Jump to content

44 Magnum - Kuler til rådyr


Stefflus

Recommended Posts

Hei alle sammen :)

Jeg har bestilt meg ladeutstyr fra Trond Alvestad, og mens jeg sitter her og ivrer etter pakken har jeg begynt å finlese beskrivelser i ladeboken om kalibre som jeg sannsynligvis aldri kommer til å få noen befatning med. Nå har jeg kommet til .44 Magnum, og leser at den passer fortreffelig til rådyr.

Nå har jeg riktignok både ei .223 og ei .338 fra før av, og de burde vel funke greit på rådyr, men det har seg slik at jeg alltid har vært fascinert av bøylerifler (sikkert mye fordi min første "rifle" var en bøylerifle kaliber knallstrimmel). Så kanskje neste børse blir en Marlin 1894 e.l. i kaliber .44 Magnum?

Jeg har søkt litt rundt på forumet, men finner ikkeno, så jeg spør: -Hvilke kuler passer best til rådyr, og fins det noen hjemmestøpte kuler som er gode?

 

EDIT: hups denne hadde visst passet best i Riflelading-forumet :?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 44mag på rådyr begrenser seg til ett dyr.Det ble skutt med en 240gr hardstøpt swc,og det fungerte fint.Ingen ekskpangsjon av kula i det hele tatt.Har i ettertid anskaffet en Marlin i 444,som jeg bruker støpte kuler i.I 444 har støpte kuler i 300gr vekt en enorm gjennomslagskraft.Diameteren på kula i 44 er jo i utgangspungtet stor nok til å gi en stor sårkanal ,så ekspangsjon er vel ikke akkurat ett must.Hvis du bruker kuler av normal vekt i området 240 -260 grain er gjennomskyting ikke noe problem.Når det gjelder blykuler så vil vanlig kuler støpt av uhherdet hjulvekt ekspangdere litt i 44 mag hastighet.Jeg ville ha prøvd en 240gr mantlet hulspiss kule av det fabrikatet som gir best presisjon i ditt våpen,eller en støpt kule med ett stort neseparti i 240grain.

Linker til en side fra sluttstykke.Der er det mange fine artikler om revolverjakt og kuler.

http://www.calibros.com/

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper en Marlin bøylerifle, må du være klar over at de aller fleste av dem har løp med micro-riller i stedet for tradisjonell rifling.

Micro-riller i kombinasjon med blykuler er ikke noen lykket kombinasjon, selv om du bruker GC i bunnen av kulene. :(

 

Bruk derfor mantlede kuler :!:

 

Har god erfaring med Hornady XTP og Speer JHP, alle vekter mellom 200 og 300 grain funker utmerket :D

Link to comment
Share on other sites

Mikrorifler er ikke lenger standard på Marlin i centertente kalibre. At den type rifling skal gi dårlig presisjon er heller ikke noen absolutt sannhet, snarere var det nok enkelte våpen med den type rifling som hadde problem med bly kuler.

 

Ad 240 XTP, er det antagelig den kula jeg også ville anbefale, men den er egentlig konstruert for håndvåpen hastighet og kan som sådan ekspandere ganske mye i riflehastighet. Om ei 270, eller 300 grs kule stabiliserer, ville jeg også forsøkt disse, ellers er det som kommentert bra resultat med støpte kuler. En SWC, eller LBT type, kutter ganske bra og trenger dypt. Behovet for ekspansjon med slike kuler taes hånd om av en stor front på kula. Å se på Calibros sin side, er nok jaktmessig relevant, men ikke nødvendigvis rett i forhold til norske krav til ekspanderende kuler.

Link to comment
Share on other sites

Mikrorifler er ikke lenger standard på Marlin i centertente kalibre. At den type rifling skal gi dårlig presisjon er heller ikke noen absolutt sannhet, snarere var det nok enkelte våpen med den type rifling som hadde problem med bly kuler.

