Jump to content

Ladedata 140gr nosler cc med n160 krutt, 6,5x55.


Standal90

Recommended Posts

Da får det holde til 46,5 da :)

 

Ja, ser litt her og der att sot er ett stort problem. Hadde det ikke vår for att jeg har så mye krutt i n160, hadde jeg kjøpt n140.

N140? Til hvilken kule i 6,5 da?

 

Min erfaring med N140 og N150 krutt i 6,5x55 er at det er kort veg fra soting til høyt trykk.

 

 

 

Hva legger forresten folk i ordet soting? sot på hylsehalsen eller sot nedover hylsekroppen?

Link to comment
Share on other sites

Ang quickload, jeg ville ikke brukt det for å finne maksladninger. Jeg har opplevt store forskjeller i hastigheter mellom ql og realiteten. Selv om jeg legger inn så mye riktig input som mulig så har jeg fått stor forskjell i hastighet. Jeg tror ql er ment for at du først skal gå i tabeller for så å bruke ql til å justere ladningene innen områdetet i tabellen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar :) skal nok få de til og gå fint nå.

Men om jeg får plagen med soting på hylsa. Hva dkal jeg prøve og bruke da?

 

Har du bra samling på skuddene? Hvis du det har så er vel kanskje dette med soting på hylsene noe det går an å leve med. Måtte plukke frem noen hylser for å sjekke - og jammensanten var det sot på halsen :smile: Det var skudd som har holdt mitt krav til at jaktammo skal holde seg i 5 skuddsgruppe innenfor 50 mm på 100 meter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er N150 et dårligere valg enn n160 til 9 grams kuler i 6,5x55. Til 7 grams kuler ville jeg valgt N150 foran N160. Det sier jeg etter å ha ladet ca 20 kg N150 og sikkert 10 kg N160 i 6,5x55.

 

 

Høggern -> Jeg har bøtter og lass med N140 liggende. Bruker Nosler CC 8 grams kule i 6.5, er N140 for raskt? Bruker RA10 nå, men har planer om å kutte ned antall kruttsorter....

Link to comment
Share on other sites

Bruker Nosler CC 8 grams kule i 6.5, er N140 for raskt?

Kanskje ikke FOR raskt, men vel raskt? Avstanden mellom sothelvete og makstrykk og trykktegn vil være kort. Kanskje et par grain?

Ellers kan jeg vel bortimot bekrefte det mest Høggern sier over.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Høggern -> Jeg har bøtter og lass med N140 liggende. Bruker Nosler CC 8 grams kule i 6.5, er N140 for raskt? Bruker RA10 nå, men har planer om å kutte ned antall kruttsorter....

N140 er vel omtrent det raskeste kruttet jeg ville vurdert å anbefalt til 8grams kuler i 6,5x55. Det funker (jada jeg har prøvd). Gå ut fra at det fungerer akkurat likedan som N150 til 9 grams kuler, det er kort vei fra soting til trykkproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Høggern -> Jeg har bøtter og lass med N140 liggende. Bruker Nosler CC 8 grams kule i 6.5, er N140 for raskt? Bruker RA10 nå, men har planer om å kutte ned antall kruttsorter....

N140 er vel omtrent det raskeste kruttet jeg ville vurdert å anbefalt til 8grams kuler i 6,5x55. Det funker (jada jeg har prøvd). Gå ut fra at det fungerer akkurat likedan som N150 til 9 grams kuler, det er kort vei fra soting til trykkproblemer.

 

Takk for svar. Nyeste ladedata fra VV har spesial tabell for Sauer 200 str, og oppgir N140 data for 8 gram kule. Får lade opp litt og prøve på banen. Bruker RA10 (N550), fungerer meget bra, men blir mindre dritt i løpet av single base krutt.

Link to comment
Share on other sites

Her vart det mye som ikke hadde noe om spørsmålet mitt :P Men kjekt og lese fordi om!

 

Har nå ladet opp 5 stk 44,5gr - 45gr - 45,5gr - 46gr - 46,5gr.

Krutt VV n160.

140gr nosler cc.

Col 80. Mauseren har 82.8 maks col.

 

Noen med QL som kansje kan sjekke dette om det er greit? Trykk og hastighet. Noen som har noen formeining om patron lengden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du har neppe et kaliber kulehold ;)

 

46,5 grain skal være under maxtrykk for kaliberet om col er 80 mm. Jeg ville satt col til 78 mm for å få mer enn et kaliber kulehold. Soting kommer som nevnt tidligere ofte av dårlig kulehold.

Med 78 mm col er du også under maxtrykk med ladningene dine. Alt dette i følge QL.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...