Jump to content

Jaktklær frå USA eller lignande?


isagang

Recommended Posts

Heisann

 

Lurte på om nokon hadde erfaringar med gode jaktklær frå utenom Noreg, som kanskje er også litt billigare enn dei vi har i Noreg? Tenker då på lette jaktklær som er lette og nokonlunde regn- og vindtette.

 

Er ikkje sikkert det er veldig vanlig å kjøpe jaktklær frå utlandet, men tenkte eg skulle høyre interessen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lufta har vel gått litt ut av USA-import med en dollarkurs som beveger seg opp mot 9kr. 8.60 i dag, den var jo nede på 5.5 for noen år tilbake... Dvs at en jakke som koster 300$ har gått opp fra 1650,- til 2580,-

 

Har vært borti en del ulike merker (Rocky, Cabelas, Whitewater m.fl) og generelt sett er kvaliteten bra, men som regel har membranene en helt annen pusteevne enn vi er vant til (les:potte tett) og en blir raskt klam i klærne. Unntaket er de merker/modeller der det er brukt ekte GoreTex, som jo er den samme uansett hvilket merke det er snakk om. Kan også synes som om de har et annet forhold til lommer enn hva mer "lokale" klesprodusenter har, ofte er det bare et par vanlige lommer, sjelden radiolomme osv.

 

Har en Cabelas jakke i outfittercamo, fôret sak med hette og drystop membran. Ekstremt genial på posteringjakt når det er skikkelig kaldt og surt, men ikke noe å gå i - og på denne mangler det også lommer (2 stk totalt...)

Link to comment
Share on other sites

Sitka er også veldig stilig tøy, hakket dyrere enn Kuiu.

 

Finnes en del bra i Norge, men mangler veldig mye for aktive jegere synes jeg, alt skal være så utrolig tungt og kraftig. Kuiu og Sitka har tøy som minner mer om tur og ekspedisjonstøy, dette er et marked som er milevis foran jaktmarkedet i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg ikke situasjonen i Norge, eller i hvert fall ikke i Norden, er så ille som noen av dere vil ha det til, men en ting synes jeg i hvert fall er bedre i statene. Det ser ut som det finnes bedre utvalg i lysere farger enn her på berget. For eksempel finnes den jakka som shark76 linker til i "Major Brown". Den er kanskje fortsatt i mørkeste laget, men den er uendelig mye bedre enn det meste av mørke brune og mørke grønne klærne som lages her hjemme.

 

Og til dere som etterspør en tilnærming til ekspedisjonsklær i jaktklærne så må dere huske på at det er fullt mulig å bruke ekspedisjonsklær på jakt :wink: Det må ikke komme fra jaktkolleksjonen for at det skal fungere på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv en del mer teknisk tøy, men hadde vært greit med noe i andre farger, selv om knall blå og oransje er synlig, er det ikke alltid like bra på jakt :)

 

Mener ikke at det jakttøyet som finns i Norge er dårlig, det er bare litt smalt, synes mye enten er ganske tunge dresser eller noe veldig enkelt.

Som sitka som har dunvester, windbreakere og vanlige overdeler i treningsstoff etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Hehe at det er mye cammo og actionfilmpreg, DET er det ingen tvil om :)

Sjelden jeg har tenkt at boksershortsen og sokkene selvfølgelig må være i riktig kamuflasje :)

 

Men ser man bort fra dette, og da spesielt på mellomlag, er det mye bra vi ikke får i Norge.

Lette jakker/bukser med windstopper i front og lett vannavstøtende stoff er sjelden vare her på berget.

 

Har bodd der borte, og mye av utstyret er ment for veldig annerledes aktivitetsnivå enn her i Norge, så hvis du skal kjøpe membrantøy ville jeg kjøpt ekte GoreTex eller forberedt deg på noe som kanskje ikke puster så godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...