 

Ad 240 XTP, er det antagelig den kula jeg også ville anbefale, men den er egentlig konstruert for håndvåpen hastighet og kan som sådan ekspandere ganske mye i riflehastighet. Om ei 270, eller 300 grs kule stabiliserer, ville jeg også forsøkt disse, ellers er det som kommentert bra resultat med støpte kuler. En SWC, eller LBT type, kutter ganske bra og trenger dypt. Behovet for ekspansjon med slike kuler taes hånd om av en stor front på kula. Å se på Calibros sin side, er nok jaktmessig relevant, men ikke nødvendigvis rett i forhold til norske krav til ekspanderende kuler.

 

Står ikke noe i trådstarters første innlegg om han skal handle nytt eller brukt...

 

Har stående en Marlin i 44 mag innerst i at våpenskap, som ikke blir mye brukt pga microriller. :evil:

Derfor sender jeg han en meld om at han kanskje bør se etter dette, om han har tenkt å handle en slik rifle og kanskje lade med blykuler.

 

Alle kan lese på Marlins hjemmeside at de ikke bruker microriller lengre.... lurer på hvorfor det,,, - om de var så fortreffelige :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Marlin droppet microgroovene fordi det største markedet deres (for bøylerifler i pistolkaliber) etterverdt bel Cowboy Action Skyttere. I CAS er det påbudt med blykuler og da var det vel like greit å bytte ut alt maskineriet med en gang...

 

Når det er sagt har jeg ikke hatt noen problemer med microrille og bly i mine marlin rifler (.44mag og .357 mag) men jeg har skutt mest ultrafeige cas ladninger med bly på kort hold, og ikke vasse jektladninger på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

LeverEvolution er jo beregnet på bøylerifler, så man får anta den vil fungere. Har også tro på Speer sin JSP, men sikker blir man ikke. Triggerhappy, jeg uttalte meg vel heller ikke om hvorvidt han skulle handle nytt, eller brukt, kun om status pr. i dag. I den sammenheng har micro riflingen fått adskillig bedre aksept for også å kunne brukes med bly, enn hva som tidvis ble hevdet tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Min winchester 94 i .444 (micro groove) skyter alt fra 240grain remington fabrikk ammo til 300grain speer hjemmeladda som en drøm. har ikke prøvd noe annet enn helmantel da. men micro groove skal visst skyte tunge blykuler dersom man lapper løpet på riktig måte (beartooth fire lapping). Dersom trådstarter eller noen andre greier å få tak i en ny Marlin 1894 i 44 mag er jeg spent på å høre fra hvor...

Link to comment
Share on other sites

Mener det bare er Marlin rifler som har microogroove.

Marlin skifta ut denne riflings typen for noen år siden med en såkalt Ballard deep cut rifling.

Ballardriflingen fungerer veldig godt på støpte kuler. Microgrooven var for grunn til å gi grep nok på blykulene,men fungerte godt med mantlet ammo.Har testa en Marlin 357 med microgroove, og den fikk jeg til å samle på 2 tommer på 100m med en støpt 158 kule med gaschek,så det går an å få marins microogroove løp til å prestere også med litt testing.Har nå en 444marlin med ballard rifling ,og den samler ikke stort bedre den heller. :D

Link to comment
Share on other sites

Min winchester 94 har, som beskrevet i våpenbeskrivelsen som fulgte med, micro groove rifling med en 1-38 twist. Og nei, Marlin har ikke sluttet å lage rifler med micro-groove. En rekke modeller i 336 serien kommer fortsatt med micro-groove, mens 1894 serien har fått ballad rifling.

 

Igjen, dersom trådstarter finner en ny Marlin 1894 i .44 magnum, informer meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt min Marlin i mange mange år og er kjempefin på rådyr . Jeg har holdt meg til kuler rundt 240 gr. og etter min erfaring samler alt jeg putter i denne børsa så fremt det er mantelvegger men jeg har forsøkt støpte blykuler som jeg bruker i revolver/contender men det er helt håpløst og få det til og samle bra nok men tror det er microrillene i disse pipene som er årsaken .

