Jump to content

Vortex Sparc med flip-up forstørrelse


msteiro

Recommended Posts

Noen som har erfaring med disse rødpunktsiktene, og evt flip-up forstørrelses modulen?

 

Jakter i et veldig varierende terreng, og nede i skogen vil en vanlig rødpunkt være tilstrekkelig på en kombi feks, men oppe i høyden vil en 3x forstørrelse være veldig praktisk.

 

Dette kan jo bli veldig tacticool, så litt skeptisk, men veldig ofte i dette terrenget kommer man tett på dyret og det kan være i bevegelse, så muligheten for raske skudd er mer prioritet enn størst lysåpning, best linse etc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sparc, men har ikke prøvd med forstørrelse. Siktet fungerer utmerket. Jeg har mitt på en Marlin bøylerifle. Jeg har ingenting å klage på når det gjelder siktet. Men jeg begrenser holdet litt, men det har også med kaliberet å gjøre.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 Vortex produkter.

 

SPARK II og RAZOR HD gen II i 1-6x24. Meget fornøyd med produktene. Men som skrevet over i en tidligere post. Hadde jeg hatt behovet for forstørrelse på SPARC II så hadde jeg kjøpt meg noe annet. To sikter til hvert sitt bruk. SPARC II ble kjøpt litt på impuls uten helt mål og mening. Men fornøgd.

Link to comment
Share on other sites

Er jo enig i at det beste er to sikter, men problemet er at halvdelen (start og slutt) av dagen går jeg i skog, andre halvdelen i åpent terreng (midten). Lite praktisk å begynne å bytte siktemiddel 2 ganger i løpet av en dag hvis dårlig vær..

 

Når jeg hovedsakelig er i øvre del av terrenget bruker jeg rifle med god kikkert, så blir i tillegg til denne.

 

Batteritid er irritasjonsmoment, men er mest forstørrelsesmodulen jeg tenker på, denne kan jo brukes med andre sikter også.

 

Mens man er på temaet: Noen som har prøvd Sightron?

Fått grei omtale, og ligner litt mer på aimpoint i utseende og batteritid.

Link to comment
Share on other sites

Høres vel egentlig ut som du skal ha enten en 1-4X eller en 1-6X med opplyst retikkel.

 

Har ikke erfaring med Vortexen, men har proff erfaring med Aimpoint (M3, M4 og Micro) og 3X, hvilket jeg har brukt gjennom en fem år periode til både jobb og hobby. Ville nok ha valgt ett kikkertsikte, fremfor en dot/forstørrer kombo til eget bruk, spesielt hvis jeg skulle gått med kombi.

Link to comment
Share on other sites

Ok, får vel se mer på 1-4x :)

 

Har bare brukt rødpunkt i militæret selv, og likte at man kunne skyte selv om anlegget ikke var perfekt, typisk liggende i rare stillinger eller sittende.

 

Tenker prisområdet rundt 4000 kr, noe spesielt å anbefale?

De fleste butikker har bare 1 eller 2 sikter i 1-4 inne, så vanskelig å få testet bredt uten å kjøre halve Norge rundt.

 

Trenger vel ikke si at bredt synsfelt og raskt fokus (hvis man kan si det..) er førsteprioritet.

 

Sett på modeller som:

 

Vortex Viper PST

Burris Four X

Hawke Endurance IR

 

Så kan man jo dra det enda lenger og montere et rødpunkt på toppen som denne fra Burris.

 

fullfield-tac30-tactical-kit-1-4x24mm-angle.png?itok=r7voB8lb

Link to comment
Share on other sites

Du bør titte gjennom før du kjøper, det kommer litt an på dine egne øyne hvorvidt du får rødpunktfølelsen i 1-4/1-6 kikkerter. Og siden de billigere siktene er optisk dårligere så er problemet som regel større på disse.

Jeg er selv ute etter billig 1-4 eller 1-6 til .22trening, så kommer til å titte litt på sånt selv etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Ja, skal absolutt titte gjennom, men tenkte eliminere noen før jeg velger 2-3 å teste.

 

Ser jo at Vortex får god omtale rundt omkring, har også en 22 jeg vil ha sikte på etterhvert, så ser bredt.

 

En liten runde med Google Translate, og denne siden har noen bra tester:

http://www.jaegermagazin.de/tag/drueckjagdglas/

 

I forhold til opticsplanet, er det restriksjoner på sikter med opplyst retikkel?

Nesten alle siktene jeg ser på har export restriction på seg. Man får jo Burris inkludert montasje med skinne på toppen til en fin penge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...