Jump to content

Hvorfor har vi ikke 2000 joule som storvilt krav?


marlin95

Recommended Posts

I alle de andre nordiske landene og andre steder er kravet satt til 2000 joule. Finland har det beste kravet etter min mening.

 

Rådyr: 3.2 g og E100 > 800 joule

Elg og hjort: 6.0 g og E100 > 2000 joule / 8.0 g og E100 > 1700 joule

Bjønn: 9.0 g og E100 > 2700 joule / 10.0 g og E100 > 200 joule

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? Tja, historikk? Grensene er satt utfra ytelsen til patroner man regner som et forsvarlig minimum. Grunnlaget er vel som alltid en blanding av erfaring og synsing, at forskjellige land ender opp med litt forskjellige grenser er ikke så rart. Men hvorfor skal finnene ha rett og ikke vi? Er det SÅ galt om vi feiler litt på den sikre siden? Og hvor mye er det egentlig å hente på finske regler?

 

jeg synes en mellomklasse for mindre storvilt har mer for seg.

Link to comment
Share on other sites

Syntes dette virket litt lite og sjekket det opp.

 

Elg og Bjørn er i samme klasse: R5

 

Weapon requir.

R1 = E0 > 100 J,

R2 = bullet weight > 2,5 g, E100 > 200 J,

R3 = bw > 3,2 g, E100 > 800 J,

R4 = bw > 6,4 g, E100 > 2000 J/bw > 8 g, E100 > 1700 J,

R5 = bw > 9 g, E100 > 2700 J/bw = 10 g, E100 > 2000 J,

 

 

Kilde: http://riista.fi/wp-content/uploads/201 ... n_2013.pdf

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått har ikke finnene (eller andre land for den slag skyld) noen solid tradisjon med 6,5 en slik vi har her og I Sverige. Den er vel heller lite brukt som storviltkaliber. Ved utforming av anslagsenergikrav har de kanskje" tatt hensyn til" patroner som er mer vanlig I bruk der?

Link to comment
Share on other sites

Viss ikkje ein samtidig senker energikravet, så vil det vel bli hardt å klare 2700 joule @ 100 meter med "folkekaliberet" 6,5X55? Må du ikkje i så fall opp mot ein utgangshastigheit på 950 m/s på eksempelvis 120 grains ttsx? Eller har eg rekna heilt feil..?

 

Dersom man bruker 120 grains TTSX, så kreves det en utgangshastighet på 913 m/s for å oppnå 2700 joule på 100 meter, hvilket burde gå greit i en 6.5x55 med brukbar løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

*klaske*

 

Altså, dette handler om å endre dagens regler. Jeg tipper han er svært klar over at dette ikke er lov per i dag. Og ja, det er helt sikkert en grunn til dagens grense, det betyr ikke automatisk at det var en god grunn eller at den er relevant i dag.

 

Personlig er jeg i mot detaljerte regler for kulekonstruksjon, det er så vanskelig å definere slike begreper på en vettug måte.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Flisespikking på akkurat hvor grensa skal gå er ikke så veldig interessant, der må man tenke på hvilke normale patroner som er forsvarlige med fabrikkammo. Kravet i dag er satt rundt 6,5 med konvensjonell kule, og det er et helt rimelig sted å trekke en grense. En mellomklasse vil ha langt større innvirkning på hvilke kaliber en kan jakte med, så det bør komme foran.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...