Her kan du bruke av billigste kuletype i blyspiss og tipper de samler godt på 100 m. og noe stort lengre avstand blir det skjeldent med ei slik børse .

Min 1894 i 'tjukka' er grombørsa det selv om jeg må 'lufte' min Winshester 94 i 30-30 litt innimellom .

Link to comment
Share on other sites

"alltid har vært fascinert av bøylerifler :D

Hvilke kuler passer best til rådyr, og fins det noen hjemmestøpte kuler som er gode?"

 

Nå har jeg skutt endel rådyr med .44, og hva går ikke gjennom disse :D ?

 

Imidlertid har jeg skutt flere større dyr med samme kaliber (i Afrika) - og har funnet Mimek`s 300 gr. som en "real slugger". Ladningen er N110/20 gr.

 

Også Hornady`s 240 og 300 gr. XTP - har vist seg fortreffelig.

 

Til rådyr - tror jeg ikke mange .44 kuler - er å fraråde.

 

Iløpet av årene - har jeg skutt endel dyr med disse saktegående/lite ballistiske patronene, men har tilgode å ikke oppleve gjennomtrenging av dyr under 200 kg slaktevekt (innen 100 m) med blykuler.

 

Det er vel bare tradisjonsrike ansatte i DN som tror at de ikke er brukbare :( til annet enn rev :roll: .

 

Hvis du skyter inn en rifle i cal. 44/240 gr. kuler på 70 m - kan du ihvertfall holde midt i på rådyr inntil 100 m.

 

Og Hornady XTP - er sikkerstikk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner denne tråden å ligne noe ja!

 

Jeg har selv vært så heldig å få tak i en Browning B-92 fra 1982. Den er nydelig i treverket og virker like stram og god som om den hadde vært ny! :) Men så er det jo Browning jeg har da, og ikke noe anna ræl :mrgreen::wink:

 

Jeg har også tenkt å bruke min på rådyrjakt og lurer derfor på om det er mulig å få tak i Hornady LeverEvolution FTX-kula her til lands? Har leita, men ikke funnet, ellers vil jeg nok gå for den som alle anbefaller - Hornady XTP.

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Igjen, takk for mange nyttige svar, også microriller vs. blykuler etc. :wink:

Men hvis noen har fått for seg at jeg holder på å overveie hvilket våpen jeg evt. skal ha, er dette feil.

Etter å ha opplevd at tilgangen på virkelig gode .224"-jaktkuler var endel dårligere enn det jeg trodde da jeg kjøpte .223'en, tenkte jeg at det var best å starte med å undersøke hvilke kuler som er aktuelle. Og jeg stoler ikke på produsentene, derfor spurte jeg her.

 

Det jeg så for meg var å finne ut hvor mange aktuelle kuler som ikke fragmenterer eller oppfører seg som helmantel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå, et års tid etter "trådstart", er søknad om bøylerifle i 44 Mag. et faktum.

Tror onkel blå fikk litt "tungt for det", for nå har de somla i en måned. Har tidligere fått svar innen ei uke eller to.

-Men.

Jaktdepotet sier "det er et h¤#&%te" å få tak i Marlin i 44 mag for tiden.

Har prøvd å maile Arms-Ammo.no og Bergen-jf.no ang. alternativer, men får ikke svar. Trodde først det var pga jakta, men det har gått en mnd. nå...

:( *snufs*

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

funksjonsmessig, 94 kassa er laget for lange rifle patroner ikke stutte pistolpatroner. Men nå er jeg jo sånn som skyter 10 skudd med LA'n på litt i underkant av 6 sekunder, så da er jeg avhengig av at alt stemmer og mater riktig.

Presisjonsmessig tviler jeg på at .44 magnum winchester 1894 er bedre eller dårligere en tilsvarende fra andre fabrikanter.

