Jump to content

Noen som har "pakkrammesekk" fra Kifaru?


Kiwi

Recommended Posts

Vel, har hatt Norrøna Recon Pack. Den er god å ha på seg, men blytung..

 

Jeg ønsker en lett sekk som gjør at jeg kan ha med overnattingsutstyr innenfor samme totalvekt som Reconpack.

 

I tillegg vil den bli med på noen utenlandsjakter, og du vil bli forundret over hvor stram20kg vektgrensen er;)

 

Stikkordet er lett og solid med gode bæregenskaper for 30-40kg.

 

Finnes det ingen Kifaru sekker her på berget? Vet det finnes flere Stone Glacier sekker i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har akkurat kjøpt meg ny sekk etter mye gransking... Gikk lei av tung storsekk på forrige reinsjakt... Endte opp med Stone Glacier Sky 5100...

 

Kifaru ultralett frame + DT 1/2 sekkepose -> Fått mye skryt for hoftebeltet sitt, men har ikke lasthylle som standard. Har heller ikke fått anledning til å klå på en...

 

Kuiu ultra 6000 -> Ultra lett, men mange mener de har valgt for lette stoffer samt glidlås som ikke holder mål. Mangler lasthylle.

 

EXO 3500 -> Ser ut til å være et godt design, mye kopiert av SG sekken men med mer lommer. Sliter med levering, siden de formler rundt med mange fargevalg, som gir mye logistikk problemer.

 

Stone Glacier Sky/Solo -> Først ute med lasthylle som standard. Trenger ikke doktorgrad i fysikk for å forstå at dette er meget smart. Ikke brukt vekt på mye lommer og annet tull, veldig clean og enkelt design. De bruker skikkelig stoff, cordura 500 samt skikkelige glidelåser. Det lyser lang vei at Kurt som driver SG vet hva han driver med. En annen ting, de kommer kun i grå, kjedelig men enkel logistikk hos SG. Her har mange andre brent seg og sliter med å levere siden de har et logistikk helvete med en bråte farger... SG sekken fikk jeg prøve og klådd på, likte den enkle sekken godt. Jeg bruker lette små vanntette poser, så trenger ikke en million lommer for å organisere utstyret.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Først en takk til Tornado som lot meg få prøve SG Sky sekken med ei skikkelig bør. Det var en flott sekk, kvalitet fra A til Å, med fiffige detaljer.

Eneste jeg hadde å utsette på den var at jeg synes den ble litt "myk" med børa. Gikk derfor tilbake i tenkeboksen og undersøkte andres erfaringer med flere andre merker.

Til slutt kom jeg tilbake til at Kifaru måtte være rette valget for meg, et stivere og formet hoftebelte trakk.

 

Bestilte meg en Kifaru Tahr med composite stays, to store sidelommer, guide topplokk, drikkeflaskeholder, våpenholder og en dry-bag som jeg tenkte å ha partert dyr oppi på lastehylla mellom sekkepose og ramme. Det ble med andre ord et helt komplett konsept, så gjenstår det å se om det er verdt det... :wink:

 

Tahr sekkeposen har "lastehylle" integrert, slik at funksjonen blir som på SG sekkene. Det er kun denne sekkeposen fra Kifaru som har det, og den ble et selvsagt valg for meg.

 

En liten digresjon, men bestilte meg også et par Black Diamond gåstaver. Når man skal bære tungt så sparer man hofter og knær med slike. Like greit å starte før leddene er ødelagt...

 

Nå gjenstår det bare å klare å skaffe seg reinsjakt neste år!! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for det!

 

Tornado har vel sett Kuiu i aksjon på fjellet - han kan kanskje si litt om den? Anders Mossing, han som lager jaktvideoer, har en tror jeg?

 

Bestilte klær fra Kuiu, men lot sekkene være i fred pga litt blandede tilbakemeldinger på de..

Link to comment
Share on other sites

Har en Kifaru Pointman som jeg er meget fornøyd med.

Ikke opplevd noe negativt med sekken så har heller ikke hatt behovet for noe ytterligere hjelp fra Kifaru gutta.

Dette er jo ikke noe rammesekk da men kvalitetsmessig - så er jeg nøgd.

Har og en Norrøna Recon Pac rammesekk. Helt grei men savner faktisk den gamle versjonen og stoffet de brukte i den.

Link to comment
Share on other sites

Har en eldre Beito rammesekk i tillegg til Recon, et eller annet som jeg liker bedre med den ift. stoff uten å sette fingeren på det.

Etter min mening skal han løken som foreslo justering systemet til Recon packen ta seg en stor bolle - justerer jo ikke sekken 10 ganger i løpet av en tur.

Selv om det ikke veier allverdens kanskje, føles det unødvendig å drasse på sånn leamikk - for min del justeres sekken en gang (evt over en periode) og så blir den sånn - om det blir litt mer jobb å justere i starten er det minste problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg likte godt den nye Recon jeg. Det var vekta, og den evinnelige knirkinga, som gjorde at jeg solgte den.. Komforten var upåklagelig, både tom og smikk full.

Sekkeposen var for smal til å tre et reinsdyr oppi, men det er egentlig bare en fordel: Det tvinger en til flere turer, eventuelt beine ut!

Link to comment
Share on other sites

Tornado har vel sett Kuiu i aksjon på fjellet - han kan kanskje si litt om den? Anders Mossing, han som lager jaktvideoer, har en tror jeg?

 

Bestilte klær fra Kuiu, men lot sekkene være i fred pga litt blandede tilbakemeldinger på de..

 

 

Jeg fikk klå på en Kuiu Ultra 6000. Den satt i grunnen greit på, men synes material valg virket for spinkelt. De har gått over streken for å oppnå ultra light sekk. Synes Stone Glacier har et mer optimalt valg av materialer med sitt Cordura 500 denier stoff. YKK glid låsene på SG er også vesentlig mer solide enn på Kuiu sekken. Alt i alt drasser jeg gladelig på 170 gram mer på SG Sky 5100... Det frister ikke med sekk havari midt på Hardangervidda...

 

@Kiwi: Ta med Kifaru sekken neste gang du skal til tigerstaden. Den må jeg få teste!

Og hvordan er størrelser på Kuiu klær? Tenkte å bestille et sett regntøy...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...