Jump to content

Forslag til rifler i 17 og 221 Fireball


Fury

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Jeg har over lengre tid lekt med tanken om å kjøpe ei rifle kamret i 17 eller 221 Fireball. Lurer derfor på hvilke fabrikat dere anbefaler ? (Budsjett er 25k pluss optikk)

Hensikten er å bruke våpenet til posteringsjakt på småvilt, og jeg har veldig lyst til å bygge litt ekstra på den låskassa. (eller opphoring som det kanskje heter)

 

Noen forslag ?

Link to comment
Share on other sites

Du må nok regne med å skifte løp på en 222 eller 223 rifle.

17 Rem Fireball og 221 Rem Fireball er også hjemmeladers domene.

Begrenset fabrikk ammo tilgjengelighet, hvis i det hele tatt.

Lykke til. Vet at det er ihvertfall 2 stk med 17 RF og 1 221 RF som var til salgs på finn en stund siden.

Link to comment
Share on other sites

Sako vixen mater 221 fireball dårlig. 461/AI

Sako 491 mater 221 litt bedre

Rem 700 mater med mye jobb. Mag boks må dobbelt blokkes til ca 48 mm mag boks. Og justeres på tilbringer(lengde) og mag-fjær( brettes/bøyes)

Cz 527 med 222 underbeslag mater perfekt

Sako 75 mater ikke(61mm mag boks)

Sako 85 mater perfekt.(57mm ish magasin)

Link to comment
Share on other sites

Min AI (221)mater slettes ikke værst, noen ganger kiler 1. patron om jeg har 6 i boksen... Du har vel sett en video 6x47 :winke1: Lader derav med 5 og har ikke hatt kiling da. Men har fikset på fjær i boks som levelerer magasin tilbringeren godt, også etter ide fra 6x47

Med ei LW pipe i 1:10 er presisjonen utsøkt og med en HT stokk blir riggen lett og perfekt i sekken på jakt etter hvite fjærdotter i vinterfjellet.

Link to comment
Share on other sites

Er/var kjempe glad i 221. Men i dag skjønner jeg at en god 222 rem er bedre og enklere. En god 222 kan lades ned like godt som 221.

Har sikkert hatt 10 rifler i 221 fireball. og ennå flere løp. Kun ei av de riflene samlet dårlig(1-7 løp cz 527).

17 fireball kan jeg ikke utale meg om.

Problemet med sako vixen er vel mangel på reserve deler. Feks med rem 700, så er det bare å handle dings og sette i gang.

å blokke ett vixen magasin. Men for meg satt det langt inne..

For en med tolmodighet og kunnskap er det sikkert enklet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Remington 700 Varmint i kaliber Rem 17 Fireball.

 

Jeg er veldig godt fornøyd, men, jeg tror faktisk at selveste Remington ikke lenger produserer rifler i dette kaliberet. Ammunisjon er mulig å få tak i...kjøp alt du kommer over...og lad i vei.

 

Men om du har/får tak i en god stokk, er det jo mange supre topp kvalitetspiper å få tak i, det går an å gå den veien og. Det eneste jeg ikke er fornøyd med med riflen, er mating av siste skuddet, jeg er ikke tilhenger av den løsningen som Remington bruker, ellers topp presisjon og alt vel! Løpsslitaasje, det sies vel at etter 2500 skudd, skjer det noe, selv om pussingen har vært så god man kan få det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...