Jump to content

Matblod til sporlegging?


magn(e)um

Recommended Posts

Nå er det ganske lengesiden Konrad og jeg har vært ute å gått spor, endel praktiske problemer har dukket opp. Det at jeg går på krykker gir jo noen praktiske utfordringer, men de er jo forbigående...

 

Det at vi har sluppet opp for blod går ikke over uten at jeg gjør noen grep. Har lest og hørt at man ikke skal bruke "matblod", men har aldri forstått hvorfor. Er det noen som kan forklare?

 

 

PS: Vet at det er hjelpsome mennesker her lokalt som kan låne meg noe blod, en slags blodbank, men det får vi ta i neste omgang...

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at du ikke skal bruke matblod er at det har en litt annen lukt en viltblod...Spesielt hvis det er griseblod..derfor er det best med viltblod :wink: men det er bedre enn ingen ting etter min mening hvertfall. Brukte matblod sjøl jeg før jeg blei klar over at du ikke skulle bruke det men det har gått veldig bra med bikkja mi hvertfall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har du fått nokon god begrunnelse for ikkje å skulle bruke matblod?

Matblod vert brukt på sporprøver i heile Norge. Sjølv så har eg aldri brukt noko anna, no kjøper me det inn i 1/2l bokser eller i 20kg blokker.

Er sjølvsagt ikkje det samme som viltblod, men du skal tross alt trene hunden til å fylgje eit spor som er utlagd. For den sin del så kan du bruke saft til ein hund som er trena ein del på spor. Hunden skal gå det sporet du setter den til å jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

...Brukte matblod sjøl jeg før jeg blei klar over at du ikke skulle bruke det men det har gått veldig bra med bikkja mi hvertfall :wink:

Hvem har sagt at du ikke skal bruke matblod? Som beagle sier; det er kun matblod som brukes i konkurranser - ikke bare her i Norge men i resten av norden også. Det ville jo vært rart om alle sammen har tatt feil...

 

Nei, du kan trygt bruke det magn(e)um :wink: (Jeg har frysen full dersom du trenger en ladning - bare si fra).

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbudet jaktlykke, og gode råd fra dere alle!

 

Dette med matblod er bare noe jeg har hørt/lest og aldri forstått... Nå har jeg fått dette sortert ut, og når jeg kan stå på egne ben bærer det rett ut i skogen med blod og godt mot!

 

Jaktlykke: Se ikke bort fra at jeg tar kontakt om noen uker...

Link to comment
Share on other sites

Nåh, nå er det noen lengre opp i tråden her, som også vet hva de snakker om. :wink:

 

Dette med kun bruk av viltblod til sporing, er bare tull & tøys.

 

Har vært med å legge dusinvis av spor, til trening og konkuranse, deltatt på 2 kurs selv, samt trent opp 2 hunder til godkjenning. Ikke en eneste gang har vi brukt noe viltblod.

Link to comment
Share on other sites

På meg virker det litt som at det er veldig forskjellige meninger på dette....går nok heller på hva hver enkelt foretrekker enn hva som er "riktig" og ikke. Hadde jeg hatt valget mellom viltblod og matblod ville jeg personlig valgt viltblod men har som sagt brukt matblod uten at jeg har sett no særlig forskjell på resultatene :)

Link to comment
Share on other sites

Har du fått nokon god begrunnelse for ikkje å skulle bruke matblod?

Matblod vert brukt på sporprøver i heile Norge. Sjølv så har eg aldri brukt noko anna, no kjøper me det inn i 1/2l bokser eller i 20kg blokker.

 

Jeg gikk innom den lokale butikken med kjøttdisk og spurte om jeg kunne få det blodet som ble til overs ved forsendelser, så nå henter jeg blod gratis med jevne mellomrom. At valpen min er redd for blodlukten er en helt anenn sak... :roll: .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Man kan gå innom en lang rekke butikker i Bergen uten å finne matblod, jeg har prøvd akkurat det. Det eneste jeg fant var en lang rekke butikkansatte i området Nesttun/Arna som så helt vantro på meg og tydelig tenkte sitt: [Blod! Sa han virkelig blod? Er han en slags pervers? Burde jeg ringe politiet?] :shock:

Noe sa meg at det ikke er så vanlig å lage blodprodukter i dag som det var før i tiden... :wink:

 

En butikk som er bankers er OBS Lagunen. De har 1/2 liter spann med matblod i en av sine mange frysedisker. Ellers kan jo de fleste butikker med litt service skaffe dersom du gir dem et par dager.

Link to comment
Share on other sites

Vil og tru at der er gode mogelegheiter til å få tak i blod om ein kontakte personar som driv ettersøk og felling av trafikkskadd hjortevilt. Sjølv driv eg med dette og tek vare på alt blodet eg kan få tak i, frys det ned og delar ut til trengande av det eg sjølv ikkje bruker. Det same gjer eg med viltdelar, som til dømes skankar etc..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du kan bruke det ja.

 

Jeg skulle legge spor en dag og fryseboksen var skåltom så jeg måtte på butikken og handle. Lettere sagt enn gjort; de fleste så ut som spørsmålstegn da jeg spurte etter matblod. Men fikk da tak i blod hos Lundal på Frakkagjerde til slutt. Riktignok svineblod, men Amigo brydde seg overhodet ikke om hva det var på bakken men spora som normalt.

 

Vanligvis handler jeg blod på Fatland slakteri i Ølen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mine erfaringer med å kjøpe blod i vanlig butikk over kjøttdisken er at de overpriser noe grasalt! I Åsane utenfor Bergen så krevde de oppimot 70 kr literen for blod.......

 

Når jeg får kjøpe blod for 11 kr l i Førde så tar eg heller meg en dagstur dit:=)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...