Jump to content

Kryssild på fjellet, hva kan forbedres mht sikkerhet?


furuoglyng

Recommended Posts

Jeg var på rypejakt idag, og nå for andre gang havner jeg i skuddlinjen til andre jegere, mens rypene flakser mot og 50 meter forbi meg. Måtte gå i dekning.

 

Når man aktiverer jaktkortet, så burde det i tillegg til maks ant. jegere i et område også bli tildelt soner man skal holde seg i per jeger/lag på småvilt.

Link to comment
Share on other sites

TS. Undrer på hva du gjør her på nettet, når du egentlig er på jakt. Det er opp til deg, men du kaster jo bort det meste av jaktdagen (og den viktigste delen), hvis du allerede har avbrutt jakta.

 

Uansett hvor mange jegere det er i et terreng, er det fare for at flere kan gå i samme område av terrenget. Og hvis jegerne ikke ser hverandre (grunnet tereng/vegitasjon), kan en hagleskur gå over hodet på andre. Men sikkerhetsregler gjelder likevel, IKKE skyt mot usikker bakgrunn! Og overholdes dette, så skjer ikke vådeskudd med personskade. Klart det kan være ubehaglig å få en hagleskur over hodet, men det er likevel ikke noen krise. Men ser en den/de andre jegerene, skal det likevel ikke skytes i deres retning, selv om haglskuren går over.

 

Men det er alltid en fordel at en er litt obs på hvor andre jegere, er i terrenget og holde avstand. Da er det lettere å unngå farlige/ubehagelige situasjoner, sammtidig så går ikke jegerne hverandre i "næringen". Så bruk øyner og ører, så vet du normalt hvor andre jegere er i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

I forrige tilfellet kom det på nært hold skudd i min retning fra tett skog/busk, og idag var jeg akkurat litt under horisonten på en svak avrundet fjelltopp med ca 200 meter avstand fra de som skjøt mot meg. Tror ikke signalfargede klær ville gjøre meg mer synlig i en sånn situasjon.

 

Jeg dro hjem, skal aktivere meg til et annet område med mindre jegere.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du skulle pressisere litt mer, fra situasjonen i krattet. Kannske haglsvermen var nære deg, men for alt jeg vet så gikk den 50 meter over hodet ditt. Og det kan skje og det skjer, både i skog og på fjellet.

 

Ellers ser jeg ikke det store problemet her. :) Du må regne med, at det skytes av andre enn deg selv også. Og ser de deg ikke, må du regne med skudd over hodet. Det viktigste for sikkerheten har jeg allerede nevnt. Samt det å holde avstand. Og på 200 m, hadde jeg ikke brydd meg.

 

Det er ikke sikkert det hjelper å kjøpe jaktkort, i et annet område. Dette vil nok skje igjen, før eller seinere. Dette må du regne med.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke signalfargede klær ville gjøre meg mer synlig i en sånn situasjon.

 

Det ville de åpenbart, men det er ikke sikkert uoppmerksomme jegere ville lagt merke til det likevel. Men kanskje de hadde sett deg tidligere på dagen, og vært klar over at det var flere ute. Det er uansett ei billig forsikring, selv om det aldri vil være en 100% forsikring.

Link to comment
Share on other sites

Fugl ser farger godt. Så er folk dumme nok til å gå med signalfarger (fuglejakt), er det oppe til dem. :) Da får de mindre skuddsjanser. Men de kan fremdeles komme overraskende på noen fugl, men mange forsvinner på lang avstand og trolig uten at folk ser det.

 

Er rypa "var" / "skjær", kan den lette på flere hundre meters avstand, selv om jegerene har grønne klær.

 

Og tilfellene TS nevner, så hadde det heller ikke hjulpet med signalfarge på både caps og vest. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanskje du er det. :) Eller tror, du er det.

 

Selvfølgelig så har dette ikke så stor betydning, hvis en har en god stortgående fuglehund. Men jeg er ikke i tvil hva jeg velger, selv om det er over 35 år siden jeg drev med støkkjakt på rype/skogfugl. Så, får folk velge hva de vil.

 

Uansett, det er sikker bakgrunn som gjelder!

Link to comment
Share on other sites

Går alltid med signalfarger når det er andre jegere i terrenget. Har absolutt ingen problemer med å få fugl i sekken, selv ikke i går brydde fjellrypa seg mer om meg en når jeg går alene.

Å nekte å gå med caps fordi du mener du får mindre fugl er en dårlig unnskyldnig for at man er en dårlig jeger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og merker ingen forskjell på resultatet om jeg har camo eller signalfarger når jeg jakter med stående hund. Når man beveger seg så ser fuglen deg uansett.Har en teori om at fuglen kan være tryggere på deg og trykker bedre når den ser deg godt.Se på de Amerikanske jaktvestene(Upland vest) de har nesten alle signalfarger.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg jakter for det meste alene og i terreng med ikke alt for mye andre jegere.

Har en helsport sekk og med den fulgte det med et rødt regntrekk som jeg alltid har utenpå sekken. Det er mye lettere å følge med andre jegere i ura når man har det.

Det anbefales!

 

Jeg er veldig våken på hvor mange biler som er på parkingsplassen og andre tegn etter folk.

Gjør meg alltid godt synlig for andre og går alltid frem å tar en prat for å avklare engen retning og hvor de skal.

 

Skitt jakt folkens :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...