitet....de gamle svenske 16-manns teltene til forsvaret, de må man nesten bruke ulldozer for å få overende når alt av plugger og barduner er satt opp etter forskriften, men så veier de jo 1/9 tonn også da... :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...