Jump to content

Lagre boltrifle med spent tennstift


furuoglyng

Recommended Posts

:forvirra:

Fulle magasin har ligget med kompresjon siden krigens dager og likevel fungert identisk med de som ikke har vært under spenn. Vil tro det blir tilsvarende med fjæra til tennstempelet.. fjærstål er fasinerende greier. Ville ikke bekymret meg nevneverdig, tregheten ligger vel uansett mer i massen av tennåla.

Men uansett alltid fint å ha noe å skylde på, greit å kunne nevne det dersom behovet melder seg.

Link to comment
Share on other sites

Nei.... Det hadde jeg ikke bekymret meg for ett sekund... Det finnes folk som har hatt våpen oppspent i årevis uten at det har hatt noen innvirkning på funksjon... Fjører som er herdet/behandlet endrer ikke fasong ved å være i spenn over lengre tid, det som endrer styrket på fjæra er strekk, press, strekk, press oscv osv over lang tids bruk....

Link to comment
Share on other sites

Med dagens fjærstål er problemet med avspenning mer eller mindre eliminert, selv om det helt sikkert kan skje ved feil varmebehandling. Men da er det snakk om en feilproduksjon som sannsynligvis vil tape seg uansett hva du gjør. Så lenge fjæren er av god kvalitet kan du ta det helt med ro, de skal ikke tape seg nevneverdig av slikt. I teorien vil det slite mer å spenne den ned siden det gir utmatting.

Link to comment
Share on other sites

Som med alt er det en sannhet med noen modifikasjoner, begynner man å lese i faglitteratur ser en fort at det er betingelser som kan gi sig. Men med korrekt herding og avspenning etter vikling skal ikke problemet være tilstede. Ikke glem at en slagfjær alltid står under betydelig spenn, så om fjæren siger så vil den også gjøre det i nedspent tilstand (om enn saktere). Jeg vil derfor tippe at dårlige fjærer taper seg fort uansett.

Link to comment
Share on other sites

En må gå ut i fra at vi snakker om fjærer uten produksjonsfeil, men jeg har sett fjær på Sako 75 som ikke var i stand til å tenne en standard Norma jaktpatron hver gang. Det var helt utrolig lite spenn å kjenne i fjæra når boltmoffen ble demontert og montert. TRG har vel samme fjær?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...