Jump to content

Tikka, faser ut T3? Ny rifle i 2016?


Sør-jeger

Recommended Posts

Har lest det samme på amerikanske sider. Veit berre konkret at John Barsness den 7.november skreiv dette om ein tur til Finland på eit amerikansk forum :"Dunno much else except will be shooting either Sako or Tikka rifles, and doing factory visits as well. This one of those gun-writer surprise! trips" Siden våpen/jakt journalistar blir innbedt til Finland på ein slik tur så tyder det at noko er på gang. Han har enno ikkje sagt nok om kva som skjedde på denne turen så vi må vel kanskje vente til utpå nyåret ein gong før ei eventuellt lansering av ny modell. Ryktet seier Shot Show 2016 som etter det eg kan sjå går av stabelen 19. til 22.januar.......

Link to comment
Share on other sites

Hvis de er smarte beholder de fotavtrykket til T3 eller skifter til 700LA.

 

Ønsker også at de går over til 3 låsklakker/60 grader åpning ala Sako A7. Kanskje A7 er T4?

 

Siste ønske er en boltstopper som gir sluttstykkevandring lik patronlengde.

Link to comment
Share on other sites

Nei, låsklakkene foran :-) , men justert sluttstykkevandring fikk tom Winchester til på den utskjelte pushfeed M70. Lang glidekasse med kort sluttstykkevandring er deilig å skyte raskt med 8-)

 

Men igjen, skulle ikke forbause meg om A7 er utgangspunktet for "T4". Hvis de har spesialiserte produksjonlinjer er vel A7-linja helt ny kontra en "utslitt" T3-linje?

Link to comment
Share on other sites

Siste ønske er en boltstopper som gir sluttstykkevandring lik patronlengde.

Det er faktisk ikke så prekært. For øyeblikket skyter jeg en kort patron i min T3, men med boltstopp for lang patron. Jeg drar allikevel ikke bolten helt bak. Jeg kjenner når sluttstykket har passert patronen, så jeg snur bevegelsen før jeg treffer boltstoppen.

Link to comment
Share on other sites

Der tar du feil. Ved hurtigskyting vil du ha så kort bevegelse i handa som mulig med referansepunkter fra boltstopperen. Når sluttstykket treffer boltstopperen vet du at du har fullstendig hylseutkast og at sluttstykket er langt nok tilbake til å ta med seg ny patron fra magasinet. Som bonus på lange kasser får du også langt "overheng" på bolten som gjør at den ikke "henger" uansett hvor skjevt og brutalt ladegrepet tas. Ekstrabonus på kort sluttstykkevandring er at man slipper å flytte på hodet under ladegrep.

 

Hadde DFS godkjent 223 ville 6,5 vært steindød til Stangskyting pga sluttstykkevandring selv om rekylimpulsen hadde vært lik.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...