Jump to content

Feil i Lapua sin ladetabell?


jjrckd

Recommended Posts

I 6,5x55 og Lapua Mega oppgir Lapua COL på 73mm og max 48grs N560. Dette gir blodrøde tall i QL. Jeg testet COL på 75mm og 47,5grs N560 og kom frem til at denne var litt hard (hevarmen hang litt innimellom). Testet så med COL på 76mm og samme kruttmengde og er fornøyd.

 

Ladeboka har max 47grs MRP og 76mm COL. Syntes det er veldig rart at Lapua og ladeboka har så forskjellige ladninger. Med en COL på 73mm som Lapua oppgir må jeg ned i 46,5grs N560 før QL viser trykk på rette siden av streken.

Link to comment
Share on other sites

Vell, du forvirret oss med å ta med den infoen om mrp og ladeboken.

 

Uansett, dobbeltsjekk at du har rett data i QL. Alle ting, løpslengde, osv... Deretter sjekker du en gang til. Jeg har enda ikke opplevd feile data fra vihtavuoris ladetabeller. Men klart, menneskelige feil oppstår og er du usikker, kan du ta kontakt med lapua og konfrontere dem med dine funn.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

MRP og ladeboken var kun til sammenligning. MRP og N560 vel ikke så forskjellige at en ikke må forvente at samme kruttvekt i full hylse gir en drastisk trykkforskjell når COL i det ene tilfelle oppgis til 73mm og i det andre tilfellet så oppgis den til 76mm.

 

Har forøvrig 1,3mm friflukt ved COL på 76mm.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket en annen kruttype fra Lapua/VV ladetabellen. Fortsatt 6,5x55 og Lapua Mega 155grs.

 

Iflg QL får jeg 67470psi med Lapua/VV sin maxladning med N165. Litt i overkant når maxtrykk for kaliberet er 55000psi? Mistenker at Lapua/VV har rotet med COL de oppgir.

 

http://www.lapua.com/upload/vihtavuori_ ... d-14_w.pdf" target="_blank side 26.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt lenger opp i den samme tabellen, der finner du 130grain Barnes TSX.

Hva tenker du om oppgitt OAL på den?

Tror du det er trygt for en hjemmelader å øke lengden på disse patronene til "normal 6,5x55 lengde" på 75-78mm?

Hvor mye skal vi anta at trykket synker med det "ekstra hylsevolumet" tilgjengelig?

 

Nå kommer pekefingeren!

Er alle komponentene i ladningen din identisk med det som er oppgitt i tabellen?

Det er en god læresetning, at om du endrer en av komponentene så "bakk av" og lad deg oppover igjen!

 

Jeg vet jo ikke hvilke erfaring du har som hjemmelader, så jeg skal ikke ta for hardt i.

Det er tusen advarsler fra alle som lager komponenter og publiserer ladedata, det har en årsak?

Trykket kan ikke gjettes, basert på teorier (gjerne svært forenklede) og "hearsay".

Bare ved å følge alle rettlingslnjer kan man være helt trygg.

 

Jeg har gjort det selv, mange ganger, og det er selvsagt ikke etter boka.

For meg ser det ut som du har hoppet på en ladning helt opp mot Max, endret viktige parameter som OAL og kanskje tennhette og hylse også for alt jeg vet. Resultatet var en overraskelse du ikke var helt komfortabel med.

Min mening er at det første du bør stille spørsmålstegn ved er dine egene laderutiner, og ikke VV's ladetabell! Jeg har ikke lest den på en stund og husker ikke alt som står der, det gjør sikkert ikke du heller. Men om du tar deg tid må du ikke bli overrasket om du har "oversett" flere av "sikkerhetsadvarslene" fra dem du har så mye tillit til at du henter ladedataene dine fra dem!

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med å sjekke ladningen i QL. Så her at den ble i overkant frisk. Endret COL for å redusere trykk slik at jeg var "innafor" iflg QL. Prøveskjøt og opplevde at ladningen fortsatt var frisk.

 

Jeg har bare mine mistanker men hvis noen har lyst til å lade nevnte ladning 100% identisk til hva Lapua/VV oppgir så er det jo bare å gjøre det. Jeg tar ikke sjansen..

 

Har forøvrig ikke opplevd noe tilsvarende fra Lapua/VV med andre kuler og kalibere.

Link to comment
Share on other sites

Joda, ikke uenig. Poenget mitt er at dette ikke er startladninger, og aldri skal være det.

Opplever selv at 49,9grain N150 og 150grain Sierra Gameking ikke er mulig i de 308 pipene som finnes her i huset(en ny på veg inn denne uka så kanskje), og tar det som et eksempel på ikke å hoppe på maxladninger.

Jeg trekker likevel ikke måleutstyret til VV/Lapua i tvil, og heller ikke skriveferdighetene. At de oppgir det som faktisk har målt er bra. "Kjiper'n" om de skulle målt seg frem til max og så trukket fra litt for sikkerhetsskyld!

Gjennom 25år som flittig hjemmelader har jeg mange ganger opplevd at det fortsatt er en del å gå på oppover fra oppgitt max, men det hender også rett som det er at jeg (trykket) skaller hue i taket før jeg nærmer meg de ladningene jeg forventer etter å ha lest tabellene.

Link to comment
Share on other sites

At å øke patronlengden senker trykket er dessverre noe alt for mange tror på.

At man gjentar det for seg selv og andre har gjort det til en "sannhet" uten rot i virkeligheten, og en felle de med litt mindre erfaring ofte går i. Jeg har sett og hørt det mange ganger, ofte backet av skråsikker argumentasjon uen tanke for at det er mange faktorer sammen som avgjør trykket. Fokus og argumentasjon er hylsevolum, og bare der!

Link to comment
Share on other sites

Du gikk altså rett på en ladning 0.5gr under max?

Har du målt max patronlengde i ditt våpen ?

 

Hvis jeg ikke skulle stole på en maxladning (starter aldri på max uansett)

Så hadde jeg heller redusert kruttmengden istede for å øke col

 

Ja og nei.

 

Først. Max lengde i mitt våpen for 155grs Mega er 77,3mm. Jeg har mao 1,3mm friflukt når jeg bruker 76mm COL. Med Lapua/VV sine 73mm ville jeg hatt 4,3mm friflukt.

 

Dernest. Jeg ser at QL stemmer veldig bra med rifla mi sett ut fra hvilke hastigheter QL oppgir teoretisk og hva jeg ser på kronografen. Opplever skjelden eller aldri trykktegn når jeg holder meg innenfor grensene til QL. Bruker tabellene som referanse før jeg kjører de i QL. Som regel stemmer tabeller, QL og erfaring godt overens. Når dette er sagt så åpnet jeg hardt på denne ladningen :oops:

 

Ladningen som er utgangspunktet for denne tråden gir røde flagg i QL. Bruker forøvrig nyeste versjon av QL (kjøpt fra Danmark). Har ikke oppdatert krutt men har heller ikke erfart noen nevneverdig forskjell fra kruttet jeg kjøpte i fjor (datert 6.2.2014) og det jeg kjøpte i år (datert 27.5.2015).

Link to comment
Share on other sites

Reagerte litt på den tabellen jeg og!. Har tenkt å lade Laupa mega I 6.5 55 og har tenkt å bruke N560 krutt(begge deler ligg på lade benken har ikke ladet enda da), men stussa også på dette med 48 grains, å syntes det var mye. Mulig jeg er over forsiktig?. Så på Nosler 9.1 accobond var max med N560 45 grains.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...