Jump to content

9,3x57 eller 8x57 - Fordeler og ulemper


jjrckd

Recommended Posts

Saueren min har nettopp beveget seg sidelengs på rangsstigen og fått status som dedikert småvilt og bøjaktrifle. Mauseren har bevegd seg oppover og vil bli dedikert elgrifle. Det etterlater seg et hull hvor jeg ikke lenger har en kort, lett og kompakt hverdagsrifle til når jeg går som hundefører etter hjort og rådyr. Til nød også elg.

 

Har bestemt meg for Blaser R93 ettersom denne tilfredsstiller lett og kompakt (tenker da et "mangel" på låsekasse utgjør kompakt). For å tilfredsstille kort trenger jeg et kaliber som kan kappes. Har landet på enten 8x57 eller 9,3x57. I 8x57 har jeg dier, hylser og kuler. Det er en fordel. Mauseren vil bli 9,3x62 eller 64. Her ville det være en fordel med 9,3x57 ettersom jeg i stor grad kunne brukt samme kulene som til Mauseren.

 

Valgets kvaler.. Noen som har erfaring med begge kaliberene som har noen synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Litt dempingsdata på ulike kalibre: http://media.stalon.nu/2015/11/Sound-pr ... rs-ear.pdf

9,3 er vrien å dempe godt pga stort hull i tuppen, men de er fine å kappe ned mot 46 cm :). Har selv 9,3x62 med hausken SD228, og synes smellet er ganske mye mørkere i tonen og høyere enn min forrige 30-06 med Maxim demper. (på grensen til ok å skyte et skudd uten hørselvern) 8x57 er vel bedre der. Har 49cm løp på min 9,3.

Etter endel lesing rundt på nettet, mye på svenske sider, har jeg inntrykk av at når pipa kommer ned mot 40cm, blir det endel heftigere blåst med 9,3x62. Men jeg vet ikke så mye om det.

Link to comment
Share on other sites

Kan være lurt å bestemme deg for hvilken demper du skal ha før du kapper pipa, ikke sikkert du kan kappe den helt ned til 40 cm.

Har en 308 pipe som er kappa på 45,5 cm og en Sonic 35 demper. Jeg har da akkurat plass nok til at jeg ikke må flytte reimfestet. Denne bygger 11,5 cm bakover fra munning. Jeg kan også bruke en Sonic 45 men da må jeg flytter reimfestet.

Uten demper er rifla 92 cm, med demper er den 102 cm.

Du kan jo selvsagt kappe framskjeftet, da kan du jo bruke hvilken som helst demper og 40 cm pipe.

 

Ellers synes jeg du Bør gå for 8x57, 9,3 har du jo i Mausern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...