Jump to content

KKC + to-fot = dårlig presisjon?


T3 Varmint

Recommended Posts

Hei

Har ein Tikka T3 (no med lilja-løp) som eg har skutt mykje med. Og den har levert strålende presisjon.

For ei stund siden fikk rifla nytt lilja-løp og kkc-stokk m/bedding, utført av Rafdal.

Eg liker stokken veldig godt og i jaktmessige stillinger inkludert liggende med reim (jeger-stroppen) funker dette topp, og eg får gode samlinger.

 

Når eg skyter liggende med reim og ting stemmer skyter eg 5 innertiere og er det ein eller to som ikkje er innafor så veit eg om det like etter skuddet, før eg ser treffene i skiva.

 

Men eg har aldri fått det til å fungere heilt med to-fot. Samlingene kan da variere fra 25mm til 60mm. Trudde først det var eg som måtte trene litt igjen med to-fot etter at eg har skutt lite med tofot dei siste to årene,(egentlig etter at eg fikk KKC-stokken), men det såg ikkje ut til å hjelpe med trening. Når eg så byttet tilbake til den orginale T3-varmint plast-stokk så kom samlingen seg betydelig med to-fot. Så det ser ut til at det er noe med stokken som lager problemet.

Men eg ønsker jo å bruke KKC-stokken til all skyting med denne rifla, også to-fot skyting.

 

Noen som har vert borti lignende problem, eller har tips som kan hjelpe meg å finne årsaken? Om ein fysisk kjenner på stokkene så kjennes jo KKC-stokken stivere ut og burde sån sett vere bedre egnet til to-fot enn den orginale stokken, trudde eg?? Føler også at skytestillingen blir mykje meir bekvemt med KKC'n.

 

Rifla er forøvrig i 6,5x55 og to-foten er versa-pod.

Link to comment
Share on other sites

Er du vant med å skyte med to-fot? Det krever jo en egen teknikk. Selv skyter jeg langt bedre med en genser eller sekk under rifla. - Om du vil trene spesielt på dette, finnes det en del videoer om temaet om du søker på "prone position".

 

Om du kan dette allerede, er det bare å la være å se :)

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Langlo, eg har skutt ein del med to-fot, men det er garantert ting i teknikken som kunne vert bedre.

Men faktum er jo at eg skyter 15-20mm samlinger med orginal stokk og alt fra 25-60mm samling med KKC-stokken. Det er det eg sliter med å finne svar på... Eg føler kkc-stokken passer med mykje bedre enn den orginale, f.eks: utforming og vinkel på grepet med høyre hånd, plassering av avtrekksfinger, skinnkontakt, lengde på stokken, plassering av rekylkappen osv. Føler at alt er meir naturlig og komfortabelt med KKC-stokken så det burde jo ikkje vert dårligere samlinger med den...?

Link to comment
Share on other sites

Men faktum er jo at eg skyter 15-20mm samlinger med orginal stokk og alt fra 25-60mm samling med KKC-stokken

15-20mm tyder jo ikke på at alt er fantastisk med originalstokken heller. En T3 med nytt Lilja løp fra Rafdal burde gå under 10mm ihvertfall. Jeg har hatt en KKC, og selv om den ikke er det mest optimale som er laget, for skyting med tofot, så opplevde jeg ingen egentlige problemer eller begrensninger med den.

 

De to tingene jeg tenker på først er om beddingen er bra? Den kan være skjev, sprukket, wtf. At Rafdal har vært uheldig med beddingen. Det går an.

 

Det andre er skytterfeil, du sier du treffer med reim, og du skyter bare innertiere = du er god til det, og det kan hende at du tar med deg for mye reim-teknikk til tofoten. KKC stokken kan nok forsterke slike feil siden den er litt kort i framstokken, og fordi det er mye fall i kolben. Det er en stokk som inviterer til litt munningsvipp, når en skyter med tofot. Muligens har du ikke fått justert lengden på kolben rett heller, den er litt forskjellig mellom tofot og reim, eller du har kikkerten så langt fram at det passer med reim, men må krype etter når du skyter med tofot, og spenner deg? Eller den er for langt bak, og du holder deg bak, og får ujevnt rekylopptak, noe som vanligvis unngås med reim.

Sitter de dårlige skuddene et bestemt sted? over eller over til venstre f.eks.?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takknemmelig for svarene.

At samlingene med orginal stokk er 15-20mm og ikkje 10mm som du M67 meiner rifla bør vere god for, kan nok skyldes både skytter og ammo. Eg har nok vert innom 10-12mm samlinger, men det er ikkje konstant. Og det kan nok føles som det har med at det tross alt ikkje bare er og ligge seg ned og sette skuddene hull-i-hull sjølv med to-fot. Det krever konsentrasjon å skyte serie etter serie med maks fokus på pressisjon.

