Jump to content

6.5-300 Weatherby Magnum


350 Rem mag

Recommended Posts

Weatherby har nå lansert denne patronen som fabrikkladd. Den har eksistert som villkatt tidligere men nå lades den med følgende:

 

Barnes LRX, 127grs. MV 3531 fps.

Swift Scirocco 130grs. MV3476 fps.

Swift A-Frame 140grs. 3395 fps.

 

Dette blir nok den raskeste 6.5 patronen på markedet.

 

 

 

In 2016 Weatherby® will usher in a new era in ballistic superiority by introducing both a new cartridge and a new caliber of bullet to the Weatherby® line.

 

Weatherby® has always been a leader and innovator when it comes to velocity, energy, and accuracy. It’s what the company was founded on, and 70 years later it’s still the case.

 

The new 6.5-300 Weatherby® Magnum is the fastest production 6.5mm there is. Combined with high Ballistic Coefficient (BC) projectiles designed for long range shooting, the velocity of the new 6.5-300 Weatherby® Magnum opens a whole new world of possibilities and provides hunters with the terminal performance every Weatherby® shooter is accustomed to.

 

Weatherby®; once again proving that nothing shoots flatter, hits harder, or is more accurate; now in 6.5-300 Weatherby® Magnum.

Link to comment
Share on other sites

Artig at amerikanerne også får øynene opp for super kaliberet 6.5. Tror det er/blir en heftig patron, som er alt for overkill, for denne 300 weatherby patronen blir stor bak denne 6.5 kula. Løpet blir heller ikke så gammelt, men den må smelle noe hinsides når alt dette kruttet brenner og kula har den farten ut. Noen som vet utgangs hastigheten på denne?.

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager der avstanden ble målt ved å sikte langs tommelen, kunne jeg se en viss nytte i slike "flattskytende" kaliber. Men hva i herrens navn gjør at noen hiver seg på slike kreasjoner i dag, som avstandsmåler og kulebanekompensator er allemannseallemannseie? Ikke for å være frekk, jeg skjønner bare ikke poenget?

Link to comment
Share on other sites

Noen skyter lenger enn 200m. Det påvirker også vindavdriften, selv om det er i mindre grad enn kulefallet. Og noen liker å drive med ekstreme kreasjoner bare for moro skyld. Selv har jeg en 6.5 rsaum.

 

Noen kjører bil som kan gå i 300, selv om de aldri får bruk for det heller.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også litt i den båten at større og raskere alltid er litt kult :D Selv om det blir overkill på alt av norsk vilt!

Jeg var ganske sugen på 300 RUM en laaang periode, men så fant jeg ut at jeg måtte ha et våpen for billig mengde-trening så ble en 223 :lol:

300 win mag'n får holde noe år til som mitt største kaliber :P

Men er jo ikke noe som er morsommere enn et våpen med rekylbrems som smeller så ekstremt at alle kommer å lurer på hva i alle dager en skyter med? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vindavdrift er den faktoren som varierer mest og påvirker presisjonen mest på de lange holdene, jo mindre flyvetid jo mindre får vinden lov og påvirke kula påvei frem. Så det må vel være ett godt argument for og hele tiden pushe kulene ut i en høyest mulig hastighet:) Når det er sakt blir du kanskje bedre til og bedømme vind av og kunne dundre ut 1000vis av skudd fra en 6,5x55 uten og måtte tenke på løpslevetid,hylsekostnader, krutt kostnader osv. å jeg tror man til syvende og sist får best resultater med gode gamle kjedelige 6,5x55 selv om den er litt tregere.

 

Så kan man bruke noen av disse råtassene til jakt når man vil ha litt ekstra Punch! Der kommer de til sin rett og man har løp og hylser ganske så lenge..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...