Jump to content

Spørsmål til drilling brukerene


Litago

Recommended Posts

Sitter og tenker på og bestille meg en drilling.

Har derfor noen spørsmål til dere drilling brukere.

 

Bør man gå for frittliggende pipe

Eller 3 slaglåser?

 

Angående ammo sikler jeg litt på 30r Blaser

Men snakket med gmax som er forhandler av RWS

De kunne finne 30r Blaser men de nektet og bestille det inn.

Samt jeg er litt usikker på om patronen har noe liv i fremtiden.

 

Bør man kjøpe 30r eller styre unna?

 

Tenker mest på D99 akkurat nå.

Men er åpen for tips.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir nok smak og behag, hva slags type jakt skal den brukes til?

Ser mange er opptatt av at drillingen skal ha tre slaglåser, jeg trives veldig godt med optimaen min som kun har to slaglåser og oppspenner, spesielt med tanke på sikkerhet. Frittliggende pipe på drilling gjør den stor og klumpete, eneste fordelen slik jeg ser det er at det gjør innskyting lettere. Jeg kan ikke se for meg mange situasjoner( til mitt bruk) hvor man rekker å lade på nytt flere ganger med rifleløpet, det er som regel første skuddet som gjelder og rekker du ett til sitter det ikke lang unna første det heller!

Link to comment
Share on other sites

Ville styrt klar av .30R

 

Dette er nesten en .300winmag i drilling…..? Hva skal man egentlig med et kaliber som brenner så mye krutt, og gir så høy fart, i en drilling?

 

En 8x57R, 7x57R eller 6,5x57R er alle gode patroner som har snill patron og likevel kan være lovlig til storvilt.

 

Drillingen bruker man stort sett på småviltjakt, med mulighet for noe attåt. Da holder det lenge med en av nevnte.

 

Selv har jeg 7x57R i hagledrilling og 9,3x74R i dobbeltrifledrilling. En 6,5x57R i hagledrillingen hadde vært optimalt for min del.

Dersom jeg kun skulle hatt EN drilling, så hadde valget falt på 8x57R.

 

Effektiv helmantel på fugl, og effektiv 8mm blyspiss på villsvin og elg!

Link to comment
Share on other sites

Er du vant til hagle med sikring og to avtrekkere, er en drilling med to avtrekkere og vanlig sikring for hagleløpene å foretrekke - og så oppspenner for rifleløpet.

 

Før var en del av de så kallte R-patronene ukurante, nå er de rett og slett uoppdrivelige... Det er ganske tragisk, men det er vel ingen butikker idag som engang har hele Norma-sortemanget i 6,5x55, 308 og 30-06 i hyllene. Selv 7x57R har blitt vanskelig å finne, og jeg er svært glad for at jeg solgte mine r-kalibrede drillinger og nå har en i 6,5x55.

 

Vær oppmerksom på ar 6,5x57r og 6,5x65r i Norge bare leveres med kuler under 9 gram, noe som gjør at de strengt tatt ikke er lovlige til rein, hjort, elg og bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Om man jakter med kikkertsikte på en drilling, er en D99 et godt våpen. Men uten kikkertsikte så blir kolbekammen veldig høy.

 

30R Blaser er et storviltkaliber i min bok. Om du ikke lader selv, så er 7x57R det kaliberet en får tak i rikest utvalgt her til lands mtp. ulike kuler og vekter.

 

Hva skal du jakte mest?

 

En Sauer & Sohn, Krieghoff eller Merkel finner man ofte på finn.no til riktig pris.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...