Jump to content

kapping av løp til tikka t3 kaliber 308


sigvald

Recommended Posts

Hvor mye bør jeg kappe så det ikke går så mye utover presisjon

Presisjonen har ingenting med løpslengden å gjøre. Iallefall ikke direkte, eller på en måte der man kan si at lengre er mer presis enn kortere.

Kapp så du får den lengden og balansen du ønsker deg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Faktisk blir pipene oftere mer presise om de er gjort kortere ( de blir stivere)

 

.308 kan lett kortes uten at det går så mye utover hastigheten. (Grov kaliber og kort patron)

 

ellers er det lurt å ikke kappe under 45 cm, i tilfelle du skal jakte i Sverige, der er løps kravet minimum 45cm, ikke 40 cm som i Finland, Norge og Danmark.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over her, .308 kan du uten problem kappe ned til lovlig minimumslengde

uten at det i seg selv går ut over pressisjonen!

Der er likevel et par ting å ta i betraktning:

Det ene er om du skal til Sverige noen gang, som du ser marlin95 nevner.

Det andre er om du kanskje skal la der være et par cm ekstra å gå på over der i tilfelle du må gjenge/krone pipa på ny.

Hørte nettopp om en jeger som måtte bytte løp da gjengene ble ødelagt av en demper som sto på over lang tid.

Løpet ble rett og slett så kort etter ny kapping og gjenging at den ikke lenger var lovlig. :overrasket:

 

Har selv en T3 som du, riktig nok i 6,5x55.

Den har jeg kappa på 47cm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

hvis kappingen er utført av en børsemaker vil det vel være på kanten å kalle det 'hjemmekapping' spør du meg.

Har selv 308 med 47cm pipe og demper, syns det er en fin og snerten børse, anbefales! om du er litt påpasselig med vedlikehold trenger du ikke være redd for at gjenger blir ødelagt osv.. selv tar jeg av demperen etter hver skyting og pusser og smører. Har på litt kobberfett på gjengene så er det aldri noe bekymring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Mi  forige rifla var ei CZ 550 American i 6,5x55 med tja litt under 50 cm løp, 48 cm kanskje er ikkje heilt sikker. Den eg har no er ei tikka t3x med original løpslengde trur det er 56 cm den og i 6,5x55. 
Same dempar ein hausken KD 155, 30. kaliber dempar, kikkertsikte er og det same og skyt stort sett dei same ladningane, 100 eller 108 grains kuler.

CZ rifla hadde noko muningsvipp når eg sat og skaut, kikkertsikte tok borti Bremen på capsen, litt forstyrande. Dette har eg ikkje merka noko til med Tikka rifla. Antagelig pga det noko lengre løpet. CZ rifla smalt og kolossalt utan dempar, var nesten uskytbar uten faktisk. Er ikkje så viktig for meg lengre pga har ikkje skutt så mykje som eit skudd utan dempar på Tikka rifla men er eit poeng allikavel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...