Jump to content

Ulovlige våpen og dom Borgarting lagmannsrett.


Tassen

Recommended Posts

Ulovlige våpen og dom Borgarting lagmannsrett; Sig Sauer rifle kal. 551 anses som ulovlig.

"Lagmannsretten går så over til å ta stilling til inndragningskravet av Sig Sauer riflen. Denne riflen er oppført på tiltaltes våpenkort, og er ikke omfattet av tiltalen. Forskrift 9. september 2011 nr. 930 om forbud mot skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen gir i § 4 en opplisting av godkjente halvautomatiske rifler til øvelses- og konkurranseskyting. Riflen som påtalemyndigheten har krevd inndratt er en Sig Sauer rifle kaliber 551, som ikke er inntatt i listen over godkjente halvautomatiske rifler. Listen i forskriften er uttømmende, og det er ulovlig å eie eller inneha halvautomatiske rifler som ikke fremgår av forskriften § 4."

 

"Påtalemyndigheten har krevd Sig Sauer riflen inndratt i medhold av straffeloven § 37 b. Bestemmelsen lyder slik:

Selv om vilkårene etter §§ 34-36 ikke foreligger, kan en ting inndras når det på grunn av dens art og forholdene for øvrig er fare for at den vil bli brukt til en straffbar handling. Dette gjelder uansett hvem som er eier og uansett om straffansvar kan gjøres gjeldende mot noen. § 35 siste ledd gjelder tilsvarende.

Lagmannsretten mener det på grunn av våpenets «art» er fare for at det vil bli brukt til en straffbar handling, og at riflen derfor skal inndras. Det er tale om et halvautomatisk våpen som er ulovlig å erverve/inneha i Norge. Riflen er funksjonell og har stor skadeevne. I praksis kan riflen omsettes, noe som er svært uønsket. At tiltalte ved en feil har fått registrert riflen kan ikke tillegges vekt i denne sammenheng."

 

https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2015-99346?q=skytev%C3%A5pen

Link to comment
Share on other sites

Jeg reagerer speielt på denne formuleringen:

"At tiltalte ved en feil har fått registrert riflen kan ikke tillegges vekt i denne sammenheng."

 

Sannsynligvis er den registrert fullt lovlig før listen ble innført. Den er forøvrig teknisk sett identisk med SIG SG 550 SP som står på listen. At der er grunnlag for inndragning er en ting, men det ligger ikke i det som er oppgitt som begrunnelse.

Link to comment
Share on other sites

551 er en kort 550, og man fikk kjøpt dem lovlig tidligere, husker jeg så en på et av de første riflestevnene jeg skøyt. Så riktig i flg loven nå er vel at den er lovlig å fortsatt eie, men ikke omsette. Så den avgjørelsen er jeg temmelig sikker på er feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener vagt å huske noe skumling om at importøren hadde levert en 551lb (med > 400mm pipe) til godkjenning, og så solgte 551 og 551 swat (med <400mm pipe) på den godkjenningen. Da POD fant ut det mente de i utgangspunktet at alle 551 med <400mm pipe var innvilget på feil grunnlag. Og 551 forsvant fra lista. I samme kjøret kom det innskjerping om å oppgi pipelengde på søknader.

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt Slemmo.

 

Jeg hadde både Sg550sp1 og Sig 551 Swat tidligere

 

Er solgt nå....men ny eier får ikke omsette 551 Swat slik systemet er pr dags dato. Men han elsker den og selger den aldri :lol:

 

Jeg har en Sig 551, men slik dommen er skrevet fra Borgarting er ALLE slike rifler ulovlige nå.

 

Det er synd hvis denne dommen blir stående for alle som har registrerte våpen som ikke pt står på lista.

 

Og igjen kan jeg da dømmes for brudd på våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Javel? hele greia høres rar ut...

Søknad på våpen som ikke er på lista skal jo bare avslås og kan hende jeg husker feil, men mente da at alle våpen som ikke lenger er på listen kan beholdes av nåværende eier, men må plomberes når nåværende eier går bort eller vil selge våpenet?

 

kan vel ikke si at jeg likte denne settningen heller....

 

"Lagmannsretten mener det på grunn av våpenets «art» er fare for at det vil bli brukt til en straffbar handling, og at riflen derfor skal inndras. Det er tale om et halvautomatisk våpen som er ulovlig å erverve/inneha i Norge. Riflen er funksjonell og har stor skadeevne."

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt Slemmo.

 

Jeg hadde både Sg550sp1 og Sig 551 Swat tidligere

 

Er solgt nå....men ny eier får ikke omsette 551 Swat slik systemet er pr dags dato. Men han elsker den og selger den aldri :lol:

 

Jeg har en Sig 551, men slik dommen er skrevet fra Borgarting er ALLE slike rifler ulovlige nå.

 

Det er synd hvis denne dommen blir stående for alle som har registrerte våpen som ikke pt står på lista.

 

Og igjen kan jeg da dømmes for brudd på våpenloven.

 

Spørsmålet er da om omsøkte våpen står registrert som en Sig Swiss arms 551?

 

Eller rifle halvautomatisk kal 223 med ymse spesifikasjon.?

Hvis riflen ikke samsvarer med søknaden og klubb/aktivitet mm ....så kan faktisk Politiet inndra våpenkortet på den aktuelle rifle

 

Det er derfor de nye sjemaene kom på markedet med bedre utfylling av våpentype/kal/ modell og de andre spørsmålene du krysser av

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...