Jump to content

Hvorfor har ikke alle kuler Boat Tail?


357

Recommended Posts

For kuler som ikke skal skytes kjappere enn lydhastigheten er fordelene begrenset.

Hvis du har begrenset med plass i lengderetningen så will Boat Tail gi litt begrensning i vekt på kula.

 

Jeg kan ikke huske at LEE har en eneste støpetang med Boat Tail.

Det er neppe veien å gå hvis prosjektilet trenger en Gas Check for at blyet ikke skal smelte i løpet.

 

Med Boat Tail så blir arealet som griper fatt i riflingen bli litt begrenset.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

båthale stjeler noe hylsevolum

Det er vel en sannhet med modifikasjoner, så lenge vekt, neseprofil og settedybde er lik vil også volumet den tar opp i hylsa være lik. I noen tilfeller vil en riktignok måtte sette de litt lenger ned for å få samme hold på kula, men da snakker vi vel bare om de letteste kulene hvor hylsevolumet ikke er SÅ kritisk?

Link to comment
Share on other sites

Du har rett, det er så ymse.

Men både samme vekt og profil kommer jeg ikke på eksempler av i farten. Jeg sammenligner epler og pærer med utgangspunkt i mengde hold eller rille. Med BT blir det vel enten slankere kule foran, eller kortere bæreflate forutsatt samme vekt?

Til venstre Normas stuttjukke 225gr jaktmatch FMJ. Dersom man setter til rilla tar den faktisk mindre volum enn Hornady 225gr SPen.

Noe annet blir det med slanke kuler hvor BC er saliggjørende. De to kulene til høyre er Partizan 250gr FMJ ved siden av en Hornady 250gr RN.

Riktignok kan jeg sette FMJen 3mm grunnere enn motsatsen, men da mister jeg etter hvert litt hold og dessuten blir det trangt i magasinet. Jeg sammenligner derfor rille mot rille. Jeg pleier å bruke den i dette kaliberet.

 

PA310013_zpsjigubx0m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...