 

Jeg ha også sett en blodtrimmet winchester 1894 i 44-40 som matet som en guddommelig innretning, så det er nok ikke teppefall som sådan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Marlin i 44 MAG. som jeg bruker mye på rådyr og den funkel helt kjempebra . Kulevalget er ikke så nøye egentlig , 240 -250 grain blyspiss ! Må si at alt jeg mater min med samler meget bra . Men Marlin m/micro-groov riller liker ikke støpte blykuler av noe slag , jeg har kjøpt kuler og støper selv kuler men det funker ikke . Winchester'n funker tenker jeg for den har vanlige riller . Jeg har en venn som har en Browning (bøyle) og han bruker ikke annet enn bly til rådyr og den samler meget bra . Effekten på dyra virker like bra . :D

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok få helt grei prsisjon i marlinen din om du lader ned litt. men over 1100-1200 fot blir det krøkkete med microrillene og bly. Fordelen med både marlin 1894 og browningen (Som er en kopi av winchester 1892) er at de konstruert for pistolpatroner. 1894 i pistolkaliber er hårreisende mekanisk pervesjon for å utnytte et marked... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Mja jeg ser at riflingen er av ballard-utforming, men syns den er veldig grunn. Er litt spent på blykuler i denne..

Fordelen med både marlin 1894 og browningen (Som er en kopi av winchester 1892) er at de konstruert for pistolpatroner.

Huh, det var en artig snodighet! Så hvis man kopierer noe så skal man legge til 2? :wink:

Link to comment
Share on other sites

nå tror jeg jeg skyter raskere med la en deg Shadob... og det er egentlig ikke før det blir skikkelig travelt win 94 i pistolkaliber krangler. Den jeg har i skapet suger i allefall hardt til slikt bruk. (Altså konkurranseskyting i CAS programmer. Presisjonen har jeg ingenting å si på.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Henter opp igjen denne 7 (tiden flyr!) år gamle tråden.

 

Da jeg valgte Win94 visste jeg at SAAMI var redusert, men jeg tenkte at det var p.g.a. svake revolvere.

Jeg har aldri ladd til stort mer enn minimum.

Men i går fant jeg ut at jeg skulle gjøre en litt større innsats på å finne ut hvilke våpen som er berørt, og kom over dette utsagnet på et forum:

 

In terms of pressure and the Model 94 and different calibers, the diameter at the base of the .30-30 case is .422" with an area of .140 square inches, while the diameter of the base of the .44 mag case is .457" producing an area of .164 square inches.

 

Working it as a straight ratio, the bolt thrust from 43,000 psi on the .30-30 bolt face is equivalent to the 36,707 psi from the larger diameter of the .44 mag, so anything over SAAMI spec is starting to push it a bit.

 

Given that SAAMI recommends proof loads between 33% and 44% over the rated pressure, it's fairly safe to assume a recently produced Model 94 has been proof tested at 57,000 psi. (in Europe the CIP requires two proof loads be fired in the weapon at 25% over the CIP spec.)

 

Consequently, firing a round of ammo that's over the SAAMI spec won't immediately damage a Model 94, but steady diet of loads over SAAMI spec may potentially start loosening things up.

 

----

 

The Model 94 uses a comparatively long bolt and receiver and a single locking lug that bridges a fairly significant gap. Between bolt flex and the strain on the lucking lug, you can start to develop some head space issues with hot loads.

 

The Model 92 action is actually much stronger, given the shorter bolt and receiver along with dual locking lugs that are quite thick on their fore and aft axis. It's a very stout action that will withstand 65,000 psi .454 Casull pressures.

 

----

 

Personally, I would not shoot a steady diet of BB 4A in my Model 94 Trapper. If that was my goal, I'd shoot it in one of my Model 92s instead.

 

Jeg skulle ønske jeg visste dette på forhånd. Hoveddietten blir å fortsette rundt minimum, samt trykkringmåling av noe daff Federalammo jeg har liggende.

Det som slår meg er at det er litt lite snakk om lading til reduserte kalibre som 44mag, 357mag og 6,5krag for å nevne noen, hvor mekanismen/konstruksjonen er svakere enn hylse og kammer.

Da er jo trykktegn bare å kaste ut av vinduet, det som gjelder er jo trykkring og strekklapp?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...