Jump to content

Kombinasjonsvåpenskap - Langvåpen og håndvåpen i ett


T3X4C0

Recommended Posts

Hei,

 

Driver aktivt med håndvåpenskyting. Jeg lagrer nå mine våpen i ett kort lite skap designet for kortvåpen. Dette fungerer glimmrende.

Men, når jeg nå går over i jegernes rekker ønsker jeg å kjøpe meg noen langvåpen også, og da må jeg ha skap som egner seg til dette.

Da tenkte jeg at det må være flere enn meg som har denne utfordringen, så å finne ett form for kombiskap må gå ann.

Så enkelt er det ikke. Alle skapene jeg finner som egner seg til langvåpen egner seg ikke til håndvåpen.

Ser at noen skap leveres med "dype hyller" hvor på bilde er en 1911 som står tredd med løpet ned i hyllen uten hylster eller beskyttelse.

Det er ikke slik jeg ønsker å lagre mine håndvåpen. De ligger som regel nedlåst i de medfølgende kassene, som jeg føler fungerer ypperlig.

 

Så over til problemet. Er det noen som vet om slike skap eksisterer?

Jeg ser for meg ett skap litt sånn som ett "Side by side" kjøleskap, hvor deter lanvåpen på en side og kortvåpenhyller" på høyre.

 

Er det noen som vet hvor jeg finner dette? Evt har noen andre tips?

 

Hjertelig! :)

Link to comment
Share on other sites

Du må se på de større dypere/bredere skapene ala s7-2 og lignende.

 

AR-15/hagler og lignende "kortere-langpang" går inn greit, men langholdsrifle på 1,4m og lignende utgår da toppetagen ikke kan bli brukt og man vil ha lagringsrom, skal sies det er høydejusterbart. er kjekke sidemonterte hyller så du kan leggge små pistolkofferter oppover ene siden f.eks. + stable i bunn bak nede.

Link to comment
Share on other sites

Fuktighet er ikke til å spøke med.

Spesielt hvis du bor vest for fjellene og det er det en del som gjør.

Det finnes tråder på kammeret.no om varmekilder og annet til å holde fuktighet i sjakk.

En rusten 1911 ødelegger dagen for de fleste.

 

Passende bag/veske/koffert til våpen finner du på Jula/Clas Ohlson/Biltema og ebay.com

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for råd og tips.

 

Kommer med ett muligens dumt, eller rart tilleggsspørsmål:

Har falt litt for skapet som El Gringo viste meg, virker som ett fornuftig kombiskap.

Men dette skapet er 150kg tungt og jeg setter spørsmålstegn på hvor jeg kan sette det.

Jeg har en liten furte/ladebu i andre etasje hvor jeg har mitt gamle våpenskap. Med litt omrokkeringer kan jeg få inn det nye skapet der. Men tåler vanlige gulv i andre etasje ett skap på 150kg?

Sikkert litt vanskelig å si uten å se konstruksjonen, men har noen andre hatt utfordringer med plassering pga vekt?

Link to comment
Share on other sites

Men tåler vanlige gulv i andre etasje ett skap på 150kg?

Det tåler formodentlig feite mennesker så 150 kg burde gå greit.

Det er rimelig å anta at huset er bygd etter Norsk Byggstandard

eller noe som ligner.

Hvis du allikevel er i tvil så kan du fordele vekten med en tykk type 2 cm kryssfinerplate du kjøper på f.eks Maxbo.

Jeg antar at skapet er flatt i bunnen.

Ulempen er at skapet er svintungt å slepe opp trappa.

Kanskje du kan plassere det anonymt like ved utgangsdøra eller under trappa?

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et PSSO 7-2. Kortvåpen oppbevares i borestore på hylla øverst og div remedier, choker, magasiner ol i hyllene til høyre og i døra. Jeg har i tillegg et låsbart metallskap til ammunisjon som ikke er et våpenskap.

Fyller våpenskapet med alt av sånne småpakker med silicagel som jeg får tak i, og har et par indikatorposer som forandrer farge hvis det blir fukt i skapet. Dette fungerer utmerket til mitt bruk.

 

På dette skapet kan ikke døra tas av, kantene er ganske avrundet og det er ingen form for bæreløsning. Tungvindt å flytte på altså.

Kan ikke skjønne at ingen har tenkt på å lage et håndtak som kan vestes i hullene for fastbolting el. Det hadde jo lettet flyttingen betraktelig og ikke minst gjort den tryggere.

8816293085214_S7-2_44337_jpg.jpg?1

Link to comment
Share on other sites

Litt praktisk sans og fantasi, gode hansker; og vips har to mann fått skapet opp trappa og på plass....

 

De uten praktisk sans, fantasi og hansker kan sikkert få noen til å bære det opp 8)

 

Liker en handle verktøy for å få jobben gjort; http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000024045/

 

 

Jeg har nesten alltid brukt det første alternativet men brannsafen på soverommet (96kilo er den vel) bar brutteren inn fra bilen og opp i 2.etasje før han satte det ned-alene. Er bare å gjøre det ga han beskjed om...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...