furuoglyng Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 Fant omsider ut at min TRG 42 og rem700 etter 3 måneder med lagring i skapet begge var spent. Kan dette svekke fjæren inni bolten og gi dårligere presisjon mht muligens lengre avtrekkertid til tenning av patron? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoctoRoy Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 Det vil muligens kunne måles uten at den reduserte hastigheten får noen praktisk betydning. Ville heller vært mer bekymret for spensten i fjæren - hvordan lagring i oppspent tilstand har påvirket anslagskraften. Sikkert like lurt å skifte fjæren så slipper du å lure på det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 Fulle magasin har ligget med kompresjon siden krigens dager og likevel fungert identisk med de som ikke har vært under spenn. Vil tro det blir tilsvarende med fjæra til tennstempelet.. fjærstål er fasinerende greier. Ville ikke bekymret meg nevneverdig, tregheten ligger vel uansett mer i massen av tennåla. Men uansett alltid fint å ha noe å skylde på, greit å kunne nevne det dersom behovet melder seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.Arnesen Posted December 12, 2015 Share Posted December 12, 2015 Nei.... Det hadde jeg ikke bekymret meg for ett sekund... Det finnes folk som har hatt våpen oppspent i årevis uten at det har hatt noen innvirkning på funksjon... Fjører som er herdet/behandlet endrer ikke fasong ved å være i spenn over lengre tid, det som endrer styrket på fjæra er strekk, press, strekk, press oscv osv over lang tids bruk.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted December 13, 2015 Share Posted December 13, 2015 Hvor mange år står en bil å hviler på sine fjærer før man får en målbar endring av funksjon? Ville ikke bekymret meg et sekund, men vært irritert på meg selv pga slendrian. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted December 13, 2015 Share Posted December 13, 2015 Med dagens fjærstål er problemet med avspenning mer eller mindre eliminert, selv om det helt sikkert kan skje ved feil varmebehandling. Men da er det snakk om en feilproduksjon som sannsynligvis vil tape seg uansett hva du gjør. Så lenge fjæren er av god kvalitet kan du ta det helt med ro, de skal ikke tape seg nevneverdig av slikt. I teorien vil det slite mer å spenne den ned siden det gir utmatting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted December 13, 2015 Share Posted December 13, 2015 Slik jeg har forstått det så slites "moderne chrom/silisium" fjærer ved bevegelse. Når de er statisk, uansett spent eller uspent, skal de ikke slites. I DFS for de som har ambisjoner mener jeg det er anbefalt og bytte fjær annenhvert år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted December 13, 2015 Share Posted December 13, 2015 Som med alt er det en sannhet med noen modifikasjoner, begynner man å lese i faglitteratur ser en fort at det er betingelser som kan gi sig. Men med korrekt herding og avspenning etter vikling skal ikke problemet være tilstede. Ikke glem at en slagfjær alltid står under betydelig spenn, så om fjæren siger så vil den også gjøre det i nedspent tilstand (om enn saktere). Jeg vil derfor tippe at dårlige fjærer taper seg fort uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted December 13, 2015 Share Posted December 13, 2015 En må gå ut i fra at vi snakker om fjærer uten produksjonsfeil, men jeg har sett fjær på Sako 75 som ikke var i stand til å tenne en standard Norma jaktpatron hver gang. Det var helt utrolig lite spenn å kjenne i fjæra når boltmoffen ble demontert og montert. TRG har vel samme fjær? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norwegianwoods Posted December 13, 2015 Share Posted December 13, 2015 Fant omsider ut at min TRG 42 og rem700 etter 3 måneder med lagring i skapet begge var spent. Kan dette svekke fjæren inni bolten og gi dårligere presisjon mht muligens lengre avtrekkertid til tenning av patron? Ikke noe å bekymre seg over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.