Jump to content

SWFA Super Sniper 10x42


stivaag

Recommended Posts

Spørsmål angående dette siktet har nok vært oppe her på kammeret tidligere, men de trådene er forholdsvis gamle og nedstøvet... Så jeg peiser i gang en ny fersk tråd! :)

 

Er på jakt etter to stykk SWFA SS 10x42. Ser de ligger til rundt 300$ på nettsider i USA, men de sender ikke til utlandet. Er det noen som vet hvordan man får skaffet seg siktet uten å dra å hente et fysisk? Irriterer meg grønn på at jeg ikke får tak i det! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk et godt tips om at selskapet jetcarrier var veien å gå. Det viste seg å ikke fungere. Bestilte to SWFA ss10x42 gjennom swfa.com på fredag og booket leveranse til adressen til jetcarrier i New Jersey og alt så til å gå fint. Men jeg fulgte med på ordren og det viste seg at de ikke tok i mot mastercardbetalingen. Mailet litt med de over helgen og ble til slutt nødt til å ringe de direkte, og da ble jeg fortalt rett ut at de ikke sender til Norge verken gjennom fraktselskaper som jetcarrier eller lignende.

 

Tror vel kanskje paypal er måten å betale på når man skal prøve å få "snoket" et slikt sikte gjennom, men paypal er ikke en betalingsmåte hos swfa.com, og sikkert med god grunn... De er jævli stricte på å ikke sende ut av landet. Sære greier...

 

Noen som har en annen løsning?

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke utrolig sært at firmaer ikke gidder å risikere konkurser for å tjene noen få dollar på ulovlig eksport fra USA?

 

Den eneste LOVLIGE veien er å få den igjennom eksportør som tar jobben med å søke om lisens. men det er helt sikkert ikke verdt pengene, så du bør finne ett annet sikte.

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere ikke være så dramatiske..

 

Jetcarrier videresender både stokker, kikkertsikter og div annet av uregistrerte deler/tilbehør til våpen. Jeg har sendt mye forskjellig gjennom dem, uten å være uærlig.

 

3 stk SWFA-sikter kjøpt av private har også kommet den veien.

Link to comment
Share on other sites

Straight from the horses mouth:

 

"SWFA, Inc.'s Export Policy

SWFA, Inc. only does business within the United States of America and will not directly or indirectly export or assist in exporting any product(s) purchased through SWFA, Inc. SWFA, Inc. has decided to cease all international sales due to credit card fraud and the majority of the products SWFA, Inc. offers, being restricted and prohibited for export by the United States government."

 

Ferdig diskutert?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en grunn til at jetcarrier sier nei takk til å videresende våpendeler? Å bidra til at folk omgår ITAR er ikke akkurat smart. Jeg er overrasket over hvor mange det er som oppfordrer til lovbrudd, og det fra våpeneiere?

 

Nja.. Ikke helt ferdig. Man må skille mellom ITAR-regulerte deler, registrerte deler og annet. Ikke bare slenge ut utsagnet ditt over. Og selv om man må respektere det en selger/produsent har som policy trenger man ikke ta alt for god fisk.

 

Jetcarrier sier forresten ikke "nei takk" til å videresende våpendeler i sistnevnte kategori. (uregistrerte deler) -det har bare jeg mange eksempler på.

 

Utdrag fra ITAR:

 

§ 121.1 General. The United States Munitions List.

(a) The following articles, services and related technical data are designated as defense articles and defense services pursuant to §§ 38 and 47(7) of the Arms Export Control Act (22 U.S.C. 2778 and 2794(7)).

~ (f) Riflescopes manufactured to military specifications

Og deretter, under “Note”:

This category does not cover riflescopes and sighting devices that are not manufactured to military specifications. It also excludes accessories and attachments(e.g., belts, slings, after market rubber grips, cleaning kits) for firearms that do not enhance the usefulness, effectiveness, or capabilities of the firearm, components and parts.

 

F.eks Leupold har "bare" 18 artikler i sitt relativt store sortiment som det ikke er lov å eksportere under/pga ITAR. Resten må vel være enklere å få ut da? Du finner listen på Leupold sine sider. (SWFA Selger Leupold også, så

and the majority of the products SWFA, Inc. offers, being restricted and prohibited for export by the United States government.
virker som en liten overdrivelse. (uten at jeg har gått gjennom alt de har i butikken)

 

Og joda.. Om det aktuelle SWFA-siktet beviselig er laget etter militære spesifikasjoner så må man jo ha eksporttillatelse. -kjøper man det fra en privatperson, og kan bevise at det IKKE er underlagt ITAR, kan det vel sendes like lett som alt annet som ikke er regulert?

 

Er det forresten noen som vet definisjonen på hva "manufactured to military specifications" innebærer?

Link to comment
Share on other sites

Så snar å legge seg på rygg.. Ikke gi opp så lett da! :winke1:

 

Du kan ikke tenke deg at det er et salgstriks å slenge på "SÅNN SOM DE BRUKER I KRIG" når de reklamerer for produktene sine? (..at de kan bruke det til å slippe irriterende forespørsler om å eksportere varene, når de har mer en nok med å forsyne markedet i USA, er vel et hyggelig biprodukt)

 

Det er uansett ikke så interessant hva SWFA sier, bortsett fra at det er tilnærmet umulig å få dem til å sende siktet direkte ut av landet. Saken her er å få et SWFA-sikte lovlig ut av USA.

 

Det finnes eksempel på en rettsak der statens "ekspertvitne" ikke klarer å vise til en definisjon eller liste over hvilke kikkertsikter som faktisk er "Manufactured to Military Specifications"

 

http://www.staggpc.com/insights/article-court-case-reveals-insights-into-commodity-jurisdiction-cj-procedure.html

 

Og for at man skal kalle det NATO spec må man vel ha et Nato Stock Number (NSN)? Det har ingen av mine SWFA-sikter.

Om noen kan vise meg definisjonen på et milspec sikte, og at SWFA sine sikter er underlagt ITAR som en direkte følge av disse spesifikasjonene så skal jeg holde kjeft. (etter å ha kverulert litt)

Link to comment
Share on other sites

Ouch, dette tok av! Mange gode innspill, men i bunn å grunn så dreier det seg om å få et swfa sikte lovlig ut av landet. Var ikke intensjonen å få "smuglet" noe, da kunne man like godt ha brukt 35k på et Schmidt and Bender PMll her i Norge :lol: Prøver bare på å finne en god løsning i og med at swfa siktene virker solide og VELDIG underpriset... Se bare denne av guruen selv,

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at SWFA sine sikter er solide og har god verdi for pengene ja. Hakket over Vortex PST optisk og absolutt anbefalt.

Jeg har 5-20x50 og 3-15x42 som jeg bruker ofte og mye. Liker spesielt mil-quad retikkelet . Jeg har også en 20x42 som jeg ikke bruker, og planer om å kjøpe en 10x42 med mil-quad

Link to comment
Share on other sites

Ett tips hvis du fortsatt er interessert i SWFA sikte.

Hvis du registrer deg på ebay med jetcarrier adressa(du vil trenge en e-post adresse som ikke er registrert på e-bay fra før), Så kan du fra tid til annen finne siktene der. En selger ved navn riflescopes.com selger disse, og det viser seg å være SWFA sin ebay konto. Da betaler du med paypal, og selv om du har et norsk visa kort, så ble det ikke problemer av det.

 

Jeg har fått mitt sikte, jeg valgte den med side fokus. Litt dyrere med det er det jeg er vant med. God optikk, men ikke så lyssterk, men hva kan man forvente fra 40mm?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...