Eg har også lest tråden din M67 om skyteteknikk ved skyting med to-fot, og prøver å følge den. Og prøver å fokusere på at ting skal vere likt fra skudd til skudd. Siden eg har skutt mykje meir med reim enn med to-fot i seinere tid kan det nok vere eg har noen av den teknikken med meg når eg skyter med to-fot også. Men skal det virkelig gi så store utslag?

 

Eg har sett på beddingen fleire ganger og meiner det ser bra ut etter det eg kan sjå, ryddig og fin, og ingen sprekker ivertfall. Og som nevnt så har jo Rafdal godt ord på seg. Har også hatt stokken av og på igjen uten at det påvirket noe.

 

Dei dårlige samlingene er egentlig bare større spredning uten å gå i ein spesiell retning.

 

Men det eg synest er intressant er det som nevne om rekylopptak, det som nevnes om for lang/kort stokk, at ujevnt rekylopptak vanligvis unngås med reim, og at kkc-stokken kan forsterke feil siden den er kort i framstokken. Kan du fortelle meir om dette? Som du KydeX nevner så ligger ein jo ganske skrått med reim, og (ideelt sett) rett bak ved skyting med to-fot. Eg har justert opp rekylkappa ca 1 cm på kkc-stokken da eg føler det passer bedre, kan det bety noe?

 

Men kan ulikt rekylopptak i ein rifle på 5kg i "svake" 6,5x55 virkelig vere årsaken til så dårlige samlinger? Hadde ei 300wm tidligere og merket at det skulle litt meir konsentrasjon til for å holde små samlinger med den og der tenker eg svare var rekylopptak. Men da var det snakk om at samlingen blei max 25-30mm om eg bommet med rekylopptaket. Og da følte eg det vel egentlig underveis i serien at dette ikkje blei heilt bra.

Link to comment
Share on other sites

Kontrollspørsmål. Når rifla ligger stille etter skuddet. Hvor er siktet da, før du evt flytter den på plass igjen? "Hopper" den i skuddet? Hvor? Hva slags tofot? Lener du deg på den, eller er du nøytral?

Når jeg sier bør tidligere, så husk at det er i det ideelle tilfellet, ikke noe som er enkelt å repetere ;) Jeg har sett andre også som er meget gode til å skyte med reim som skyter "helt forferdelig" med tofot. Man trenger spesifikk trening.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg forsøker jo å få rifla til å dette på plass igjen i blinken, Dvs at den ikkje hopper til noen av sidene. Men eg klarer nok ikkje dette 100%, men eg er ivertfall bevist på at det ikkje er ideelt om siktet havnet 5 meter til siden for blinken etter skuddet.

No må eg tenke meg litt om så eg ikkje skriver noe feil, men eg meiner rifla hopper litt opp og ikkje så mykje til noen av sidene.

 

Eg bruker versa-pod tofot, og prøver å lene litt mot tofoten, slik at når eg puster 2/3 ut så hviler eg litt mot to-foten og holder pusten i ca 5 sek i det eg finsikter , skviser og skyter. Eg forsøker å holde lett med alle fingrene på pistol-grepet og så skvise avtrekkeren mellom tommel og langefinger. Og eg prøver å vere ganske død i stillingen slik at eg ligger med sikte på blinken uten å bruke muskler på å holde rifla verken opp/ned/sideveis.

Ligger med ein ankel-pøl og venstrehånd ved/under kolben.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, var ikke lett å finne en umiddelbar feil der nei.

 

Uansett, så hadde jeg som sagt en KKC stokk tidligere, og vet om såpass mange som har eller hatt, og brukt, at jeg har liten tro på at det er selve stokken som er problemet.

Du sier du ser de som går ut når du skyter med reim, ser du ikke dette når du bruker tofot?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du sier du ser de som går ut når du skyter med reim, ser du ikke dette når du bruker tofot?

 

Riktig at eg ser dei som går ut når eg skyter med reim, vil påstå at eg i min 90% av tilfellene ser det skuddet som sitter f.eks 2-3 cm til venstre, men med to-fot har eg fleire ganger hatt god følelse og tenkt at disse skuddene sitter i kvarandre, men så er det kanskje ein 50mm samling.

