Jump to content

Hvor godt skyter du med rødpunktsikte?


Mas-36

Recommended Posts

Lurer på å sette på et slikt sikte på den ene rifla. Har brukt det for mange år siden på en M98 og husker det var helt ok.

 

Men spør folket her inne også. Hvor godt skyter du med rødpunkt? Tenker på skyting i vanlige skytestillinger og ikke fra benk.

 

-Stående.

-Sittende/knestå.

-Liggende.

 

Så hvor godt skyter du med disse siktemidler. Ta gjerne med hvilke rifle og kaliber det er brukt også.

Link to comment
Share on other sites

Rødpunkt er et grovt, men godt siktemiddel!

Med en dot som dekker 2-4 Moa på 100m kan man ikke skyte hull i hull.

Men rødpunkt er laget for raske skudd på korte hold, og til det fungerer med meget bra!

Koker fort ned til smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de blir litt som åpne sikter, grove. Men ser for meg lettere å skyte med, spessielt om det skulle bli overskyet eller sent/tidlig på dagen. Hull i hull er jo ikke mulig med slike sikter. Men med gode åpne sikter skyter jeg samlinger på 7-10cm på 100meter.

 

Bruken blir blink og jakt (hvis jeg skulle få rotet meg ut på det). Avstander fra 0 til 100meter.

Link to comment
Share on other sites

200 meter, .223, AR 15, liggende: > 45-serier

Dette er en gammel aimpoint med en "prikk" som flyter ut til et åttetall. Innbiller meg at jeg ville øke med et par poeng per serie om jeg kjøpte en ny og bedre versjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med rødpunkt skyter jeg som jeg skyter med alt annet. Bedre enn med åpne sikter og diopter, pga mindre stress med å fokusere, og å ha øyet midt i. Evt. problem kommer når blinken er mindre enn, eller bare såvidt større enn prikken.

"Hull i hull " krever et sikte med meget klar og skarp prikk, noen billige er jo skjeve eller ser ut som stjerner, og skifter fasong etter lysstyrken. Men det krever jo også godt anlegg, og muligens mer konsentrasjon enn sikter med forstørrelse. OK skyttere vil fylle på DFS-blinkene sålenge de slipper å stå - ordentlig gode vil skyte 49-50 selv om de må stå... Dårlige avtrekk nytter ikke å skylde på siktet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Måtte holde igjen et skudd idag, og det skal man jo ikke angre på :wink:

Blaser kombi, Aimpoint micro 2 MOA, ung ivrig wachtelhund.

Hjorten som kom i stor fart over myra på 80 mtr. hold, ble liten, og prikken danset i utakt.

På rundskive 100 mtr. holder jeg tieren med støtte. På praktisk jakt, er det etter mitt syn et 50 mtr.pluss sikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri brukt rødpunkt sikte på noen rifle, men jeg hadde en Aimpoint på en drilling jeg hadde, men dessverre solgte for ett par år siden. Der hadde jeg en EAW montasje slik at jeg kunne veksle mellom kikkert og Aimpoint. Og jeg merket meg at etterhvert ble nesten bare rødpunktsiktet brukt. Men det var fordi rødpunkt siktet var perfekt når drillingen var hagle, og likevel grei nok på rådyret opp til 100m med rifleløpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har benyttet et Docter Holosight på kombi. Det var knallbra: Super til kjappe skudd på drivjakt i skog og ikke forstyrrende ved hagleskudd.

 

Ble mest brukt til drivjakt på rådyr og villsvin på korte avstander (4-60m). Jeg vil imidlertid si, at 60 m på rådyr var nær grensa for meg. Prikken fylte opp hele bogen på dyret :?

 

For meg så se er et sikte av akkurat den type mest beregnet for hurtig jakt på vilt i bevegelse og dermed blir det bare stående skyting. Det er til gjengjeld helt 100 til dette.

 

Jeg skjøt inn på 50 meter. Fikk greie samlinger, men det var vanskelig å sikte da prikken ble litt vel stor på denne avstand. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...