Jump to content

hvilken rifle skal jeg kjøpe


markgje

Recommended Posts

Jeg hadde tenkt jeg skulle kjøpe ei rifle til og bruke på jakt til rev osv. jeg tenkte i bunn og grunn og skaffe meg ei .223 men etter litt leting på nettet ser jeg at det ikkje mange ute og de er enten uten kikkert eller til ein for høy pris.

hadde ikkje tenkt og bruke mer enn 6000 på ei brukt rifle så jeg så at det lå flere .308 og .3006 ute til en bra penge med kikkertsikte på kjøpet men jeg lurer på hva jeg skal satse for.

 

alternativ:

 

Savage stevens 308w med kikkertsikte og demper 6000

 

Remington 700 ADL cal. 30-06 kun med kikkertsikte 4000

 

Weatherby 30-06 kun med kikkertskte 4800

 

remington 700 3006 med kikkert og div tilbehør og ammo 5500

 

hvilken bør jeg gå for

Link to comment
Share on other sites

308, billig ammo, populært mye brukt kaliber. Fordel at en kan kappe løpet relativt mye uten å miste effekt.

 

3006 i bunn og grunn det samme, litt kraftigere og kraftigere rekyl.

 

Begge gjør jobben og vel så det til rev.

 

Tips, bruk etterhvert 5000 kr på brukt europeisk optikk, ikke kjøp kinaoptikk selv om det frister pga budsjett.

 

Ps, jeg kjenner ikke til noen riflene du spør etter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis bruksområdet kun er rev og annet småvilt så ville jeg ikke kjøpt noen av de.

 

Spreng budsjettet med to små tusenlapper og gå for feks denne:

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... 68&ref=fas" target="_blank

 

God rifle til prisen, og et bra kikkertsikte på kjøpet. Ferdig gjenget for lyddemper, så den kan du spare videre til dersom du mener du trenger det.

 

For ordens skyld er jeg ikke selger, og kjenner heller ikke til denne selgeren.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på Kammeret markgje :smile:

Ser det ligger en Weatherby i 30-06 på Finn - den ser ut for å være en god handel.

Skulle du få sans for storviltjakt senere så er ikke 223 noe alternativ. Med 30-06 er du dekket både til små og storviltjakt samtidig som du slipper å kjøpe en ny børse dersom storviltfeberen slår til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kankje den .223 en vil sprenge buddsjettet litt mye for ei førstegangs rifle og jeg liker ikkje så godt de tommelgrep stokkene.

enig med deg at det er bedre med kvalitet på optikken men kvalitetsoptikk er dyrt så må nok klare meg med litt billigere optikk nå.

 

Men kankje jeg kan sprenge budsjettet for ei bedre .223 men likte ikkje stokken på den.

Link to comment
Share on other sites

Wetaherby, Savage og Howa finnes det mye bra tilbud på, men jeg tror der man kanskje får mest for pengene er en eldre Remington 700 eller Winchester M70. Dette er begge rifler hvor utstyr og deler kan fås overalt til en billig penge, og er veldig solid bygd, gode muligheter for å oppgradere senere hvis du ønsker det.

 

Angående kaliber er 30-06 ofte betydelig billigere enn 308, du kan fint få en Remington eller Win i 30-06 til 2-3000 kr.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... gton%20700" target="_blank

 

Denne til 2500 + S&B kikkert til 3000

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ry=schmidt" target="_blank

 

Så kan du vente litt og finne en billig lyddemper i slutten av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Mer anvendelig enn .30-06 blir det da ikke :wink:

 

Tilbake til TS innledende innlegg. Jeg synes riflene du lister opp er såpass like at jeg ville ha tatt et eventuelt valg blant disse basert på hva slags kikkert som står på dem. Eventuelt basert på tilstand, dersom det skiller mye på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...