 

Eg skyter med Zeiss med 24 ganger forstørrelse så er det ny skive (eller eg skyter på ein lapp på siden så ser ein no hullene enkelt gjennom kikkerten, men om eg skyer på ein kvit lapp i senter av et skamskutt skive så er det ikkje alltid så lett å sjå hullene gjennom kikkerten og da har eg gjerne hatt følelen av at dette gikk bra og så blei det heilt elendig.

 

(skyter på bane med skivetrekk som kjøres ut og inn mellom kvar serie)

 

Veldig takknemelig for tips til å løse dette :-)

Link to comment
Share on other sites

Riktig at eg ser dei som går ut når eg skyter med reim, vil påstå at eg i min 90% av tilfellene ser det skuddet som sitter f.eks 2-3 cm til venstre

Når jeg leser dette så slår det meg at jeg strengt tatt ikke ser like godt hvor skuddet går med tofot som med reim. Som du, så tror jeg at jeg vet hvor jeg traff når skuddet gikk, og det stemmer vanligvis. Med tofot får jeg flere overraskelser. Samtidig er utslagene veldig mye mindre.

Ei 30mm samling på 100m syns jeg er knallbra med reim (og diopter), mens med tofot etc. er det en katastrofe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hmm. No er det jo ikkje så mykje baneskyting på denne årstiden, men eg har nøkler til bana så eg får prøve å sitte av tid til noen timer med forskning. Men då har eg fått bekreftet at stokken i utganspunktet ikkje bør vere noe begrensning for samlingene med to-fot.

 

Tenker kanskje eg skal prøve ca 3 serier med orginal stokk, så montere kkc'n og prøve med den, deretter evnt forsøke å finne noe som kan framprovoseres dei dårlige samlingene? f.eks om eg merker at eg gjør noe forskjellig når eg skyter med dei to ulike stokkene..

Link to comment
Share on other sites

Du har to stokker.

Tenker litt høyt nå.. Du skyter med en zeiss 6-24x56 og du skyter på 24x? Den kikkerten har jo ikke all verden til øyeavstand. Er seriene like dårlig om du skyter på 6x? Kikkerten er jo ikke like kresen på plassering av øyet på 6x som på 24x

 

Tenker litt i de baner at stokkene neppe er eksakt like lange? Og jeg regner med du ikke flytter på kikkerten når du bytter mellom stokkene.

Sjekk lengden på stokken og øyeavstand til kikkerten når du skyter med 2fot

Børsa jeg bruker til jaktfelt er ikke god å skyte med når jeg bruker 2fot, nettopp fordi øyeavstanden blir feil og jeg må ligge ubehagelig/dårlig/kronglete for å få rett øyeavstand til kikkerten. Jeg blir i alle fall liggende langt fra optimalt

 

Lufter bare noen tanker...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikkje heilt usansynlig at det kan ha med lengden og skytestilling å gjøre. KKC stokken har eg lagt i to avstands-stykker slik at den er ca 1 cm lenger enn den orginale. Synest dette er meir riktig til meg. Men når eg justerte inn dette så var det stillinger med reim som var hovedfokus. Og ein kommer nok lenger vekk fra kikkerten ved to-fot skyting siden ein ligger meir rett bak stokken og ikkje så skrått som ved skyting med reim.

 

Men eg har jo ikkje noe problem med å skyte med både reim og to-fot med den orginale stokken.. Men når eg tenker meg om så har eg egentlig tenkt at eg ønsket den orginale litt lenger. Men dette trur eg at eg må undersøke litt nærmere. Får teste litt med begge stokkene og sjå om eg kjenner at eg f.eks må krype litt mot kikkerten ved to-fot skyting med kkc'n.

 

Det kan jo vere her problemet ligger. Men synest uansett det er veldig store utslag dette får.

 

Men du M67, du nevnte noe om at kkc-stokken kunne forsterke "feilene" Kan du utdype det litt? Når eg har fått tenkt meg om så kommer eg på at eg i starten etter bytte til kkc følte eg at når eg ser at skuddene går ut (då under skyting med reim eg tenker på), så går skuddene med kkc lenger ut enn først tenkt mens skudden med orginal-stokken gikk ut omtrent som tenkt? Veit ikkje om det er noe logikk i det..? Det kan jo kanskje bare vere at stokken var litt uvant. Men husker eg tenkte at det kanskje var noe med stokken/skytingen som forsterket feilene? Altså: følte eg skudde gå når eg var litt ute til høyre så følte eg at det burde bli ein yttertier til høyre(og det stemte som regel med orginal-stokk, men samme følelse kanskje gav ein god 9'r med kkc'n.

 

Kan vere eg overanalyserer volsomt no og egentlig må komme meg på bana og få testet litt istedenfor... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...