Jump to content

Hvordan frakte pistol på motorsykkel?


Dekk

Recommended Posts

Har begynt med pistol skyting og kjøpt meg en motorsykkel etter gammelt og lurer da på om man bare kan trø alt i sekken eller må man gjøre det på en spesiell måte? Sykkelen har ikkje lageings plass. Tenker da på at våpen og ammunisjon skal oppbevares adskilt, og at våpen skal oppbevares utenfor rekkevidde fra sjåfør og passasjer.

Link to comment
Share on other sites

Er da ingen utfordring dette? Fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

§ 84.Transport av skytevåpen

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

 

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

 

Denne paragrafen gjelder ikke for Svalbard.

Link to comment
Share on other sites

for min del var det kun et spørsmål rundt det praktiske, og da spesielt rundt det om jeg måtte adskille våpenet, og om det var ok å frakte ammoen i samme sekk. bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite:) ja jeg har lest på lovdata, men synes det er kurrant å få det bekreftet fra andre, samt kunne høre hvordan de har løst det.

 

jeg blir å frakte selve pistolen i sekk på ryggen, mens ammunisjon etc legges i rammeveska.

Link to comment
Share on other sites

Reisegods er i denne sammenheng det samme som "innsjekket bagasje" på fly. I riktig gamle dager kunne man også sende bagasjen som reisegods i en godsvogn på toget. Det går ikke an lenger så det utgår.

 

Vil tro at om du har våpen i en koffert som legges i et bagasjerom i en buss så bør det være delt og vital del oppbevart separat. Skulle tro at en vrang politijurist nok vil kunne definere det som "reisegods".

 

Men i en ryggsekk eller i en sideveske på en motorsykkel er det ikke nødvendig med noe deling av våpen så lenge du ikke forlater sykkelen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...